Nå skal selskapet tilbake til gamle høyder
Med dette bildet ønsker Lotus å vekke oppmerksomhet for sine nye Halo-biler.
Nå skal selskapet tilbake til gamle høyder

Nå skal selskapet tilbake til gamle høyder

Det er lenge siden Lotus hadde sine glansdager, men nå har man planer om å ikke bare gjenskape gammel storhet, men overgå alt man har sett tidligere.

Lotus er et av tidenes mest berømte bilmerker. Først og fremst fordi Team Lotus var en gedigen maktfaktor i Formel 1 fra den første seieren med Innes Ireland bak rattet i 1961, til den siste seieren med Ayrton Senna bak rattet i 1987.

Mellom disse årene ble det syv konstruktørmesterskap og seks førermesterskap i Formel 1, og da skjønner man hvorfor Team Lotus ble legendarisk (det fantes også et team kalt Lotus F1 fra 2012-2015, som tok en seier i Formel 1, men det er en litt separat story).

Lotus ble også berømte da James Bond kjørte først en hvit Esprit S1 som kunne ferdes under vann i Spionen som elsket meg i 1977, fulgt av to ulike Esprit Turbo i Kun for dine Øyne i 1981. Men i likhet med Formel 1 triumfene begynner dette å bli veldig lenge siden, og Lotus har dessverre vært mest et merke for hardcore-entusiaster som har skjønt det.

Imidlertid er det ofte dårlig business å bare nå ut til de som har skjønt det. En bedre måte å tjene gode penger på i dagens sportsbilverden, og en sikker inntektskilde for mange av de høyest profilerte sportsbilmerkene er å bygge spesialmodeller i enten ekstremt lave opplag (såkalte few-offs), eller rett og slett bare som en enkeltmodell (såkalte one-offs). Her har Lotus vært fraværende, men for å få en hånd inn i dette lukrative markedet, har Lotus nå laget sin egen spesialavdeling for slike bygg kalt Advanced Performance.  

Til å lede avdelingen har man ansatt Simon Lane (som blant annet ledet Aston Martins Q Division, med godbiter som Cygnet V8 og Victor), og tanken er rett og slett å tilby kunden langt mer spesielle ting.

Øverst på listen står såkalte Halo-modeller, som vil være å bygge unike spesialmodeller som few-offs og one-offs. For å fiske litt etter potensielle kunder har Lotus lagt ut et bilde av bakenden på en slik Halo-bil, som ser særdeles løpsbasert ut, med en gedigen vinge som minner om Team Lotus sine glansdager på seksti og syttitallet. I tillegg vil Advanced Performance tilby kunden Limited Editions av allerede eksisterende modeller og såkalte bespoke-modeller, hvor kunden kan velge egne lakkfarger, interiørvalg og diverse ekstrautstyr på bilen sin. I tillegg til dette vil man tilby kundene egne trackdays, Lotus Driving Academy, fabrikkbesøk og diverse ettermarkedsutstyr.

Det som er litt uklart i skrivende stund er om avdelingen også vil bygge Halo-modeller etter kundens eget ønske, altså en bil bygget fra bunnen av etter kundens egen fantasi (noe det ikke står noe om i pressemeldingen fra Lotus). Porsche har sin avdeling Exclusive Manufaktur, hvor man lager en bil etter kundens ønsker og spesifikasjoner. Der må man påregne rundt 100.000 Euro for den innledende delen med tegninger, design og konsultasjon. Så kan man begynne å bygge selve bilen, og der vil den ferdige prisen selvsagt avhenge av hva det er man ønsker. Regn med alt fra litt under 1 million Euro til 2 millioner Euro for å få et sånn omtrentlig inntrykk. Porsche regner med å kunne lage 3-5 slike biler hvert år.

Det er ventet at også Lotus vil gjøre dette, og i så fall er det bare å glede seg. For Lotus-entusiaster er vel generelt mindre selvhøytidelige enn entusiaster av de fleste andre sportsbilmerker? Og i så fall vil de kanskje ha mer fantasirike ønsker? Det er i hvert fall lov å håpe på mange kule og spenstige spesialmodeller fra Lotus sin nye Advanced Performance avdeling.