På 30-tallet var amerikanske Packard helt i toppen av det aller ypperste man kunne kjøpe på fire hjul, og var et vanlig bilmerke å se blant keisere, statsoverhoder og filmstjerner. Dessverre klarte Packard aldri å finne tilbake til gamle storheter etter krigen. Det hjalp ikke at Packard kjøpte Studebaker i 1954, tvert om, og Packard måtte stenge dørene i 1958, mens navnet levde som Studebaker-Packard fram til 1962.
Et forsøk på gjenoppliving ble gjort av ingeniøren Roy Gullickson på 90-tallet da han kjøpte rettighetene til navnet og logoen. Hans team startet arbeidet med en ny moderne Packard i 1993 og etter 1,5 millioner dollar i utviklingskostnader og mye hard jobb resulterte dette i prototypen Packard Twelve i 1998. Den fikk en 8,6-liters egenutviklet V12 og firehjulstrekk, samt et gjennomført luksusinteriør. Men teamet gikk tom for penger, og prototypens uheldige design gjorde at man ikke tiltrakk seg noen investorer eller potensielle kjøpere.