Old school racer - 1973 Mazda RX-3
Ivar Åsland lakkerte bilen på sin egen stand på Oslo Motorshow i 2017
Old school racer - 1973 Mazda RX-3

Old school racer - 1973 Mazda RX-3

Gunleiv Djupesland startet med to tomme karosseri og kassevis med deler.

Veteranbilinteressen snek seg sakte inn på Gunleiv Djupesland og det som sparket det hele i gang var en 1981 Opel Manta 2.0 SR han kjøpte i 2009. Den gangen var Gunleiv allerede en voksen mann. Mantaen ble kjøpt i Ålesund og hentet ned til Finsland, hvor Gunleiv bor. Mantaen var tungt smittet av karosserirust og Gunleiv kastet seg med friskt mot på en restaurering av denne. Da bilen var ferdig kom det et tilbud på bordet om å bytte i en førstegenerasjons Mazda RX-7, noe han takket ja til, men allerede året etter kom det et forslag om bytte. Dette førte så til at Gunleiv plutselig var eier av to Mazda RX-3.
- Da jeg pusset opp Mantaen mimret jeg litt tilbake til 80-tallet. Jeg hadde nemlig wankelbil den gangen og i 1986 eide jeg en RX-3, så da jeg fikk tilbud om to slike klarte jeg ikke si nei, sier Gunleiv.

Is i magen
Bilene Gunleiv nå hadde tatt over var både nedplukket og blitt utsatt for et større rustangrep. Gunleiv valgte ut det beste eksemplaret og begynte med den omfattende jobben for å restaurere den. Nye kanaler ble sveiset inn, hjulbuene ble reparert og sveiset, samt at litt av gulvet i både kupeen og bagasjerommet måtte repareres.
- Karosseriet var tomt da jeg hentet det og delene fulgte med i kasser. I disse kassene var det også med en motor, en såkalt 12AT. Det er en 1,2 liters wankelmotor med forgasserturbo. Siden den fulgte med valgte jeg å sette den inn i bilen. 12A ble produsert i 15 år fra og med 1970, og ble i 1982 tilgjengelig med turbo. Den ble originalt levert med en effekt på 160 hestekrefter. Den ble aldri levert i RX-3, så det var litt styr å få alt til å fungere som det skal, forklarer Gunleiv.

Før Gunleiv monterte motoren i bilen fikk den en real overhaling med nye APEX, sidetetninger og fjører, samt nye pakninger. Utvendig ble deler vasket og lakkert, alle filtre og slanger ble byttet ut med nye og fine, samt at slitte deler ble byttet ut med helt nye deler. Mellom bakakslingen og motoren har Gunleiv satt inn en femtrinns girkasse, mens bakakslingen er hentet fra en Mazda 323. Bakakslingene på RX-3 og 323 er i utgangspunktet helt like, men 323 har en litt lavere utveksling i differensialen enn den som opprinnelig var levert i RX-3. Eksosen fra turboen og bak er tre tommer stor og er sveiset sammen av Gunleiv selv.
- Jeg hadde egentlig tenkt å ha 2,5 tommer stor eksos, men da sa guttungen «du må ha tre tommers eksos, pappa», så da ble det slik.

Se video: EFINI koroshiya - Mazda RX-7

Interiøret som fulgte med prosjektet var ikke noe å samle på, så Gunleiv var nødt til å skaffe det han trengte der. Gunleiv beskriver det som tidvis utfordrende å skaffe deler til disse bilene, da miljøet rundt de er ganske begrenset her i Norge. Han trekker likevel frem Helge Solberg som en person som har vært veldig viktig i å få skaffet de delene han har hatt behov for.

Se video: Low & slow – 1989 Mazda B2000

- Med litt is i magen får du tak i det meste, det tar bare litt tid. Hele interiøret er derfor originalt RX-3 interiør, sett bort fra noen målere jeg har montert i midtkonsollen for å kunne lese av blant annet turbotrykk, oljetrykk og vanntemperatur, sier Gunleiv.

Tysk bombefly
I oktober 2017 var bilen klar for prikken over i-en, nemlig en lakkeringsjobb. Ivar Åsland er et navn mange drar kjensel på, men for de som ikke vet hvem han er så er Ivar en meget dyktig lakkerer som driver med motivlakkering. Han har i årevis motivlakkert alle slags biler, lastebiler, motorsykler, hjelmer, slalåmski og golfkøller. Ivar er en tidligere nabo av Gunleiv og da bilen sto klar for lakk var han et naturlig valg å gi den jobben til. Ivar fikk frie tøyler og fikk slå seg løs akkurat som han selv ville. Bilen ble lakkert på Ivar Åslands stand på Oslo Motorshow helga 27-29. oktober 2017.

- Den opprinnelige ideen til Ivar var å ta inspirasjon fra et tysk bombefly, men den ble i siste liten endret og endte opp med den patinerte looken bilen har i dag. Felgene jeg har valgt er noen sjeldne skrudde Compomotivefelger fra 70-tallet som tidligere hadde stått på en 80-talls Mazda 626. Disse har 4x110 i boltsirkel som snevrer inn utvalget på felger noe. Jeg er godt fornøyd med sluttresultatet og blant annet jobben Ivar har gjort. Bilen har i ettertid stått utstilt på Oslo motorshow og vunnet flere priser blant annet publikumsprisen på Grensetreffet i Halden.

Slike prosjekter, som alle som har hatt noe slikt vet, blir aldri helt ferdig. Det er alltid noe som må eller burde gjøres.
- Nå fungerer den helt fint på normal kjøring, men som nevnt var det litt knot å få 12AT-motoren til å fungere helt perfekt i dette karosseriet. Jeg har ei for lita bensinpumpe nå, så bilen får ikke nok suppe når jeg gir på skikkelig, så jeg har en plan om å montere ei større bensinpumpe i tillegg til den som jeg har nå, som kan slå inn når jeg gir full gass, forklarer Gunleiv avslutningsvis.