Number 10 – 1992 Ford Escort RS Cosworth
1992 Ford Escort RS Cosworth
Number 10 – 1992 Ford Escort RS Cosworth

Number 10 – 1992 Ford Escort RS Cosworth

Roars Escort er ikke bare sjeldent pen, den er også sjelden på andre måter.

Roar Andre Berntsen jobber til daglig I NRK som producer og har stor interesse for Hi-fi og hjemmekino. I tillegg er han skikkelig bitt av Ford-basillen.
- Som gutt kunne jeg de fleste bilmerker og biltyper som rullet langs veien, men jeg ble egentlig ikke skikkelig entusiastisk for biler før jeg kjøpte tilbake min førstebil. Det var ei 1974 Volkswagen Boble. Jeg redigerte et nettinnslag om Volkswagen Boble til Østnytt tilbake i 2008 og da var det gjort. Jeg fikk kontakt med daværende eier og reiste til Karmøy for å kjøpe den tilbake. Etter dette har interessen for biler blitt en lidenskap. Som et resultat måtte jeg bygge om garasjen for å få plass og da hadde jeg plutselig en dobbeltgarasje hvor bruksbilen på det tidspunktet ikke hadde plass. Det var jo sånn sett en god unnskyldning til å skaffe enda en bil, forteller Roar i en lur tone.

Da kom en gammel guttedrøm ramlende ned i hodet på Roar. Han husket godt han som ung mann i tyveårene hadde vært svært fascinert av Ford Escort Cosworth. En enormt grom bil som dessverre den gangen var alt for kostbar for en mann i etableringsfasen av sitt liv. Nå hadde derimot ting snudd og plutselig var det en mulighet. Jakten begynte på en bil som kunne passe Roar, men søk på Finn.no resulterte i ren skuffelse. Derfor tydde Roar til Facebook og Ford-forum for å finne noe aktuelt. Da kom det etter hvert tips om en aktuell bil.
- Escorten hadde startet sitt liv som demobil for Ford i Tyskland. Etter noen års tjeneste der ble den eksportert til Belgia hvor en entusiast tok over der. Han måtte gå over bilen for å få den tilbake til glansdagene, da årene som demobil var tydelige. Ikke at bilen på noe vis var ødelagt, men slitasjen var synlig. Han eide den en del år før den til slutt ble solgt til Norge og førstegangsregistrert på Roger Muldbakken i oktober 2007. Siden da var den innom både Jon Tallakstad og Eivind Totland før den til slutt da endte opp hos meg 10.mars 2013, sier Roar

Les også: Rally helt etter boka - 1980 Ford Escort MK2

Ford Escort RS Cosworth
Femte generasjon Ford Escort ble lansert i 1990 og planene for en rallyversjon av denne ble lagt. Ford tok derfor utgangspunkt mekanikken fra Ford Sierra og bygde et nytt system tilpasset den heftigere Cosworthmotoren de endte opp med i Escorten og tilpasset det slik at det gikk inn Escortens karosseri. Når det kommer til selve karosseriet er det gjort store forandringer der fra hvordan en original femtegenerasjons Escort ser ut. Det er bare taket og dørene foran som er lik det du finner på donorbilen. Motoren som sitter i bilen er en firesylindret toliters motor kalt YBT, bygd av Cosworth. Den produserte 220 hestekrefter og klarte sammen med en femtrinns Ferguson MT-75 å få bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 5,7 sekunder. Turbotrykket var en kjærkommen venn og levers fra bilens Garrett AiResearch T3/T04B på 0,8 bars ladetrykk. Toppfarten på bilen var på 240 kilometer i timen og konkurrerte derfor med biler som BMW M3, Audi Coupe S2 og Porsche 968. Escorten klarte komfortabelt å utkonkurrere Volkswagens Golf GTI.

For å kunne stille i Rally (WRC) med denne bilen, som var Fords hovedmål, måtte de produsere totalt 2500 homologerte utgaver for kunder. Disse fikk en noe større turbo og vannkjølt intercooler. Vannkjølingssystemet kunne du finne under baksetene, men var ikke koblet opp og i drift. Det var kun der for å tilfredsstille regelverket for Gruppe A på det tidspunktet. Escort RS Cosworth var den første masseproduserte bilen du kunne få kjøpt som produserte marktrykk både foran og bak. Den fantastiske vingen bak, samt en justerbar frontsplitter dro bilen ned mot asfalten.

