Packard er tilbake etter 67 år!
Grillen er tydelig Packard-inspirert
Packard er tilbake etter 67 år!

Packard er tilbake etter 67 år!

Inspirasjon til den nye Packard Excellence kom fra Facel Vega Excellence som i sin tid ble vurdert som en ny Packard-modell.

På 30-tallet var amerikanske Packard helt i toppen av det aller ypperste man kunne kjøpe på fire hjul, og var et vanlig bilmerke å se blant keisere, statsoverhoder og filmstjerner. Dessverre klarte Packard aldri å finne tilbake til gamle storheter etter krigen. Det hjalp ikke at Packard kjøpte Studebaker i 1954, tvert om, og Packard måtte stenge dørene i 1958, mens navnet levde som Studebaker-Packard fram til 1962.

Et forsøk på gjenoppliving ble gjort av ingeniøren Roy Gullickson på 90-tallet da han kjøpte rettighetene til navnet og logoen. Hans team startet arbeidet med en ny moderne Packard i 1993 og etter 1,5 millioner dollar i utviklingskostnader og mye hard jobb resulterte dette i prototypen Packard Twelve i 1998. Den fikk en 8,6-liters egenutviklet V12 og firehjulstrekk, samt et gjennomført luksusinteriør. Men teamet gikk tom for penger, og prototypens uheldige design gjorde at man ikke tiltrakk seg noen investorer eller potensielle kjøpere.

Dermed døde Packard nok en gang, men nå er navnet tilbake takket være firmaet JB Classic & Bespoke som driver med coachbuilding, samt design og ingeniørarbeid fra Cinovara Design, begge firmaer fra Nederland. Alt på oppdrag fra en kunde som ville ha en moderne Packard, og etter 17.000 timer står nå Packard Excellence klar.

Denne gang handler det ikke om en ny bil skapt fra grunnen av, men en Bentley Flying Spur som har blitt forvandlet til en moderne fortolkning av Packard. En ikonisk Packard-grill er på plass, det samme er «Gooddess of Speed» panserornamentet, og ser man nærmere på detaljer som de customlagde frontlysene eller ulike detaljer i rustfritt stål rundt om, så ser man at det ligger mye jobb bak.

Designinspirasjon kom fra en ide fra tidlig 60-tall da Studebaker-Packard lekte med ideen om å gjenopplive Packard ved simpelthen å gjøre noen endringer på den franske luksusbilen Facel Vega Excellence (inkludert en Packard-lignende grill og Packard-motor), for så å selge den i USA som en Packard. Dette var et prosjekt i stil med det vi ser her, og navnet Excellence er en hyllest til den opprinnelige ideen, og den nye bilen har selvmordsdører akkurat som Facel Vega sin Excellence hadde. Facel Vega finnes ikke lengre, så denne gang tok man en Bentley Flying Spur som utgangspunkt, noe som er ganske åpenbart sett fra siden og skrått bakfra.