På hjul med Wehrmacht: Fantastisk ny bok om biler i Norge under krigen
På hjul med Wehrmacht: Fantastisk ny bok om biler i Norge under krigen
På hjul med Wehrmacht: Fantastisk ny bok om biler i Norge under krigen

På hjul med Wehrmacht: Fantastisk ny bok om biler i Norge under krigen

Forfatter Asbjørn Rolseth med ny briljant bok om en særdeles spennende bilhistorisk tid.

Når Asbjørn Rolseth skriver en ny bok, vet man at det blir grundig og ordentlig. Han har etter hvert skrevet en haug med bøker, stort sett relatert til lastebiler, men mange kjenner også hans navn fra Norsk Motorveteran og Amcar Magazine hvor han tidligere leverte stoff.

Denne gang har han tatt fatt på en monumental oppgave i form av den tyske bilparken i Norge under krigen. Det er et vanskelig tema å belyse, mest fordi det finnes lite faglitteratur om hvilke kjøretøy tyskerne benyttet seg av i Norge, og dernest fordi bilder er noe man må spore opp på egenhånd, gjerne ved å betale fra egen lomme på eBay, hvor prisene for WW2 fotografier har gått drastisk opp de siste årene.

Men Rolseth har klart oppgaven med glans. Den 406 sider store boken som er utgitt av Svein Sandnes bokforlag (Rolseth og Sandnes møttes gjennom medlemskap i Eight Amcars Club) bugner over av fantastiske bilder, som viser to ting med tydelighet. Først og fremst at de som klager på veiene nå har ikke sett veiene i 1940. Her ser man flotte bilder som virkelig viser hvor ekstreme veiforhold det var på mange av hovedfartsårene i landet på den tiden. Det andre punktet som slår en er at boken ikke er dominert av tyske kjøretøy som man kanskje skulle tro. For tyskerne hadde på langt nær nok kjøretøy selv, strategien gikk heller ut på å rekvirere, beslaglegge eller kjøpe biler fra folket i nasjonen man okkuperte, og man tok alt man kom over, fra busser og lastebiler, til varebiler, personbiler og motorsykler.

Siden amerikanske biler dominerte det norske nybilmarkedet på trettitallet, ble det dermed en særdeles høy andel amerikansk bil hos Wehrmacht. I boken ser man et bilde av selveste Generaloberst Nikolaus von Falkenhorst (mannen som var ansvarlig for gjennomføringen av invasjonen av Norge og Danmark) ved siden av sin Cadillac. Forfatteren skriver at mange tyske høyere offiserer hadde en forkjærlighet for åpne firedørs amerikanske Convertible Sedan modeller, og statusmerker som Buick og Packard passet godt som presentasjonsbil helt opp til generals nivå. Var man general var dog en Cadillac det beste, mens bilmerker som Ford, Chevrolet og Plymouth passet fint som stabsbiler for offiserer med lavere rang.

I det hele tatt er det en enorm miks av biler som tyskerne brukte, og det er også en solid mengde engelske og franske kjøretøy midt oppi den enorme andelen tyske og amerikanske kjøretøy. Og tyskerne trengte alt de kunne få, for den tyske hær var langt fra noen fullmotorisert hær, noe boken også belyser. Hesten var av helt essensiell betydning for å frakte hæren, og denne mangelen på egne kjøretøyer gjorde selvsagt appetitten på kjøretøyer fra landet man okkuperte enda større. Dette gjorde også at mange nordmenn prøvde å gjemme unna sine biler på ulike finurlige måter.

Alt dette er boken innom, samt strukturen i tysk bilindustri, ombygginger av biler ved norske karosserifabrikker, sabotasjeaksjoner rettet mot bilbransjen, bruk av eks-tysk materiell etter krigen og selvsagt en nøye titt på nøyaktig hvilke biltyper og modeller som ble brukt i Norge. Man får oppleve hvordan tyskerne så på norske veier og norsk natur og hvordan de drev kjøreopplæring. De over 400 bildene gir et unikt innblikk i hvordan det var å være tysk soldat i Norge under krigen, særlig fordi nesten alle bildene er amatørbilder og ikke oppstilte PR-bilder. Ett av mine favorittbilder i boken viser en to-akslet tilhenger med punktering hvor tyskerne holder på å skifte dekk, mens en gruppe nysgjerrige nordmenn står med hendene i lommene og ser på. Dette var et fenomen tyskerne raskt merket seg, og de døpte posituren til «Norwegische Grundstellung», eller norsk grunnstilling om du vil.

For å oppsummere er det bare å gratulere forfatter med et strålende verk om et tema som har vært lite belyst. Er du litt usikker på hva du skal kjøpe i julegave til noen med bilinteresse, lastebilinteresse eller krigsinteresse? Vel, da har du en vinner her. En aldeles strålende bok som kan kjøpes direkte fra forlaget Bokstabburet, eller du kan bestille den fra en bokhandel. Pris 436 kroner og verdt hver eneste krone.