Norges mest sinnssyke Toyota Hiace
Denne motoren er godt kjent innen motorsportmiljøet, men den er et sjeldent syn i varebiler
Norges mest sinnssyke Toyota Hiace

Norges mest sinnssyke Toyota Hiace

Du skal lete lenge etter å finne en større Reodor Felgen enn Tore Leithe.

Tore Leithe, eller Tore Jesus som han er kjent som på sosiale medier, har over lengre tid bygd merkelige og spennende bygg i Ryfoss.
- Jeg vokste opp i garasjen sammen med pappa og bestefar, så jeg ble fanget av bilinteressen før jeg egentlig fikk av meg bleien, og fascinasjonen min for Toyota begynte med at bestefar kjøpte en helt ny Toyota i 1969 som enda er i familien, den har pappa nå. Hiacen har jeg også vokst opp med og overtok den for rundt to år siden. Førstebilen min var av nesten samme type som den bestefar kjøpte i sin tid, førstebilen min var nemlig en 1969 Toyota Crown uten setebelter, humrer Tore.

Interessen hans ble med alderen gradvis større og etter hvert ble den altoppslukende. Da han skulle velge veien videre på videregående valgte han derfor noe helt annet, som et avbrekk. Tore fullførte studiet, men ramlet fort tilbake til det han likte aller best, nemlig bil. Resultatet ble jobb på et karosseriverksted som ufaglært altmuligmann.
- Jeg gjør kanskje noen valg og jobber sikkert på litt annerledes måter siden jeg ikke har noe skoleutdannelse. Alt jeg gjør er i stor grad selvlært og på hobbybilene har jeg gjort det aller meste selv, forklarer han videre.

En utradisjonell miks
På en pall i verkstedet sto en av Toyotas mer anerkjente motorer, deres 1JZ. En motor som er å regne som lillebroren til den mer omtalte 2JZ de fleste bensinhoder på et eller annet vis har hørt om eller sett. 
- Jeg synes lyden i 1JZ er finere enn på 2JZ, så den motoren har jeg brukt mye. I skråninga på utsida hadde jeg Hiacen stående til overs. Siden jeg egentlig har for mange biler, så ble den ikke brukt. Da bestemte jeg meg for å montere 1JZen i Hiacen, for å se om det gikk an. 

Blant mange av Tores flotte biler har han en smakfullt bygd tidlig 80-talls Toyota Supra. Denne bilen brukes til banekjøring og da spesielt drifting. Hvit med klassisk TRD-dekor (Toyota Racing Development) og med 1JZ Supra-motor. Nylig solgte han også en 1984 Toyota Corolla AE86 med 1JZ-motor, så det er langt fra første gang Tore bryner seg på custombygg med 1JZ.

Motoren som sto på pallen i hjørnet hadde tidligere stått i en forhjulsdreven Toyota Corolla stasjonsvogn som han hadde bygd om til bakhjulstrekk. Bilen ble i fjor beslaglagt av sveitsisk politi på en biltur gjennom Europa fordi de regnet den som trafikkfarlig, da bakdekkene var utslitt etter å ha blitt burnet i stykker i Frankrike.
- Jeg er så vant til å bygge slikt at det var egentlig ingen store utfordringer å få 1JZ motoren inn i Hiacen, men jeg måtte kappe frontbjelken for å få inn motoren og lage fester for å skru den på plass. Det ble også litt triksing for å få girstanga på rett plass. Der har jeg blanda litt forskjellige deler slik at det ser helt originalt ut innvendig. Differensialen har deler som også MK3 Supra har, så jeg tar sjansen på at den holder effekten. Eksosen har jeg bygd selv, men for å unngå det overdøvende bråket har jeg denne gangen faktisk valgt å sveise inn to lyddempere, forklarer Tore.

Spesifikasjonene på motoren som står i Hiacen er i bunn og grunn en original 1JZ som er lett modifisert med dobbelt turbotrykk fra originalt. Dette bistår en Holset HX35 turbo med, som er brukt på blant annet store dieselmotorer som i Dodge Ram. Med økt turbotrykk kommer også behovet for mer bensin og det har Tore ordnet med ny fuelrail og større dyser. Coiler fra Audi sørger for god gnist og et større gasspjeld passer på tilførselen på luft. For å få alt dette til å fungere sammen har Tore benyttet seg av Maxxecu datasprut med et hjemmelagd ledningsnett.
- Jeg tok med med bilen til RFS Performance som gjorde ferdig mappinga for meg og kjørte bilen i benken. Jeg sikta kanskje noe høyere, men vi endte på 350 hestekrefter. Jeg hadde valgt litt lite eksoshus på turbo så den lader tidlig, men den taper mye på topp. Perfekt til å dra henger med, sier Tore.

Toyota Hiace
De siste årene har et stort miljø for Toyota Hiace vokst frem og per dags dato har den norske fangruppen for Toyota Hiace i underkant av 20.000 medlemmer. Hiace kom først på markedet i 1967, men det er i all hovedsak fjerde generasjons Hiace som definitivt er den mest populære her til lands. Det er også en slik Tore har bygd på. Tores versjon er bakhjulstrukket kort type uten turbo, men du får også fjerde generasjons Hiace med firehjulsdrift blant annet med turbodiesel.

Sleeper
Tores bygg er en helt ekte «sleeper». Utvendig er den både slitt og rusten, og innvendig vises det ikke at det sitter et beist av en motor godt plassert der det en gang sto en sliter av en motor.
- Alt i instrumentpanelet fungerer, selv turtelleren har jeg koblet opp, slik at du må dra på før du skjønner at det er gjort noe med den, for da går turtelleren av hengslene. Bilen er faktisk stillere inne i kupeen nå i 80 km/t enn da den hadde original motor i. Etter hvert har jeg selvfølgelig lyst å ta den med på Gatebil, og se om jeg får dratt den ut på banen en runde, humrer Tore avslutningsvis.