Spesialmodeller
En av de mest stilrene spesialversjonene som ble bygget var «Black Magic». Denne ble bygget på 1975 Opel Manta GT/E, og kom naturlig nok i sort, med noe sportslig dekor, og sorte og rutede stoler. En lignende utgave kom også i hvitt med navnet «Swinger».
Andre spesialutgaver ble bygget først og fremst for å få Mantaen til å gå bedre. Deriblant en modell kalt «Turbomanta», som var en 1973 SR 1,9-liter S-spec (S-spec hadde 90 hestekrefter, mens E-spec hadde 105). Det britiske firmaet Broadspeed ble valgt til å være utvikleren av denne modellen, og med turbo og diverse oppgraderinger økte de ytelsen til 158 hestekrefter. Fem prototyper ble laget, alle i «signalgelb», altså signalgul. Dessverre viste det seg at brukskostnaden økte såpass at Opel selv skrotet prosjektet. En som derimot like ideen var en britisk importør av Opel. Han synes bilen var så spennende at han bestilte 28 til fra Broadspeed. Disse ble bygget på 1974 Manta Berlinetta, alle i svart. Det eneste kosmetiske forskjellen var det lille emblemet som sa «Turbomanta», men drivverket var som i prototypen.
I Belgia ønsket de også å prøve seg på en spesialutgave av den tyske sport-coupeen. Firmaet Transeurop Engineering ville bytte hele drivverket, og erstatte rekkefireren i Manta 1,9 SR, med en rekkesekser fra Opel Commodore 2.8 GS på 2,8 liter og 144 hestekrefter. Det førte til at den også trengte ny radiator, nytt panserdesign, bakaksling og girkasse, i tillegg til at fronten måtte bygges om. For å effektivisere dette spurte de Opel om de var interesserte i et samarbeid, og fikk blankt nei. Steinmetz, en av Opels største forhandlere hva gjelder ettermarked var dog interessert, og et samarbeid ble inngått. Opel nektet til og med å ha sine egne emblemer på bilen, så Transeruop Engineering måtte sette på sine egne TE-emblemer. Det ble til sammen produsert 79 biler som fikk navnet TE2800 via Steinmetz sine lokaler. I tillegg tilbød Steinmetz å lage egne racing-versjoner av TE2800, med 230 hestekrefter. Disse er de raskeste Manta A-ene som er produsert, og de kunne lett kjøre fra Porsche 911 og BMW 2002 turbo tilbake i 1973. Ikke på ren motorstyrke, men på grunn av sin lave vekt.
Manta A levde fra 1970-1975, og solgte alt i alt 480.000 eksemplarer. Europas første rimelige muskelbil var et faktum. Den ble etterfulgt av Opel Manta B, som også ble en stor suksess. Det er for øvrig en annen historie. En historie du får lese mer om senere på refuel.no.