Pegaso Z-102: «Best of Show» i Essen, og bilen som skulle vise at Spania kunne bygge verdens flotteste biler
Pegaso Z-102: «Best of Show» i Essen, og bilen som skulle vise at Spania kunne bygge verdens flotteste biler
Pegaso Z-102: «Best of Show» i Essen, og bilen som skulle vise at Spania kunne bygge verdens flotteste biler

Pegaso Z-102: «Best of Show» i Essen, og bilen som skulle vise at Spania kunne bygge verdens flotteste biler

Det kreves noe helt eget og spesielt hvis man skal vinne «Best of Show» på Techno Classica når det fins 2700 biler på showet. Men denne Pegasoen utmerker seg på alle felt.

Når man vandrer rundt på Techno Classica i Essen, hvor det er rundt 2700 biler fordelt på det enorme messeområdet, er det ikke lett å nødvendigvis kunne forutsi hvem som får den prestisjetunge «Best of Show» pokalen fra dommerne. Men har man litt basiskunnskap om hva dommerne ser etter innen den såkalte Concours-d'Élégance klassen kan man i hvert fall lage seg en liten liste over kandidater, og når man ser en Pegaso i flott tilstand vet man at den bør være på listen.

150 biler var klassifisert for bedømming av en internasjonal dommerjury på 18 personer, hvor flere ulike punkter blir lagt vekt på. Det enkleste er selvsagt at bilen er i topp tilstand, men samtidig ser man at stadig flere går litt bort fra den overrestaurerte trenden som har herjet i årtier på steder som Pebble Beach. Nå vektlegger man stadig mer også bilens levde liv, dens opphav, dens design, dens motor og teknikk og dens plass i bilhistorien.

Da er det selvsagt enkelte merker som skiller seg særdeles positivt ut, og man kan simpelthen ikke gå feil med en bil fra spanske Pegaso. Så også på Techno Classica, hvor dommerne ga «Best of Show» til en aldeles nydelig 1951 Pegaso Z-102 GT Berlinetta som stod på standen til belgiske Classic Car Service Restorations (som har bilen til salgs).

Her kan du lese mer om årets messe!

Pegaso Z-102 var en av femtitallets råeste sportsbiler, og ble bygget for å vise verden at Spania kunne måle seg med Italia og England på dette området. Bak prosjektet stod statseide Enasa som hadde lyktes godt med busser og trucks under navnet Pegaso fra 1946, og med solide inntekter fra massiv eksport til blant annet Sør-Amerika, ville man vise at Spania også kunne lage gromme sportsbiler fra aller øverste hylle. Dette resulterte i Pegaso Z-102 som gikk i produksjon i 1951, og den var da også særdeles rask med sin aluminiums V8 med fire overliggende kammer, fire doble Weber-forgassere og tørrsump (alt dette var særdeles hi-tech i 1951), matet til en fem-trinns manuell kasse, og bilen fant kjøpere blant de rike og velstående, inkludert kongelige.

Kun 86 (kildene varierer, noen sier f.eks 84 biler og noen så lavt som 71) eksemplarer av Z-102 ble bygget, og alle var unike på hver sin måte. Vinnerbilen fra Techno Classica ble bygget i Spania i 1951 som del av de aller første prototypene, og hadde chassisnummer 150-0102 med karosseri fra moderselskapet Enasa som gjorde jobben in-house (de fleste Pegasoer fikk karosseri fra italienske Touring). Som ny debuterte den på Paris Motor Show høsten 1951, og ble deretter presentert ved det kongelige palasset i El Pardo i Madrid til General Franco 10.desember 1951 sammen med to andre prototyper. Den hadde da den første utgaven av V8-motoren på 2472 ccm, men ett år senere ble bilen konvertert til Berlinetta-konfigurasjon og fikk da den nye forstørrede utgaven av motoren, nå på 2816 ccm.

Med V8 motorer fra rundt 170 til 360 hk (sistnevnte effekt mulig for 3,2-liters åtteren med kompressor) var Z-102 særdeles rask, med 192 km/t i toppfart for den minste motoren til over 240 km/t med kompressormotoren. Det gjorde Z-102 til noe av det aller raskeste du kunne få kjøpt på femtitallet. Uten at det hjalp på fabrikkens finanser. Pegaso var bygd som det aller ypperste, uten tanke på kostnader, og etter bare syv år med bilproduksjon (Z-102 og den tiltenkte erstatteren Z-103 som bare ble laget i tre eksemplarer) måtte man stenge dørene for sportsbiler i 1958, og gå tilbake til å bygge busser.

Hør hva Lordens Garasje hadde å si etter årets Techno Classica

Etter et krasj i 1954 ble bilen du ser på bildene reparert av fabrikken, og solgt på nytt som en ny bil i 1955 med sitt nye chassisnummer 150-0201. Bilens første eier var Elena Arvanitidi de Ramsay fra Madrid; fulgt av fire andre eiere før bilen kom til Pegaso-entusiast Carlos Mosquera i 1972. Den ble restaurert i 2003, og har nylig fått en opplakkering i sin originale farge, mens resten av bilen har fått en gjennomgang for å få den opp til den standard som trengs for å vinne «Best of Show» på verdens største klassikerutstilling: Techno Classica.