Nye Pagani Utopia: Sjekk de ekstreme detaljene
Nye Pagani Utopia: Sjekk de ekstreme detaljene
Nye Pagani Utopia: Sjekk de ekstreme detaljene

Nye Pagani Utopia: Sjekk de ekstreme detaljene

Fra verdens mest gjennomførte speil til verdens nydeligste girspake: Nye Pagani Utopia er et kunstverk på alle mulige måter.

Pagani er superbilmerket som mer enn noe annet merke klarer å kombinere fart, design, kunst, kjøreglede, sportslighet og kvalitet. Materialbruken og kravene til perfeksjon tar ingen hensyn til kostnader, og dermed blir prislappen deretter og produksjonstallene likeså.

Pagani satte seg på kartet med sin Zonda, fulgt av Huayra, (begge kom i et utall varianter) og nå har de vist fram sin tredje modell: Utopia. En bil som i beste Pagani-ånd hører like mye hjemme på en kunstutstilling som i en garasje. Men først og fremst leverer bilen enorme mengder kjøreglede, for i motsetning til de fleste andre i denne bransjen har Horacio Pagani sitt hovedfokus rettet mot selve kjøreopplevelsen. Han hadde tre mål for Utopia: Enkelhet, lav vekt og kjøreglede.

Enkelhet kan ses i det faktum at bilen ikke har noen hybrid-løsning, og slettes ingen helelektrisk drivlinje. Pagani har jobbet mye med muligheten for elektrifisering, men fant ut etter mange års studier at det ikke var kompatibelt med den kjøreglede han etterstreber. Derfor får du en «enkel» motor i form av en AMG 6-liters biturbo V12, som gir 864 hk og 1100 Nm.

Et slikt drivverk gjør ting enklere – og lettere – og rettet etter samme filosofi går kreftene kun ut til bakhjulene. Her er intet firehjulstrekksystem som gjør ting mer komplisert og tyngre. Men for virkelig å gjøre ting lett, så er bilens struktur ikke bygget opp av vanlig karbonfiber, men såkalt “karbotan” – eller karbon-titan om du vil. En miks av kompositt og høystyrke-metall patentert av Pagani, og som bruker mye platina under selve prosessen med å lage det. Slikt blir det lav vekt av – og slikt blir det store kostnader av (mer om det senere). Legg til et karosseri av karbonfiber, og du har en tørrvekt på 1280 kg. Til sammenligning veier en Lamborghini Aventador 1575 kg og en Bugatti Chiron 2 tonn.

Kjøreglede står som sagt i fokus, og etter klager fra kunder som ble skuffet over at Huayra ikke kunne fås med ren manuell girkasse, så bestemte Horacio seg for å tilby bilen med manuell 7-trinns kasse, i tillegg til en single-clutch automatkasse for den som ikke vil bruke en gammeldags girstang. En dobbel-clutch kasse ble forkastet da den ville veie for mye og være for komplisert.

Designmessig er det ingen tvil om at du ser på en Pagani, og her finner du ikke noe så vulgært som en stor vinge bak. I stedet er det aktiv aero, og det berømte eksosanlegget som munner ut i fire rør i en sirkel er selvsagt på plass (nå med en mer turbin-aktig stil enn før). De legendariske skinnreimene er fortsatt på plass, det samme er bagasjerommene på hver sin side, mens taket har to vinduer og en liten skjerm for bedre sikt bakover (som påminner litt om Lamborghini sin berømte Periscopo løsning på Countach). Hjulene er 21 tommer foran og 22 bak.

Som vanlig med Pagani er imidlertid interiøret kanskje enda mer fantastisk enn det ytre man ser. Horacio har før klaget over moderne bilers store touch-skjermer, og følger den linjen med Utopia. Her er det ingen stor skjerm noe sted, kun en infoskjerm mellom det mekaniske speedometeret og turtelleren. Resten er fullstendig analogt. Som Car and Driver skriver «The cabin is built and finished to a standard that makes other hypercars seem shoddy”. Og her ligger det som virkelig skiller Pagani fra alle andre bilmerker. Det nådeløse kravet til absolutt perfeksjon i alle ledd, med en finish og materialkvalitet som går utenpå alt annet. Rattet er frest ut av en enkel aluminiums-blokk, og det samme er pedalene, mens selve girspaken er et design-kunstverk helt på høyde med det italienske renessanse-kunstnere skapte.  

Apropos renessanse, så finner vi også opphavet til navnet Utopia der. For filosofen Thomas More i 1516, så var Utopia et sted som ikke eksisterte, og siden den gang har navnet vært brukt om idealiserte steder man drømmer om. Altså et passende navn til bilen, som dermed bryter tradisjonen om vinder (Zonda var oppkalt etter en vind og Huayra etter en vind-gud). En bil kommer til å bli bygget i uken på fabrikken, og de første leveransene starter sommeren neste år. Pagani har også tatt bryet med å få bilen fullt godkjent i USA, slik at du ikke trenger noen «show and display» papirer som f.eks Mercedes måtte gi sine amerikanske kunder som bestilte AMG One da bilen ikke klarte de amerikanske kravene. 99 eksemplarer skal bygges av Utopia, og ifølge Pagani er alle bortbestilte, til tross for en prislapp på 2,17 millioner Euro, eller 21.656.000 kroner om du vil.