Oslos tøffeste pickup?
Panseret er i glassfiber og veier cirka 10 kilo, i motsetning til originalpanseret som veier over 40 kilo. Fjærene på panserhengslene er byttet ut med gummistropper fra Biltema, og mekanismen for å åpne panseret er fjernet for å spare vekt og for å gi plass til stor oljekjøler til girkassen. Kristian planlegger å flytte batteriet bak for å spare ytterligere 25 kilo foran.
Oslos tøffeste pickup?

Oslos tøffeste pickup?

– Jeg tror ikke denne bilen var strøken da den kom fra fabrikken en gang. Den har alltid vært litt skranglete, forteller eieren og Chevrolet C10 entusiasten, Kristian Salvesen.

Jeg ankommer møtestedet for dagens reportasje utenfor Årnes i Nes kommune noen minutter for tidlig. Kort tid etter hører jeg en umiskjennelig rumling fra en V8-motor nærme seg. Like etter suser tre dønn strøkne 1930-talls hot rods forbi. Rått, men dessverre ikke de jeg skal treffe i dag. Jeg begynner å lure på om jeg har bommet på stedet, sjekker telefonen, og vipps så har hodet forsvunnet inn i en sosiale medier-transe.

V8-lyden øker på igjen. Jeg regner med det er hot rod-bilene på retur, og løfter ikke blikket fra telefonen. Men til slutt hører jeg ikke radioen en gang, og lyden rister bilen såpass at førersetet i min 2009 VW plutselig har fått massasjefunksjon. Jeg titter ut av vinduet.

– Hallois, roper Kristian til meg og umiddelbart bryter ut i latter. Han ler av meg som sitter og måper over den fyldigste, dypeste og feteste basslyden jeg noen gang har hørt fra en motor.

«Under construction»

Chevroleten til Kristian er langt fra pen, og heller ikke pen langt fra. Men synet bedrar, og detaljene forteller historien om denne 1980 C10 longbed pickup som ord i en bok. Jeg spør Kristian om «Skranglestuket» håndmalt på bakluken er hærverk.

– Ha ha, neida. Den skrev jeg selv. Skranglestuk Motorvognforening er et slags motstykke til Moldestuket. De har superstrøkne showbiler, mens vi i Skranglestuket har tja, litt skranglete biler. Skranglestukbiler er god å kjøre, men noe showstoppers blir de aldri.

Ronny og Stephan Håbet i Moldestuket er tidligere eiere av C10en. På bakvinduet satte de på et svært «Under Construction» klistremerke.

– De startet med å pelle av emblemer, speil og slikt, men ga opp da de fant ut hvor mye rust det var allerede den gang, forteller Kristian. I 2005 ble bilen kjøpt av en Sverre Haraldsen som eide den legendariske sykkelbutikken «Bikes & Boards» (BAB) på Grünerløkka, der Kristian tidligere var verkstedsjef og sykkelmekaniker.

– Jeg kjente til bilen fra før jeg jobbet hos BAB, en slik bil kjører ikke umerket rundt gatene for å si det sånn. Da Sverre tilbød meg å kjøpe den i 2010, nølte jeg ikke. Jeg hadde fått muligheten til å eie Løkkas feteste bil, forteller Kristian.

Under panseret satt det en 355 cid V8 fra YearOne som skulle ha cirka 420 hestekrefter. Dessverre hadde motoren en merkelig lyd som ingen skjønte noe av.

– Det vise seg at ventilfjærene var for myke. Løfterne hoppet på kammen og gnagde den i stykker. Motoren ble demontert og alt var ødelagt. Det var fullt av spon rundt i bunnpannen, forteller Kristian.

Det skulle vise seg at motorrommet skulle sette tålmodigheten hans på prøve flere ganger.

