Man skulle ikke tro at en Nissan Leaf var den kuleste bilen du ville lese om i dag, eller?
Nissan Leaf er ikke akkurat kjent for å være verken spennende, vellydene eller attraktiv på egentlig noe sett og vis. Joda, det er kanskje en helt ok bil å dra en snartur i byen med, men det stopper stort sett der. I alle fall med mindre du heter Derek Young, kommer fra San Fransisco, og er utdannet mekanisk ingeniør.
Young har nemlig bygget om sin ellers dagligdagse Leaf til en hylende firehjulstrekk hybrid! En kreasjon han kaller «LeafZX». I bagasjerommet hvor man ellers kun har plass til et par chihuahuaer og en pose smågodt, har Young montert en Kawasaki motorsykkel-motor. Motoren er en ZX-10R som brukes i blant annet Kawasakis legendariske sportssykkel, Ninja. Denne driver bakhjulene, mens Leafens allerede innebygde el-motor gir drift til framhjulene.
Sjekk ut on board-bildene fra Dereks første prøvetur:
Derek valgte Leaf rett og slett fordi han ønsket seg en bil med motorsykkelmotorens råe natur. Leafen er liten nok for en slik motor, og billig nok for hans budsjett. I tillegg er mekanikken ganske simpel, forteller han til The Drive. ZX-10R er en 998 cc stor firesylindret motor på nesten 200 hestekrefter, og den går opp til hele 13 000 rpm! Men det må selvfølgelig til mer ombygging enn å bare slenge en motor i bagasjerommet og så tute og kjøre.
For å få installert motoren bygde Young om en bakre subframe fra en Lexus IS350 som han tilpasset Leafen. Via handbygde braketter fikk han festet motoren. For å få motoren til å sende kraft til bakakselen måtte Young bygge kjededrift fra en sekvensiell girkasse over til et tannhjul, som videre gir kraft mot differensialen. Diffen er fra Quaife, som lager deler spesielt tilpasset for å putte motorsykkel-motorer i biler.
Med motoren på plass, så ble det bygget en vegg mellom den og resten av kupeen, og noen svære luftinntak inn fra bakrutene. Som nevnt er bilen firehjulsdrevet, og den gamle el-motoriseringen er beholdt. Med en knapp i dashbordet kan han justere om han vil kjøre kun på bensin, helelektrisk eller hybrid. Batteriet var allerede gammelt da han kjøpte bilen, og har kun 40 km rekkevidde. Det holder om han plutselig bare vil snike seg gjennom stille nabolag, før Kawasakimotoren igjen hyler i vei.
Slik ser og høres bilen ut om den passerer deg på vanlig gate:
Bremsene er en snodig blanding av litt forskjellig. Front kalippere er fra Nissan 370Z, med rotorer fra Mustang, mens bak sitter bremsene fra Lexusen. Felgene er Enkei, med Nexen dekk. Resultatet er et kreativt, vanvittig morsomt og ikke minst forvirrende bygg. Lyden er uvirkelig. Det står i alle fall ikke på kreativeten, si!