Planlegger Cadillac en hyperbil?
Cadillac V-series.R
Planlegger Cadillac en hyperbil?

Planlegger Cadillac en hyperbil?

En slik bil vil kunne føre Cadillac opp i kjøpergruppen til Pagani og Bugatti.

Det kan virke som Cadillac har planer om å melde seg på blant de virkelig store gutta. Merket har tidligere kommet med noen spenstige konsepter, blant annet Cadillac Cien fra 2002 som var inspirert av et F-22 Raptor jagerfly. Bilen skulle være en midtmotors sportsbil en flott V12-motor. En spektakulær oppskrift fra merket som i all hovedsak har forsynt oss med lekre hverdagsbiler. Det ble dessverre ikke noen produksjonsbil av den, en Nå kan det virke som GMs sjefsdesigner, Michael Simcoe, har noen planer på gang.
- Kan vi bygge en hyperbil? Ja. Har vi lyst til å bygge en? Ja. Bygger vi en akkurat nå? Å si ja til det vil være å avsløre for mye, sa Michael til Australske Carsales før han understreker at det ikke nødvendigvis må bli en elektrisk hyperbil i så fall, men at han ikke utelukker en elektrisk hyperbil.

Det er ikke helt unaturlig at Cadillac nå ser på muligheten for å bygge en hyperbil. De annonserte i 2021 at de ville delta i klassen GPT i IMSA, samt at de ville bli med i FIAs World Endurance Championship i hyperklassen. De bygde da Cadillac V-series.R som er en LMDh-godkjent hyperbil designet for å kunne konkurrere i 24-timersløp på blant annet Le Mans. Bilen er utstyrt med en 5,5, liters V8-motor samt en standardisert elektrisk motor. Bilen veier 1030 kilo og yter 680 hestekrefter. I tillegg til Cadillacs satsning på langdistanseløp har de også planer om å delta i Formel 1. Cadillac har nemlig blitt partner med det legendariske motorsport-teamet Andretti, og sammen har de som mål å bli det eneste helamerikanske Formel 1-teamet. De har forsøkt å bli med, men har så langt fått avslag fra F1 om å bli det 11 teamet på gridden.

Et nødvendig onde
Om en ser til andre merker så er det ikke helt søkt at Cadillac nå lurer på å stikke tåa i vannet på superbiler og hyperbiler. Andre fabrikanter har klart å finne kjøpere til lignende konsepter, og hvorfor skal ikke da Cadillac melde seg på? Ford har til sammenligning klart å selge sine Mustang GTD-utgaver, selv om det ikke nødvendigvis er en hyperbil.

Michael Simcoe har også diskutert Cadillacs satsning på sedaner og SUVer. Han betegner nemlig SUVer som et nødvendig onde for å kunne lage andre typer biler.
- SUVene har tatt over markedet av den enkle grunn at verden rundt oss har vokst seg stor. Alle andre kjører høye biler, så da vil majoriteten av andre trafikanter også gjøre det. Du sitter komfortabelt, høyt og dermed er det et helt rasjonelt kjøp å gjøre, fortaklrer Simcoe.

Simcoe poengterer samtidig at Cadillac skal fortsette å satse på sedaner. Han synes de ser penere ut, samtidig som de er bedre å kjøre, i tillegg til at de er mer aerodynamiske. Vi kan derfor kose oss med Cadillacs 668 hestekrefters CT5-V Blackwing mens vi venter på at de koker opp en heftig hyperbil.

Er du amcarmedlem får du gode tilbud hos BilXtra!

Fyll inn e-posten du har registrert ditt medlemskap på og motta rabattkoden du kan bruke på Bilxtra sine nettsider. 

Bruk rabattkode: AMCAR24