Nürburgring Nordschleife forbyr fri motorsykkelkjøring
Nürburgring Nordschleife forbyr fri motorsykkelkjøring
Nürburgring Nordschleife forbyr fri motorsykkelkjøring

Nürburgring Nordschleife forbyr fri motorsykkelkjøring

Det måtte kanskje komme, men mange kjenner nok på skuffelsen etter at motorsykler blir forbudt på den klassiske Nordsløyfa.  

Enhver som kaller seg bilentusiast eller motorsykkelentusiast har kjørt sine runder på Nordschleife, den over to mil lange legendariske racerbanen som er den lengste delen av legendariske Nürburgring.

Der har det i årtier vært vanlig at hvem som helst kan kjøpe en billett når det er såkalt turistkjøring, altså dager hvor det ikke foregår testing eller profesjonell banekjøring. Det betyr en salig blanding av vanlige personbiler, superbiler og motorsykler, alle på banen samtidig. Noe som betyr ekstra årvåkenhet for alle involverte, men som også betyr at hvis et uhell involverer en bil og motorsykkel, så er det alltid motorsyklisten som kommer ut som den tapende part. Ofte død eller med livstruende skader.

Det er derfor ingen stor overraskelse at man nå har forbudt motorsykler fra turistkjøring på Nordsløyfa, og baneoperatøren henstiller derfor motorsyklister til enten å ta profesjonelle førerkurs på Nordschleife under veiledning av trente guider som involverer et to-dagers kjørekurs, eller muligheten for å kjøre turistdager på den moderne og langt sikrere Nürburgring Grand Prix-banen på 5,1 km. Grand Prix banen vil etter planen holde åpent 38 ganger i 2025. Anført av Speer Racing og Ducati 4U vil det være ni datoer fra mai til september som utelukkende er rettet mot motorsykler på denne banen.

«Sikkerheten til alle deltakerne er vår høyeste prioritet. Vi har sett veldig nøye på situasjonen med hensyn til samtidig deltakelse av biler og motorsykler under turistkjøring. Våre analyser viser at forskjellig kjøredynamikk kan føre til misforståelser mellom to- og firehjulinger. Motorsyklister er spesielt utsatt fordi de, i motsetning til bilførere, ikke har noen deformasjonssonssone. Derfor har vi besluttet å skille biler og motorsyklister fra hverandre i fremtiden og å omstrukturere tilbudet for motorsyklister slik at de kan nyte Nürburgring-opplevelsen trygt», forklarer administrerende direktør i Nürburgring, Ingo Böder.