Det er langt fra en overdrivelse, for plutselig var bilen helt strippet ned, og 40-åringen gjøv løs på stålet. Så å si alt fra torpedoveggen og fremover ble byttet ut, sett bort fra rammevangene. Hjørnet av torpedoveggen røyk, og det samme gjorde gulvet, innerskjermene bak, breddere, hjulbrønnen bak, bakplate og dørplater.
- Omtrent halvparten av karosseriet ble vel byttet ut, anslår Richard.
Nye karosserideler ble bestilt, deriblant et Monte Carlo bredde-kit. Da dette er halvfabrikat så er det en god del tilpasning som skal til, og dette tar mildt sagt tid!
- I ettertid har jeg kjøpt meg platestrekker og engelskhjul, for på neste prosjekt skal jeg definitivt prøve å reparere eller lage mye mer selv, forklarer Hansson.
Med karosseriet på plass var det tid for lakk, og her ble det lakkert hvor enn lakkering var mulig. Over. Under. Inni. Utenpå.
- Jeg og en kompis, Micha Marshall, som driver Marshall Valdres som driver med biloppretting, dekor, lakk og bilpleie, hadde vært på et paraglider-stevne. På kvelden ble det et par-sju enheter, og vi begynte å snakke om hvordan Escorten skulle bli. Jeg fortalte at jeg ville skille bilen litt fra en vanlig fin Escort, og måten jeg skulle gjøre det på var å foliere den opp etter den gamle Rohtmans-dekoren som disse kjørte med. Rally-dekoren de blant David Sutton Racing vant rally-VM med i 1981 med Ari Vatanen bak rattet. Dekorene er legendarisk, så det hadde jeg lyst på. Micha var ikke imponert. «Du må ikke teipe. Du må lakkere! Teip er fattigmanns» utbrøt han. Med lovnad om hjelp så ble vi enige i de sene nattetimer. Dekoren skulle lakkeres, ler Richard.