Se video: Square blue - 1976 Ford Escort MK II

For den som kjenner disse bilene er det tydelig at det ikke er en helt vanlig Escort Coswort. Mindre detaljer som blant annet at det var en annen plassering av bryteren til hovedlysene var tegn på at den ikke var helt lik andre Escorter. Det er fordi denne Escorten er nummer 10 produsert av Ford, det vil altså si at den er produsert før den selve produksjonen startet. Dette trolig for å teste produksjonslinja. Det forklarer også at Ford kanskje har brukt noen andre deler på bilen. For å teste at produksjonslinja fungerte, brukte de noen deler de hadde liggende. Andre ting som skinndetaljer i dørtrekkene og at Recarostolene mangler logoen i stolryggen er også hint om at dette er en tidlig modell.
- Jeg var godt kjent med at denne var produsert som bil nummer 10 og det var også en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte den. Bilen er godt kjent i Fordmiljøet i Europa og blir ofte gjenkjent når jeg publiserer bilder av den i diverse Ford-forum, forklarer Roar

Fordbasill
Escorten hadde som nevnt tidligere i denne artikkelen fått seg en oppstrekk av den Belgiske eieren av bilen, men det var likevel gått mange år mellom da og at Roar tok over bilen. Den hadde blant annet utviklet et for høyt oljeforbruk og Roar satte derfor i gang med å ordne dette. Da oppdaget han at det ikke var feilen og motoren ble så sendt til total overhaling. Den fikk nye stempler, ble boret opp og alt av bevegelige deler ble byttet og oppgradert. Samtidig ordnet Roar opp i småting i motorrommet, det var også en fin anledning til å pynte litt med blanke deler.
- Jeg ville at det skulle se skikkelig fint ut. I samme vaset demonterte jeg resten av bilen og fikk sendt karosseriet til lakkering. Jeg var litt skeptisk, men da jeg pratet med han som lakkerte bilen fikk jeg forklart at den ene fangeren var lakkert mange ganger, da ble jeg litt mindre skeptisk til å lakkere den. Det hadde vært litt verre om den var klin original. Fargen som ble lagt er lik den bilen originalt kom med. Etter at alt var satt sammen igjen sendte jeg bilen til Kenneth Volden i hos Volden Racing som er den eneste jeg stoler på når det kommer til å justere Escorten i benken. Han gikk over og fikk optimalisert oppsettet som er styrt av en Life Racing motorstyring, som for øvrig deler mye av teknologien som hjernene de leverer til Formel 1, uten at det har noen direkte effekt på bilen sånn sett, humrer Roar.

Det har gått kjempefint på hver eneste tur etter jeg gikk over bilen. Før det var det alltid et eller annet småtteri som dukket opp på hver langtur.

Etter overhalingen har Roar brukt bilen mye til både korte og lengre turer. Banekjøring synes han er litt skummelt, fordi han nå er blitt så redd for klenodiet sitt, og det forstår vi godt. Han er en del av «Gamle Oppland Auto Entusiaster» som møtes og arrangerer kortere og lengre turer. Den lengste turen bilen har vært på etter ovarhalingen er fra Lillehammer til Atlanterhavsveien.
- Det har gått kjempefint på hver eneste tur etter jeg gikk over bilen. Før det var det alltid et eller annet småtteri som dukket opp på hver langtur, men nå setter jeg meg bak rattet helt ubekymret, forklarer fordentusiasten.

Mer Cosworth: Rallye Sport - Sierra Cosworth RS500

Hjemme på gårdsplassen er det ikke bare en Ford, men nå blitt flere. Roar har nemlig en flott Ford Focus RS som står i stil med hans Escort. I tillegg har sønnen og samboeren blitt bitt av basillen. Sønnen eier en Solberg-oransje Focus ST og samboeren har en Fiesta ST.
- Disse sportslige Fordene er ikke på noen måte noen superbiler, men de gir veldig mye moro for pengene. Det gir deg også inngangsbilletten til et utrolig trivelig miljø. Ford-miljøet i Norge er helt supert, avslutter Roar.