Tålmodighetsprøve

– Etter det første motor-raset fikk jeg bygd opp en 383 som var bremset til 416 hestekrefter. Den gikk som en kule i halvannet år, helt til registerkjedet kom flyvende ut av registerdekselet på 5500 omdreininger i tunnelen fra Økern mot Sinsenkrysset. Veiva og kammen slo så hardt i hverandre at den midtre lagerbukken på veiva knakk. I tillegg hadde samtlige ventiler og stempler tatt borti hverandre, forteller Kristian mens han himler med øynene.

Før den siste motoren raste hadde det også havarert to girkasser og en diff. De fleste hadde nok kastet inn håndkleet etter flere runder med juling. For Kristian gjorde endringer på hjemmebanen vondt verre.

– Dette skjedde i oktober 2016 og frua var gravid med termin i januar. Jeg innså at jeg ikke ville få den på veien igjen til neste sesong. Det verste når slikt skjer er ikke bare penger, men også tid, forklarer han. 

Bilen ble stående i nesten tre år mens Kristian sparte penger og fikk skrudd litt innimellom. Og som med mange entusiast-prosjekter, når man først er i gang, baller det på seg.

– I tillegg til ny motor ble det ble ny girkasse, converter, ledningsnett, eksosanlegg og uendelig mye annet. Det gamle ledningsnettet er det verste jeg har sett. At Chevan ikke har brent opp for lengst er et under, opplyser Kristian overrasket.

Motor og drivverk

Bilen kom endelig på veien igjen i juli 2019, og i dag sitter det en 427 small block fra Shafiroff Racing Engine under panseret. Den har Dart SHP blokk, AFR topper, Comp Cams hydraulisk rullekam og Edelbrock RPM Air gap dual plane innsug. Videre finner vi PML / Yourcovers toppdeksler, 4" K&N luftfilter med 2" drop underdel og Moroso topp. Quick Fuel street/strip forgasser med mekanisk sekundær og elektrisk choke. Edelbrock Victor aluminium vannpumpe, March Performance serpentin kit og M/E Wagner justerbar pcv ventil. Man ser også lakkert blokk, vannpumpe og toppdeksler i Chevrolet engine orange red. Ventiler og toppdeksler er fra PML for en original klassisk «stock» look.

Girkassen er en 91’ modell 4L80e med manuelt ventilhus med vakuum bygget av Christian Ramsø. Videre finner man en 10" TCI Streetfighter converter med 3400rpm i stall speed, og en B&M Quicksilver shifter med customlaget girstang i rustfritt og aluminium, og det er knapp til linelock og bryter til lock up. Mellomakselen kommer fra GKN Driveline, mens tenningen er MSD 6al tenningsboks og MSD Blaster 2 coil montert under dashbordet, samt MSD Pro Billett fordeler, Taylor pluggledninger og wire looms. Kjøling kommer fra en 4-raders Big block radiator bygd av Andersen bilradiator, en 16" Spal elektrisk vifte 3400cfm. Det er også en custom fan shroud i aluminium lagd av Ruben Eilertsen.

Bensinsystemet består av en 16 gallon Jaz fuel cell montert i rammen bak bakaksel, en Aeromotive Street/Strip bensinpumpe, Holley bensinfiltere og bensintrykkregulator, AN8 PTFE tur og An6 PTFE retur. Slanger og fittings er fra Speeding.nu. Slangene tåler metanol, så det går fint med dårlig 95 oktan. Elektrisk finner man komplett nytt ledningsnett fra American Autowire. Absolutt alle ledninger i hele bilen er lagt opp på nytt. Alt er pent og ryddig montert. Det er 120Amp 1wire dynamo og Optima Red top batteri. Instrumenter er Autometer Sport Comp vanntemp, oljetrykk, volt, vannmåler og girkassetemp, GPS styrt speedometer og AutoGage turteller med shiftlight.

Snilt oppsett

På det som er under bilen finner man CPP 2.5" drop spindler og 2.5" senkefjærer av ukjent fabrikat, for en senk på cirka 5 tommer. DJM suspension 5" flip kit med Rancho add-a-leafs, 3/4" senkeklosser og 2"drop shackles bak er med. Bak finner man en GM 12 bolt truck 8.875" med Truetrac diff, Moser stikkaksler, Moser diff cover, Richmond 3.73 utveksling og nye hjullager. Bremser er originale ventilerte skiver foran og originale tromler bak, med Hydroboost bremsekraft forsterker. Alt av bremserør, slanger og fittings er nytt, med Linelock med knapp på girstangen. Hjul er Rev107 aluminium rally wheels. 20x8" foran med 245/40/20 dekk. 20x9.5" bak med 295/40/20 dekk. Eksosanlegg er Hedman Elite 1 3/4" full lengde headers. Disse er sveiset om og tilpasset. Keramisk coating er gjort av Harald Fiske. Anlegget avsluttes med Dobbel 3" med x-pipe og Apple racing potter med utblås ned i bakken foran bakakselen.

På karosserifronten legger man merke til at støtfangeren foran er kortet inn en tomme på hver side. Skilt-gropen er breddet, kulen under skiltet er fjernet, og boltene er sveiset inn på baksiden. Støtfangeren bak har også breddet skilt-grop, med custom aluminium skiltholder og braketter for å få fangeren så tett på karosseriet som mulig. Ellers er ramme, bærearmer og alt under bilen slipt ned eller sandblåst og malt med Bengallakk. Alt av bolter, muttere og skiver er nye, samt alt av foringer og slitedeler i for og bakstilling.

Effekten vil ikke Kristian ut med, men han forteller at bilen er helt sinnssykt bra å kjøre.

- Den ligger godt på veien. Ikke noe problem å svi av dekk i 3.gir på 6000rpm. Jeg kan cruise i 100 km/t med 2200rpm i fjerde gir med lock up på. Oppsettet er veldig snilt og fungerer utmerket. Shafiroff er kjent for å bygge bra og driftssikre motorer. Prisen er deretter, men likevel en god investering i forhold til alternativet, ler han.

Custom-detaljer

Som tidligere sykkelmekaniker lærte Kristian kunsten å være nøye med detaljer, samt å være kreativ og løsningsorientert når det trengs.

– I bilen finner man litt sykkel-nostalgi fra mine dager som sykkelmekaniker og BMX-syklist. Strømpen til gass-wiren for eksempel, er en Nokon bremsestrømpe. Den er laget for BMX-sykling, med flere ledd så det ikke låser seg når man dreier styret. Jeg får en fin påminnelse fra verdensmesterskapet i BMX i Köln i 2004, der jeg kjøpte bremsestrømpen, hver gang jeg kikker under panseret, mimrer han.

Til daglig jobber Kristian som billakkerer på Markveien Karosseri. Man skulle ikke tro det når man ser på Chevyen.

– Du vet. Skomakerens sønn og alt det der …, humrer Kristian.

– Motorblokken, vannpumpen og toppdekslet lakkerte jeg i «Chevrolet Engine Orange Red» som ble brukt på femtitallet. Lokket, som sitter over sikringsskapet der ledninger kommer ut av torpedoveggen, fikk jeg hjelp til å lage av en biloppretter på jobb. Slike små detaljer gjør motorrommet mye penere og ryddigere, opplyser han entusiastisk

Mange undrer seg over at Kristian ikke har planer om å gjøre bilen til en showbil, til tross for de mulighetene han har gjennom jobben.

–  Jeg tror det vil ødelegge mye av sjarmen og personligheten til bilen. Jeg vil at den skal kunne stå parkert ute. At katten kan gå over panseret uten å gi meg hjerteinfarkt, og at barna skal kunne lene seg inntil og bruke den uten å være livredde for å lage riper og merker. Noe må gjøres på sikt, den skulle sett ut som den gjør, men vært rustfri. Men jeg har hatt fin bil før, og det var ikke noe moro.

Sterke meninger

– Jeg har en teori at det er motoren som skal lage lyden, så kan man heller dempe den til der man skal ha den, istedenfor å bruke potter for å skape falsk lyd.

