Polestar O2 med drone som standardutstyr
Polestar O2 med drone som standardutstyr
Polestar O2 med drone som standardutstyr

Polestar O2 med drone som standardutstyr

Hva med å nyte en tur i åpen bil, og samtidig kunne dokumentere det automatisk?

Polestars nye konseptbil heter altså O2, og er en todørs hardtop elektrisk roadster. Bilen viser litt hva Polestar har muligheter til å lage på sin nye Polestar 5-plattform. Denne skal visstnok bli utrolig lett, hvor karosseriet er et limt, varmeherdet selvbærende aluminiumskarosseri. Polestar selv hevder at denne plattformen vil bli lettere enn mindre konkurrerende biler, så om disse projeksjonene stemmer ligger alt til rette for en morsom bil!

Bilen har et vakkert design som minner veldig om deres tidligere konsept, «Precept», med skarpe linjer og minimalistiske designelementer. Den ser unektelig smekker ut, og med en cockpit som er sentrert midt i bilen så er det stor sannsynlighet for at dette kan bli både en morsom og herlig kjøremaskin.

Polestar sier at aerodynamikken spiller en stor rolle i bilen, men med et ønske om et simpelt og minimalistisk design så har det meste av vinger og spoilere blitt utelatt til fordel for luftkanaler som går ut bak framhjulene. Disse vil hjelpe med å styre luften ut gjennom sidene av bilen. Også baklysene er laget som tynne luftblader for å hjelpe på eventuell turbulens i bilens bakpart. Drivlinjen blir det enda ikke sagt noe om, men det forventes at det kommer mer informasjon om dette etter hvert.

Interiøret tar også mye fra Precept-konseptbilen, med et infotainment-system som tilpasser seg førerens bevegelser, paneler i vevd lin, og 3D-strikket trekk i monomaterialer som visstnok er både «bærekraftig» og «avfallsløst». Precept-konseptet som bilen er bygget etter har planlagt byggestart i 2024. Skulle O2-konseptet bli noe av kan man kanskje forvente en oppstart ikke lenge etter.

Kanskje den kuleste, eller snodigste, alt ettersom, er den innebygde dronen som kommer som standard. Denne skal sitte i et lite rom bak på bilen, og kan både ta av og lande i fart, samt følge bilen i opp til 90 kilometer i timen. Fra skjermen i front kan man velge om man ønsker action-bilder eller vakre oversiktsbilder, og etter endt tur kan man også redigere og dele sine egne videoer uten å ta et eneste skritt ut av bilen. Dette høres jo både ekstremt kult ut, samtidig som det fort kan bli en gimmik. For en som flyr drone trutt og ofte ser i alle fall jeg at dette kan by på visse problemer.

Sjekk ut Polestars egen videopresentasjon av dronefunksjonen her: