Ny praktbok på norsk!
Ny praktbok på norsk!
Ny praktbok på norsk!

Ny praktbok på norsk!

Det dukker heldigvis fortsatt opp gode solide bilbøker på norsk – av norske forfattere, og sist ut er Ivar Engerud med praktboken «Bilen i Norge 125 år».

Det er gledelig å se store tjukke bøker med godt norsk bilstoff, og den nye boken «Bilen i Norge 125 år» får meg automatisk interessert før jeg engang har bladd om til første side.

Det skyldes to ting. For det første er det forfatteren - Ivar Engerud. Han er uten å overdrive, en av Norges absolutt beste biljournalister med en enorm historisk kunnskap. I årtier har han levert gode artikler til mange ulike blader (inkludert Amcar Magazine), men har kanskje kommet best gjennom med sitt stoff til Finansavisen Motor. Der har det vært mengder av godt stoff, for Ivar skinner aller best når han får lov å utfolde seg i Concours-segmentet, det være seg biler, eiere, designere, utstillinger eller besøk hos entusiaster med utrolige samlinger. Kort fortalt: Ivar Engerud kan sitt stoff, og han har også en god penn som kan gjenfortelle hans stoff på en måte som fanger leseren.

For det andre er det bokens massive størrelse. 2,4 kilo med nydelig papirkvalitet på over 400 sider. Dette er med andre ord det vi gjerne kaller en praktbok, og med liggende A4 format, så får også bilene flotte seg i sin fulle lengde.

Hva er så temaet bak boken? Bilen i Norge 125 år handler ikke om bilhistorien i Norge med fokus på hvem som importerte hva, eller hvilke biler som solgte best for hvert år (noe Engerud også poengterer i forordet). I stedet handler det om over 100 ulike biler her i Norge, som starter med den første norske Benz som kom hit til landet i 1896 (derav 125 år).

Boken er grovt sett delt inn i 15-års perioder i starten, før dette blir til 30-års bolker, og det er ekstremt mye bra og interessant bil underveis. De aller flotteste bilene kommer kanskje fra trettitallet, men det bare fortsetter å fosse inn godbiter etter hvert som man blar fram i boken. Som Vilhelm Koren – Norges ukjente Bentley-designer og hans norskdesignete Conrero som deltok i Mille Miglia i 1954. Men det er så utrolig mye variert her. Fra Norges eldste kjente japanske bil, til den utrolige historien om da norsk ekspertise reddet Fords GT40 Mk IV biler på Le Mans i 1967, og et tilbakeblikk på Oslo Motor Show fra starten i 2009 og fram til i dag (akkurat her savner jeg billedtekster). Det kanskje mest interessante kapittelet er spart til slutt: Bilene vi mistet. Altså unike norske biler som på et eller annet tidspunkt ble solgt til utlandet. Som en 1937 Horch 853 Sport Cabriolet, og ikke minst General Nikolaus von Falkenhorst sin voldsomme 1940 Mercedes-Benz 770, som var A-5 for kongehuset i mange år etter krigens slutt.

Kort fortalt: Denne boken har ekstremt mye interessant lesestoff, krydret med flotte bilder og en veloverveid og høy standard på bilene som er tatt med.

Nå er det bare å håpe at denne boken gir Engerud blod på tann, for det jeg nå kunne ønsket meg fra hans penn er en gedigen praktbok om Concours-biler og utstillinger fra det store utland. Han har besøkt Villa d’Este, Pebble Beach og Goodwood utallige ganger, og er på fornavn med noen av de største samlerne der ute, og jeg vet at han har enormt med materiale i så måte. Kanskje en enda større og tyngre bok enn den han har gitt ut nå, med høyere prislapp og mindre opplag for å gjøre det eksklusive preget enda mer tydelig. Bare en tanke…

«Bilen i Norge 125 år» har ISBN-nummer 978-82-303-5204-5 slik at den kan bestilles fra alle bokhandlere eller direkte hos iengerud@online.no. Pris er 500 kroner, og det er et kjøp som anbefales på det varmeste!