Pur Sang Bentley Special: Ett mesterverk fra øverste hylle for den som forlanger noe virkelig spesielt.
Pur Sang Bentley Special: Ett mesterverk fra øverste hylle for den som forlanger noe virkelig spesielt.
Pur Sang Bentley Special: Ett mesterverk fra øverste hylle for den som forlanger noe virkelig spesielt.

Pur Sang Bentley Special: Ett mesterverk fra øverste hylle for den som forlanger noe virkelig spesielt.

En historie som viser at man lykkes hvis man bare satser nok, selv om man er etablert langt fra de viktige markedene.

Det meste av replikabygg er lite å skrive hjem om. Det kan kanskje være lagt ned mange arbeidstimer, men man ser åpenbart at detaljer og proporsjoner er helt feil. Imidlertid finnes det en del replikabygg som er utført av særdeles dyktige fagfolk, og det kanskje dyktigste firmaet av alle på sitt felt er argentinske Pur Sang.

Firmaet startet med å bygge replikaer av legendariske Bugatti Type 35, og selv Bugatti-kjennere måtte nikke bekreftende til det de fikk servert. En ting er at bilen er bygget etter samme mal, med alle riktige detaljer på plass, men man har også fått til selve kjørefølelsen og opplevelsen av å kjøre en Type 35. De endringer som er gjort i forhold til originalen går egentlig på mer problemfritt bilhold som en radiatorvifte, moderne tenning (men skjult så det ser gammelt ut), og en vanlig veivaksel i stedet for Bugattis type med rullelager (som krever jevnlig vedlikehold). Siden en original Type 35 koster så mye som den gjør, så er det også mange Type 35 eiere som har kjøpt en Pur Sang til en brøkdel av prisen for å kunne kose seg med den uten å være bekymret for eventuelle skader på den.

Det kanskje beste beviset på Pur Sang sitt arbeid er at to av etterkommerne etter Ettore Bugatti har kjøpt seg Pur Sang sin Type 35. Via såkalt «word of mouth» i de rette miljøene har Pur Sang sitt rykte spredt seg, og arbeidsstaben har vokst fra 30 til 100, og er i dag på rundt 150. Firmaet har også laget andre fantastisk utførte replikaer og tar også på seg såkalte one-offs commissions.

Firmaet har også fått en egen sektor som kalles Unique Cars, hvor man designer og bygger biler som aldri har eksistert. Man tar utgangspunkt i et chassis og en drivlinje fra en klassisk bil, også lar man fantasien fare av sted på karosserifronten. En representant for denne tankegangen stod på årets Techno Classica i form av den kuleste Bentley jeg noensinne har sett: Pur Sang Bentley Special.

Det handler om et modifisert Bentley Mark VI karosseri, med en 4,3-liters Bentley rekkesekser fra 1946 utrustet med tre doble Webere. Designet er utført av Pur Sang sine folk, og karosseriet laget av deres ekstremt dyktige fagfolk. Dette er bilbygging fra øverste hylle som det ble utført av italienske mestere på 50-tallet. Interiøret er enkelt og spartansk, som det ville ha vært på en løpsbil på 40 og 50-tallet.

Det var for øvrig to andre Pur Sang biler til salgs på Techno Classica. En 1938 Alfa Romeo 8C Lungo replika som var aldeles nydelig, samt en 1953 Maserati A6GCS Berlinetta Pininfarina replika. Sistnevnte til salgs for 700.000 Euro, eller 8 millioner kroner om du vil. Det høres kanskje mye ut for en replika, men er grisebillig når du vurderer kostnaden med å få tak i en av de fire originalene (som ble til 6, en lang historie vi får ta en annen gang).