Racingverdenen satt sjokkert og fulgte med. En rallyfører som vant Rally Monte Carlo, hadde så vunnet 24-timers løpet på Daytona, og så Targa Florio? Det skulle simpelthen ikke være mulig! Og for å gjøre historien om Elfords utrolige 1968 komplett, får vi spole fram ytterligere 9 uker etter Targa Florio. Da ringte John Cooper fra Formel 1-teamet ved samme navn, og sa at de trengte en erstatning for skadde Brian Redman til Frankrike GP. Elford var imidlertid intet ungt lovende talent. Han var 33 år gammel, og bortsett fra et par opptredener i en Formel 2 bil de siste månedene, hadde han null erfaring med formelbiler av noe slag. Cooper-BRM var heller ingen spesielt bra bil, og Rouen en særdeles vanskelig bane å gjøre sin debut på. Han kvalifiserte seg sist, men på løpsdagen regnet det. Forholdene var forferdelige, og det kostet Jo Schlesser livet. Men Elford var i sitt ess, og passerte bil etter bil. Det endte med en fjerdeplass. I sitt første Formel 1 løp. Utrolig!
Således går året 1968 og navnet Vic Elford over i motorsportens mest utrolige historier. I løpet av 5 måneder vant Elford tre av de største løpene som man kan vinne, samt en fjerdeplass i debuten i Formel 1. Det vitner om en allsidighet uten like, og betyr også at Elford er selvskreven helt i toppen når man snakker om tidenes beste all-round fører. Ser du for deg at Sebastien Ogier kunne ha gått fra seier i Rally Monte Carlo, til en fjerdeplass i et Formel 1 løp for McLaren? Bare for å sette bragden i perspektiv…
Men Vics Elford karriere var ikke normal på noe vis. Han begynte med litt rally i 1960 som 25-åring, og vant to nasjonale rallyer i 1962. Fra 1964 til 1966 kjørte han for Ford, men det var mye organisatorisk rot, som gjorde at Elford ønsket seg bort. Det Vic ønsket seg var en Porsche 911, men det var ikke lett. Elford støtte på Huschke von Hanstein som ledet Porsches racingprogram i et hotell i Cannes: “I told him I wanted to rally a 911, because I thought it would be sensational. He said: ‘we don’t have a rally programme. We don’t have a budget. We don’t have any cars”. Men Elford fortsatte å mase, før von Hanstein til slutt sa: “I can’t pay you any money, I can’t pay you any expenses, but I can lend you a car for the Tour de Corse. Show me what you can do with it”.
Dermed satte Vic og hans kartleser seg på flyet til Korsika, og øvde med en Simca Aronde, fram til Porsches folk ankom med en 911, to mekanikere, en jekk og noen hjul. Elford lurte på hvor alle reservedelene var, og fikk til svar av von Hanstein: «No spares, Vicky my boy. Porsches don’t break». Det hadde sjefen rett i, og Elford tok en sensasjonell tredjeplass.
Slikt varmet i Stuttgart, og Elford fikk et større budsjett for 1967. Han ledet lenge Monte Carlo Rally, men måtte slå seg til ro med en tredjeplass. En 911 var for mange en umulig bil å kjøre fort med, men Elford taklet dens særegenheter: “911 hadde smale dekk på den tiden, og fordi det var så lite vekt foran, understyrte den – helt til du gjorde en feil og da raste du baklengs gjennom nærmeste hekk».
Von Hanstein så potensialet, og fikk Elford i en Porsche i Targa Florio, som endte med en ny sterk tredjeplass. Resten av året var en salig blanding av rallyer og asfaltløp. Tredjeplasser på Nürburgring og Mugello, andreplass i Croft International, syvendeplass på Le Mans og klasseseier i en privat 906. Sjetteplass på Reims. Seier i Tulip Rally, Lyons-Charbonnières og Geneve rally. Group 3 European Rally Champion.