Over 500 hester per tonn - 2008 Caterham Superlight R500
Lekker dekor
Over 500 hester per tonn - 2008 Caterham Superlight R500

Over 500 hester per tonn - 2008 Caterham Superlight R500

I 2008 var dette noe av det mest brutale du kunne kjøpe for penger.

Enkelte navn bør være allemannseie dersom du er passelig seriøs om din bilinteresse. Henry Ford er et absolutt krav, Enzo Ferrari bør du også ha klart å henge på en knagg, og så hopper vi over grunnleggeren av Volkswagen. Et navn som kanskje ikke er like kjent som disse er britiske Colin Chapman. Han var en av grunnleggerne av Lotus tilbake i 1952. Dersom dette navnet er ukjent så bør du notere det bak øret nå, for han var utrolig viktig for utviklingen av løpsbiler i mange tiår. Han vant Formel 1-løp og mesterskap med en ideologi om at løpsbilene skulle ha så mye effekt som mulig, samtidig som man ofret alt for å få ned vekten på racerbilene. I tillegg til å lage løpsbiler startet de også med gatebiler. Et av disse prosjektene fikk navnet Lotus Seven. Den ble lansert i 1957 og fokuset her var også letthet. Series 1 erstattet Lotus sin Mark IV som Chapman også hadde designet. En toseter sportsbil som i bunn og grunn var en racerbil med et skilt foran. Fra 1952 og frem til august 1973 produserte Lotus Seven over fire generasjoner med stadig utvikling. Så hva har det med Caterham å gjøre? Og hva er Caterham?

Denne artikkelen var på trykk i Refuel Magazine 4-25. Ønsker du å få norges feteste bilblad rett hjem i postkassen? Da kan du melde deg inn i Refuel her.

Lotus Seven ble en stor suksess blant bilentusiaster som likte å kjøre fort på racerbaner, og på 60-tallet hadde Caterham Cars vært en viktig forhandler av akkurat disse bilene. I 1973 kjøpte Graham Nearn rettighetene til Lotus Seven av Colin Chapman. Caterham startet da med å selge Series 4, den nyeste utgaven, men dårlige salgstall gjorde at de gikk tilbake til Series 3 i 1974, som var mye mer populært blant deres kjøpere. Disse bilene ble solgt under navnet Seven Cars Limited og totalt 21 ble bygget. 20 av disse for veibruk med en 1557cc Ford Lotus twin cam-motor, mens den siste var en løpsbil med en 2 liters Alfa Romeo-motor under panseret.


Chapman og Lotus hadde også vært en nøkkelfaktor i den britiske Kit-car industrien. De tilbydde nemlig sine Seven som kit-cars slik at britiske kjøpere kunne slippe unna nybilskatt. Dette fortsatte Caterham med etter at de tok over rettighetene til Seven.

Så lett at den kan løftes av fire mann
Vi skal ikke ta for oss hele historien eller alle modellene Caterham har bygd, men de har forvaltet Sevens historie og videreutviklet den siden den gang. Utallige spesialmodeller tilpasset alle slags behov. Superlightserien dukket for første gang opp i 1996. Den varte frem til 2004 og 200 enheter ble i den perioden produsert. Et voldsomt vakuum etter flere ble skapt og Caterham har derfor lagd flere forskjellige utgaver i ettertid. Poenget med en superlight er at alt som ikke får bilen til å akselerere, bremse eller svinge skal bort. Frontrute, varmeapparat, tepper og dører er uhørt på en slik bil. I 2008 kom den til da heftigste Caterham gjennom tidene, nemlig R500 Superlight. En bil flere motorjournalister på den tiden mente var helt i grenseland for hvor heftig en bil kunne være etter veien.

Caterham Superlight R500 var i 2008 en helt ny bil hvor Caterhams designteam virkelig hadde vridd nøtta for både å få ned vekten, men også øke effekten. 500 i navnet referer til at den har over 500 hestekrefter per tonn bil. Caterham Superlight R500 veier bare 499 kilo (race ready med kun ett sete og absolutt alt av veirelatert utstyr veier denne bilen bare 360kg) og har en 2-liters Ford Duratec-motor på 263 hestekrefter, noe som gir bilen en effekt per tonn på 520 hestekrefter. Karosseriet var blitt slanket enda mer med tynnere aluminiumsdeler, karbonfiber i både dashbordet, nesepartiet og bakvingen. Sprinten fra stillestående til 100 kilometer i timen tar 2,88 sekunder, og toppfarten er på 240 kilometer i timen. Spinnville tall fra en bil som er 3 meter lang og 1,6 meter bred. Den kom med både en sekstrinns manuell girboks og en sekstrinns sekvensiell girboks laget av Caterham Motorsport og i hekken henger en Ford 7,5 toms bakaksling med sperrediff, samme bakaksling som du finner i Ford Escort Cosworth. Da R500 Superlight ble lansert i 2008 deltok den på Top Gear, og ble utnevnt til årets bil i 2008. Den kjørte også en såkalt «power lap» på Top Gears bane, hvor den kjørte fortere enn Bugatti Veyron, Pagani Zonda F og Maserati MC12, for å forklare hvor kapabel denne bilen er.

