NISMO fyller 40 år!
I 1984 ble NISMO grunnlagt
NISMO fyller 40 år!

NISMO fyller 40 år!

Legendene bak noen av Japans heftigste biler feirer 40 år.

Nissan deltok i motorsport fort første gang i 1958, da de deltok i det 16250 kilometer lange løpet kalt Round Australia Trial. De deltok med en Datsun 210 og fikk også sin første seier i dette løpet. I 1964 deltok den første Skylinen i et løp. Den het da Prince Skyline 2000GT og målet var å kunne øke salg ved å vinne i motorsport. I sitt første løp kom de farlig nært pallplassen de så sårt ønsket seg. Dessverre glapp førsteplassen, men det var en Skyline på plass 2 til 6 på resultatlista. Det ble dermed ikke helt den fiaskoen en skulle tro.

Etter nesten tre tiår med racing bestemte Nissan seg for å samle sine to motorsportavdelinger under ett og samme navn. I september 1984 ble dermed NISMO, eller Nissan Motorsport International, grunnlagt. Allerede samme år kom deres første suksess, da Georg Fury sikret Pole Position i en Datsun Bluebird, i runde fire av det Australske landistansemesterskapet i Australia, på Panamora Circuit. Siden den gang har det vært stor suksess å være sjåfør for biler lagd av NISMO. Det er såpass omfattende at denne artikkelen hadde blitt unødvendig lang om vi skulle nevne alt. Det er likevel kjekt å ha med noe. I 1988 knuste NISMO rekorden i IMSA GTP hvor de deltok med GTP ZX-Turbo. Geoff Brabham vant åtte løp på rad, noe som var rekordmange, og vant dermed serien totalt. Samme år deltok også Nissa i safariracing og 24-timersløpet på Le Mans. Nissan deltok i IMSA fra 1985 til 1993 hvor Geoff Brabham vant totalt fire mesterskapstitler for Nissan, i tillegg til at han vant 24-timersløpet på Daytona og han vant også 12-timersløpet på Sebring i 1989, 1990 og 1991.

Godzilla
Nissan Skyline R32 GT-R Gruppe-A, bedre kjent som Godzilla, ble legendarisk på 1990-tallet på grunn av sin dominans i JGTC (Japanese Grand Touring Championship). Den vant mesterskapet fire år på rad fra 1990 – 1994. Den vant alle 29 løpene den deltok på. Den tok sammenlagtseieren i 1991 på 24-timersløpet på Spa, etter å ha hatt pole posisjon og raskeste rundetid, foran Porsche 911.

Den var også triumferende i Australia i hendene på Mark Skaife og Jim Richards. R32 vant Bathurst 1000 i 1991 og 1992. De kjørte mot Ford Sierra Cosworth RS500 og BMW E30 M3 Evo, men på grunn av hvor avansert Skylinen var, så hadde ikke konkurrentene sjans til å henge på. På grunn av dominansen R32 GT-R hadde så bestemte det australske motorsportforbundet seg for å forby Skylinen etter bare to år. De løste dette ved å forby både turbomotorer og firehjulstrekk. Den fikk kallenavnet «Godzilla» av australsk presse helt enkelt fordi den var et monster.

I dag deltar NISMO i flere forskjellige racingkategorier. De deltar i GT500, GT300 og Fia Formula E. De har prøvd seg i LMP1-kategorien på Le Mans, men dette har ikke vært noe vellykket eventyr for NISMO og det har gjort at NISMO har trukket seg helt ut av langdistanseløp på Le Mans. Nå er det derimot klart for å feire 40 år som motorsportavdeling.

Feiring av jubileum
NISMO har valgt å løse selve feiringen på mange forskjellige måter. Den 1.desember i år kan du delta på NISMOs 40årsfeiring på Fuji Speedway. De vil stille ut mange gamle løpsbiler der og kjøre sin tradsjonsrike «NISMO Cars Parade Run». Festivalen er for øvrig 25 år gammel i år. NISMO har også lansert en ny utgave av elektriske Ariya, som vil være til salgs i Europa.

I tillegg har de lansert en rekke nyproduserte deler til sine mest ikoniske modeller. De stilte ut en Datsun 240Z under Nostalgic 2024 med en helt ny topp til sin legendariske L-serie motor. Den var utstyrt med helt nytt innsprøytningssystem, coil on plug, doble kammer og produserte 300 hestekrefter. De stilte også ut en Nissan Skyline R32 med nye nismodeler. De har lagd helt nye utgaver av de legendariske LMGT-felgene, nye forskjermer, mellomakslinger, ratt og andre småting.