Nye Mercedes-AMG GT 43 blir utstyrt med rekkefirer og turbo
Nye Mercedes-AMG GT 43 blir utstyrt med rekkefirer og turbo
Nye Mercedes-AMG GT 43 blir utstyrt med rekkefirer og turbo

Nye Mercedes-AMG GT 43 blir utstyrt med rekkefirer og turbo

Du får for første gang AMG GT med en firesylindret turbomotor til fordel for V8.  AMG Beskriver bilen som bygd for purister.

Den lekre grand toureren får nå en turbofirer til fordel for V8-utgaven, samt at den ikke lenger vil få firehjulstrekk. Den kommer med andre ord kun som bakhjulstrekk. Mercedes sier at bilen vil være smidig i svingene og være ekstremt dynamisk når det kommer til veigrep under heftig kjøring, noe som Mercedes mener gjør bilen veldig moro å kjøre. Dette kommer som en direkte følge av at motoroppsettet er lettere enn en V8-utgave med firehjulstrekk ville hatt.

Under panseret står en toliters rekkefirer med en eksos-elektrisk turbo som er inspirert av turboen Mercedes bruker i Formel 1. I tillegg er bilen utstyrt med et 48V mildhybrid-system og en nitrinns automatkasse. Totalt klemmer dette oppsettet ut 416 hestekrefter og 500 Nm med moment. 13 av disse hestekreftene kommer fra det elektriske systemet. Den vil akselerere opp til 100 kilometer i timen på 4,6 sekunder og stopper ikke før den når 280 kilometer i timen.

Det har vært viktig for Mercedes at folk ikke skal blande GT 43, GT 53 og GT 63, og gjør derfor designgrep for at du skal kunne se forskjellen tydelig. Årsaken er at 53 og 63 kommer med V8. Grillen og frontfangeren er mye mer aggressiv på 53 og 63, og bakenden på de mer heftige utgavene får vertikale eksosutblås, i tillegg til en vinge. Sporvidden på GT 43 er noe smalere sammenlignet med 53 og 63. Den er utstyrt med karbonbremser og multi-link foran og bak. Ønsker du en litt heftigere bil kan du bestille AMG Ride Controll Chassis med mulighet for bakhjulsstyring. Du kan også bestille AMG Dynamic Plus-pakken som inneholder dynamiske motorfester, elektronisk styrt differensial og et ekstra kjøremodus kalt «race». Denne pakken inneholder også aktiv aerodynamikk og gule bremsekalipere.

Den firesylindrede modellen forventes å være billigere sammenlignet med sine V8-drevne søsken, som har en startpris på $134.900. Det vil også komme en værstingutgave av AMG GT som er flaggskipet E Performance, som kommer med en plug-in hybrid V8 med kombinert effekt på over 800 hestekrefter.