300 SLR ble legendarisk i 1955, etter seire i både Targa Florio og Mille Miglia (sistnevnte seier er gått inn i legendebøkene etter Stirling Moss sin gjennomsnittshastighet på 157 km/t på 160 mil på vanlige italienske veier). Men en 300 SLR var også bilen som var innblandet i ulykken på Le Mans som drepte over 80 mennesker. Det gjorde at Mercedes-Benz avlivet racingprogrammet etter endt sesong, til stor skuffelse for arkitekten bak 300 SLR: Rudolf Uhlenhaut.
Uhlenhaut startet hos Mercedes-Benz i 1931 med en teknisk ingeniør-utdannelse som bakgrunn, og fem år senere kom han til racingavdelingen hos merket. Hans innlysende tekniske talent gjorde ham til leder for programmet, og han tilbrakte tusenvis av timer bak rattet som testsjåfør for å utvikle bilene. Uhlenhaut var en sterkt medvirkende årsak til at Mercedes-fører Rudolf Caracciola vant Grand Prix mesterskapet i 1937, og suksessen fortsatte de neste to årene før krigen kom.