Totalt 175 eksemplarer av denne ble bygd i 2008. Jens Martin Haagensens bil er nummer 007, selve James Bond i Caterhamverden.

God hjelp fra samboeren
Jens Martin Haagensen er en herremann som på mange måter lever og ånder for motordur og adrenalin. I 29 år har han nå jobbet med alle slags bilmerker som både mekaniker, kundemottaker, verkstedleder og takstmann. På fritiden har han viet mye av tiden sin til Road Racing, altså racing med motorsykkel, både i inn og utland. Etter hvert innså Jens at det kunne være smart å gi seg mens leken enda var god, uten større skader.
- Jeg begynte letingen etter noe på fire hjul og havnet ganske fort på Caterham. De så spennende ut og ville tilby mye av det samme som en løpssykkel gjør. Deretter bestemte jeg meg for at jeg ville ha en original Caterhambil, ikke en som noen har bygd om eller bygd selv, forteller Jens.


Med et bestemt budsjett i lommeboken kikket Jens deretter på en 5-7 biler som han ble lovet skulle stå til forventningene, men måtte vende hjem skuffet. Etter hvert dukket det opp en melding i Jens sin innboks med beskjeden om at «Hvis du har penger og er klar til å kjøpe, så har jeg en bil til salgs». En melding som helt klart var interessant for Jens. Bilen så veldig bra ut og var en original og nummerert Caterham R500. Utfordringen var at den lå for høyt i pris til hva Jens hadde mulighet til. Han bestemte seg likevel for å ta en tur for å se på den.
- Jeg tok med meg familien og dro til Jeløy, hvor eier av bilen var lommekjent. Etter en kjøretur på veiene der ute var jeg nesten sjokkert over hvor heftig dette var. Til å ha kjørt såpass mye motorsykkel på bane, var dette virkelig litt av en opplevelse. Da jeg kom tilbake var selger interessert i å vite om jeg ville ha bilen, men jeg ba om en dag for å tenke på det, den var tross alt for dyr. Da jeg satte meg i bilen igjen så lurte samboeren på om jeg skulle ha bilen. Jeg forklarte at jeg måtte tenke på det fordi den var for dyr. Da spurte hun hvor mye dyrere den var enn mitt budsjett, og da jeg forklarte det så gjorde hun det svært enkelt for meg. Hun førte over summen jeg manglet, og vipps så kunne jeg kjøpe bilen. Det kan godt være at hun gjorde det fordi hun var lei av å være med meg for å se på biler, ler Jens som presiserer at han vil takke samboeren sin for at han får holde på med dette, og at uten hennes hjelp hadde det ikke vært mulig å få til.

Perfekt trackdaybil
Du har vel forstått at dette ikke er noen langturbil akkurat, spesielt ikke om du er av det mer solide slaget (som journalisten av denne artikkelen er, som likevel fikk muligheten til å sitte på. Det gikk vel sånn akkurat, kan vi si). Det gjør heller ikke noe, da den har sin funksjon som banebil, noe Jens har brukt den som.
- Jeg har deltatt på banedager på blant annet Rudskogen og den kjører fletta av det meste. En annen fordel med at bilen er så lett er at når de heftige BMW og Porschene må i pit for å kjøle ned bremser og slikt, så kan jeg bare fortsette å kjøre så mye og hardt jeg bare vil. Dette gir seg aldri. Jeg er også stort sett alene om å ha en slik bil på sånne dager. Caterham-miljøet er lite og består av folk mellom 35 og 70 år, og det er stort sett på Vårmønstringen på Øvrevoll du kan se flest av oss. Da samles det rundt 10-15 biler.
Denne bilen kan helt enkelt kokes ned til noe Jens selv sier: Dette er ikke en turbil, det er en vaskekte kjøremaskin. Mye støy, mye gøy og mye oppmerksomhet.