Videre forklarer Kristian at den dype V8 basslyden som ga meg ryggmassasje, er resultatet av en motor med mye volum, høy kompresjon, og tre tommers eksosanlegg med x-pipe og Apple racing potter fra Minges. Med utblås ned i bakken foran bakakselen på grunn av fuel cellen som er montert i ramma bak bakakselen, blir det en del resonans. Men det gir også den gode «mann og maskin» opplevelsen.

– Lyden er jeg veldig fornøyd med. Den bråker en del, men det er ikke sjenerende. Ingen har klaget hittil, ler han.

I motsetning til lyden, har Kristian sitt valg av felger skapt debatt i diskusjonsforum på nettet. I fjor, da han byttet ut de originale 15-tommers hjulene med 20-tommers uoriginale, tok internett fyr.

– Felgene er Rev 107 fra Rev Wheels, og du verden som de setter følelsene i sving. Jeg liker dem veldig godt, mange hater dem. Nordmenn flest er veldig glad i originale 15 tommer. Jeg synes at denne bilen har såpass store hjulbuer at den gjør seg godt med 20, kanskje til og med 22 tommer.

Å bytte til moderne felger kan gi både økonomiske og praktiske fordeler mange ikke er klar over.

– Man er ikke låst til de klassiske merkene som er dårlig når de er nye, og verre når de blir gamle. Med 20 kontra 15 tommers felger får man kjempestort utvalg av dekk som er både bra og rimelig. Det er en fordel skulle man ha lyst til å svi av litt gummi, humrer Kristian.

Mye gjenstår

Det er ikke til å legge skjul på at alle utfordringene med bilen har satt tålmodigheten til Kristian på prøve.

– Jeg har vært inne på tanken om å selge den flere ganger. Jeg har vurdert å bytte den med en bil jeg kan bruke litt mer, som ikke er så tørst. Men det har heldigvis hittil bare blitt med tanken, innrømmer han lettet.

Den dedikerte eieren har allerede flere planer for bilen fremover.

– Nå har jeg sendt inn søknad til Statens vegvesen om å få den godkjent senket med C-Notch i ramma, 20 tommers hjul foran og bak med forskjellig bredde på dekkene, og Shortbed conversion.

Og det er godt mulig at han kan sette internett på hodet igjen hvis han realiserer sin mest drastiske endring til nå.

– Jeg har et stort ønske å bygge den om til «short bed». Det høres voldsomt ut, men man får kjøpt et som korter bilen med 14 tommer bak hytten, og seks tommer på overhenget bak, til sammen 20 tommer kortere. Jeg synes «short bed» er mye finere, dessuten vil jeg få mere plass i garasjen. Bilen er svær, avslører Kristian

Man det er ikke bare amerikansk bil som gjelder for Kristian.

– Jeg er egentlig en gammel Volvo-mann. Jeg hadde en 92’ 245 med turbo motor fra en 940, men det ble bare rustsveising. Volvoen var klart verst og en av bilene måtte gå. Jeg har aldri angret på at det ble Chevan som vant kampen, selv med alle utfordringene den har gitt meg. Bilen har vært og er fremdeles «Under Construction», selv om jeg pelte av klistremerket i våres. Strøken blir den aldri. Men nå er den en del av familien, og familiemedlemmer kan man ikke gi opp, avslutter Kristian, som ønsker å takke Sarpsborg Motor, Minges Universal service, Richie Chlaszczak som har håndmalt Chevrolet-skriften på toppdekselet og vannpumpa, Ole Martin Drognes for bygging av eksosanlegg, Mads Huseby, Stian Dygg, Caspar Narud og Remi Christensen for hjelp når det trengs, Karl Ness/Madness Power for hjelp med motor, Anders Ringstad for kjøring på dyno, Øyvind Mostad for hjelp med motor, Henning Stordal som alltid hjelper til med bakakselen, gutta på Markveien Karosseri som hjelper med sveising, omlegging av dekk og ikke minst at de gidder å høre på alt pratet om Chevan, Kona - Miriam Mangseth Spigseth som lar Kristian holde på og som ikke blir altfor sint når han og Chevan kommer hjem på bergingsbil.