Patriot Trans Am - 1970 Pontiac Trans Am
1970 Pontiac Trans Am
Patriot Trans Am - 1970 Pontiac Trans Am

Patriot Trans Am - 1970 Pontiac Trans Am

Hvit lakk, røde seter og blå stripe. En kombinasjon det amerikanske flagg verdig.

Geir Korsfur jobber til daglig med vedlikeholdsprosjektering i Equinor, men hans interesse for mekanikk startet allerede da han var en liten gutt. Han demonterte og satte sammen ting for å se hvordan de virket.  
- Mens interessen for det amerikanske kommer nok fra basene min far jobbet på. Han var i luftforsvaret og det var mye amerikanske styrker der. Flyene, folkene og kulturen tiltrakk meg veldig.

Alltid en Trans Am
Geir flyttet til Haugesund i 1984 og ble et aktivt medlem i Amcar-klubben i 1987. Da hadde han nemlig kjøpt sin første amerikanske bil, en 1974 Pontiac Firebird Trans Am. Det å kunne bli en del av et miljø og skaffe seg venner var det som trakk Geir mot å bli et aktivt medlem av klubben. 74-modellen skulle ikke bli den siste Trans Amen Geir kjøpte, han var nemlig blitt hekta. Designet, lyden, kjøreegenskapene og den bøllete attituden tiltrakk han.

Det ble etter hvert en 1984 15th anniversary, en 1971 445 HO, en 1994 25th anniversary, en 1979 og en 1999 30th anniversary.
- Da jeg solgte 71-modellen fikk jeg lyst til å nyte en herlig F-body igjen og jakten på riktig bil startet. I utgangspunktet hadde jeg lyst på en 1969, men de er blitt så kostbare at jeg gikk for en 1970-modell istedenfor, forklarer Geir.

Arbeidshest
I den amerikanske staten Massachusetts ligger tettstedet Norwood. En by med drøye 30.000 beboere. I 1923 åpner GM en fabrikk der som får navnet Norwood Assembly og august samme år ruller den aller første bilen ut fra denne fabrikken. I starten hadde fabrikken 600 ansatte og produserte om lag 200 biler, mens på 70-tallet var dette tallet oppe på nesten 9000 biler. Blant disse 9000 bilene rullet det ut en hvit og blå 1970 Pontiac Firebird Trans Am som til slutt ender opp i Norge, under eierskap av Geir Korsfur.
Den fine, hvite fargen og den blå stripen, samt det røde custom interiøret gjør at han etter hvert bestemmer seg for å kjøpe bilen og den havner på et frakteskip til Norge. I 2012 er den på plass og får norske skilter.
- Av alle Trans Amer som ble produsert i 1970 var det produsert 3196 eksemplarer av akkurat denne. 1399 av disse kom med automatgir og ram air innsug og ca. 27 ble bestilt med det røde interiøret som jeg har i min. Jeg synes det er kult at Pontiac selv brukte denne kombinasjonen i sine reklamebilder på brosjyrer og salgsplakater tilbake den gangen.

Les denne: Ken Roger Bolgnes kjørte tur/retur Geneve i 1979 Pontiac Trans Am

Grommere motor
Selv om bilen fremstår som ganske original er det ikke en matching numbers bil, ikke at det har så mye å si for hvordan bilen ser ut og oppleves. Da Geir kjøpte den sto det i en tidsriktig 400 V8 fra 1976, en 2004R girkasse og en original 12 bolt bakaksel med diff sperre. Det skulle forandre seg da en kar i Tønsberg ville selge en 1970 400 ram air III (D-port) motor fra en GTO som Sarpsborg Motorverksted med møysomme hender hadde massert. Motoren ble kjøpt og motoren fra 1976 ble tatt ut og den nyinnkjøpte motoren ble satt inn. Det ble også handlet inn en 2004R kasse fra Monster Transmission som passet til den nyinnkjøpte motoren.

Les denne: Heftig modifisert 1978 Pontiac Trans Am

Selve spesifikasjonene er satt opp på en måte for å hente ut en god, sterk og arbeidsvillig effekt. Motoren er borret 0.30, smidde stempler er satt inn og ARP råde og rammebolter holder hele greia trygt sammen. Det er satt inn 4 bolts veiv, toppene er portet, rullevipper er montert og motoren har fått full balansering. For å smøre opp herligheten slik at den lever et godt liv er det montert en high volume oljepumpe og en Canton Racing bunnpanne av serien Road Race. Herligheten gir en solid motor som trolig yter rundt 350-360 hestekrefter.

- Bilen er lakkert og nye dekaler montert hos Lakkservice AS.  Da bilen var til lakkering fikk også interiøret en oppshining.

Solskinnsbil
Bilen har stort sett vært brukt på korte turer i nærmiljøet på sommerstid enten på cruising eller treff, og noen umiddelbare planer for fremtiden er ikke i kalenderen akkurat nå. Tannstangstyring og oppgradert understell med bedre bremser er det som står på ønskelisten.

Se denne: Robin Reinholdtsens 1977 Smokey and the Bandit Trans Am

 

For Geir er hobbyen en god blanding av mekanisk interesse, vedlikehold av bilene og det sosiale aspektet ved det å være bilentusiast. Det å bli kjent med likesinnede mens man løser problemer både han selv og andre har på sine biler gir et sterkt samhold i klubben. Det er mange av de som var med i ‘87 som enda er med.

- Amcar Karmsund har også hatt et klubbhus med skruplass, men dette er nå solgt.  Der var det mange sosiale sammenkomster. Klubben jobber for tiden med å skaffe et nytt større lokale hvor medlemmer kan møtes igjen, avslutter Geir