Piker, kokain og sang - 1983 Mercedes Benz 500SEC AMG
Mercedes Benz 500SEC
Piker, kokain og sang - 1983 Mercedes Benz 500SEC AMG

Piker, kokain og sang - 1983 Mercedes Benz 500SEC AMG

Hvit 80-talls SEC Mercedes oser penger, fest og moro.

Selv for de av oss som er litt for unge for å ha sett Miami Vice på TV den gangen det gikk, får tydelige assosiasjoner når en ser en kritthvit Mercedes Benz 500SEC, som hos Mercedes hadde internnummer C126. Det er heller ikke så rart når det faktisk var med flere av de i serien. Sol, hvite dresser, stramme badedrakter og ulovlige stoffer i skjønn forening sammen med flotte 80-tallsikon som 500SEC, Ferrari Testarossa, Lamborghini Countach med flere. Det er noe ganske 80-talls, men samtidig tidløst over designet til Mercedes C126.

Tidlig krøkes
I tidlig tyveårene er Vidar Riddervold Guttormsen på et familieselskap når en blå Mercedes Benz 560SEC ruller inn på gårdsplassen. Han ble momentant målløs og fascinert av den smått utrolige bilen. Det er et søskenbarn av hans mor som har ankommet i den. Mens han studerer bilen med store øyne får han spørsmålet:

«Du har ikke lyst å låne den noen dager da?»

Den første forelskelsen
Tiden går og Vidar glemmer aldri den første forelskelsen. I 2015 sitter Vidar på internett og ser etter en bil han kan kjøpe, han skal nemlig gifte seg og tenker at det å slå to fluer i en smekk må være perfekt. Hobbybil og bryllupsbil i en og samme smell. Tilfeldighetene vil da ha det til at det dukker opp en hvit 1983 Mercedes Benz 500SEC AMG.
- Lysten på bilen var jo stor, men etter å ha luftet den for samboeren min la jeg det på is. Hun synes nok den var litt for vulgær, humrer Vidar.

Noen ganger har det seg derimot slik at skjebnen er bestemt og på nytt dukker bilen opp på finn, til en redusert pris. Denne gangen lar ikke Vidar sjansen gå fra seg. Sparekontoen sprettes, og bilen blir kjøpt inn.
- Den ble likevel ikke bryllupsbilen da, ler Vidar.

Her kan du se video av Vidars Mercedes Benz E500

Strøkent originaleksemplar
I 1983 startet 500SECen livet hos Mercedes og ble solgt som en original bil i hvit med kromlister og blå velur på innsiden. På denne tiden var ikke AMG blitt en egen avdeling hos Mercedes, det skjedde først i 1990, og kunder av AMG måtte derfor levere bilen og kjøpe på en pakke med hva de enn måtte ønske. På Vidars bil ble det da byttet frontfanger, ny spoiler bak, sideskjørt, alt på bilen ble lakkert hvitt, andre fjærer, AMG Penta felger og større bremser ble montert. Innvendig ble den blå veluren byttet ut med mørkt skinn i fargen rødbrunt. Regningen på denne operasjonen kom på hele 79.000 tyske mark, like under kjøpsprisen på bilen som var på 91.000 mark. Totalprisen for bilen og AMG oppgraderingene den gangen kunne kjøpe deg ca. to Ferrari 308 eller 12 Volkswagen Golf. Det hersket altså liten tvil om at det var pengesterke folk som hadde 500SEC AMG på denne tiden.
- Motoren og girkassa er originalt, altså 5 liters V8 på ca. 230 hestekrefter originalt og en 4-trinns 4G-Tronic automatkasse, men differensialen er montert av AMG. Denne er ikke på noen måte skremt opp av AMG.

Bilen ble en gang i tiden kjøpt av en voksen mann som etter hvert døde fra bilen. Da tok hans kone over og hun fulgte servicer og lot bilen stå godt lagret i en egnet garasje. Med tid og stunder sporet firmaet Garage 11 opp denne bilen og fikk tak i den. Deretter ble den solgt og kjøpt tilbake en par ganger av samme firma før den til slutt havnet i Norge.
- Jeg får med ujevne mellomrom spørsmål fra både Garage 11 og kjøperen de solgte til om jeg har lyst å selge de tilbake bilen. Så det er ingen tvil om at denne bilen har satt spor hos flere, noe som er ganske moro, sier Vidar.

Eksemplarisk
- Da jeg kjøpte bilen fremsto den som et fantastisk eksemplar og etter en sjekk av Motor Trades egen klassikeravdeling ble det helt enkelt konkludert med at bilen var å anse som i nybil-stand og at jeg ble anbefalt å vedlikeholde denne tilstanden så godt som overhodet mulig. Det har vært en ganske grei jobb å holde den i orden, for den har oppført seg eksemplarisk. På de fem årene jeg har eid bilen har jeg kun byttet noen gummilister, avslutter Vidar.