Raketten i Vennesla – 1973 Datsun 240Z
1973 Datsun 240Z
Raketten i Vennesla – 1973 Datsun 240Z

Raketten i Vennesla – 1973 Datsun 240Z

Det er ikke mange menn på 52 år i Norge som har en skjermbreddet, lav og ombygd Datsun 240Z de kan farte rundt på landeveien med. Det kan derimot Espen Risbruna.

Datsun 240Z ble lansert i 1969 og ble med en gang en folkefavoritt. En moderne to-dørs sportsbil med aggressive linjer, med en hyggelig prislapp, var noe folket ønsket.

Byggeglede
Espen Risbruna er en 52 år gammel mann som nå bor i Vennesla, ikke så langt unna Kristiansand. Han var en av de heldige som fikk lærlingeplass hos Nissan i en alder av 18 år gammel. Det var også der forelskelsen for merket startet.
- Jeg fikk skru på alle disse flotte modellene og ble raskt betatt av mekanikken og designet Nissan hadde. Det var også der drømmen om 240Z ble til. Det var fantastisk flotte biler, men dessverre ganske uoppnåelig på det tidspunktet i livet, forklarer Espen.

Som årene går øker også kjøpekraft, og i 1998 kjøpte Espen sin første Datsun 240Z. Totalt har det blitt fire eksemplarer av den flotte modellen fra den japanske giganten.
- Jeg kjøpte den av en kar i Bergen, da var den påbegynt demontert og jeg tok med meg bilen hjem som et prosjekt. Da jeg fikk den tilbake til garasjen begynte jobben med å få bilen i topp stand. Bilen jeg har nå var opplakkert rød den gangen jeg kjøpte den, men var opprinnelig hvit. 

Les: Et dypdykk i Nissans z-historie

Espen jobben på den tiden hos Volvo som hadde en oransje farge han var blitt veldig glad i. Han bestemte seg derfor for at Datsunen skulle bli lakkert i den aktuelle fargen. I første omgang ble bilen satt sammen med nye foringer og nye bremser, samt at den fikk originale Datsun ZG-skjermbreddere montert på. Det ble også montert en 2,8 liters L28-motor i bilen. Målet den gangen var å få bilen godkjent for veien igjen. Da dette var i boks ble det etter hvert en 2,8 liters turbomotor montert foran der.
- Så fikk jeg etter hvert tak i en front av en Nissan Skyline R32 GTS-t med RB20DET motor i 2015. På tidlig 2000-tall var første gangen jeg prøvde med en slik motor i Datsun 240Z. Den gangen var det nesten ingen som hadde peiling på dette i Norge. Det ble derfor en del plunder med å få det til å funke, men alt går om en prøver litt. Jeg hadde også datasprut på bilen. Den gangen var dette relativt nytt og jeg måtte få tilsendt filene til Haltech-sprutet via e-post fra Australia, så jeg var veldig spent på om vi fikk det til å fungere da jeg hadde skrudd alt sammen, mimrer Espen.

Skylinemotor
Frontcutet til dette akkurat dette bygget skaffet derimot Espen tilbake i 2015 fra USA. Med erfaring fra tidligere bygg gikk monteringen av motor og gir enkelt, og det hjelper på at det er relativt likt det originale som står i Datsun 240Z. Den eneste utfordringen Espen trekker frem er når det kommer til montering av differensialen. Der er det nødvendig å sveise nye fester i karosseriet. Det må du også til både girkasse og motor, dette kan løses enkelt med et sveiseapparat og en vinkelsliper, skal vi tro Espen.  Du må også få tak i en ny bunnpanne slik at den går klar av traversen foran. Til forskjell fra den gangen tilbake på starten av 2000-tallet var datasprut og ledningsnett denne gangen mye lettere. Denne gangen ble det kjøpt et ledningsnett som nesten var plug and play.
- Det er bredbåndslambda på bilen som jeg får opp på en app på mobilen, slik at jeg slipper målere i bilen for det, forklarer Espen.

Motoren i seg selv er en relativt standard RB20DET med en litt større turbo og pene og blanke deler montert på seg. Effektjaget Espen har kjent på før er ikke lenger så viktig. Kjørbarhet er utvilsomt det som nå står i fokus, samt at det skal se pent og ryddig ut. Og det kan vi vel alle signere på at motorrommet hans gjør.

Fullstendig ombygd
På undersida av bilen finner vi, som ellers på bilen, litt snacks. Bilen står på Rota RB-X felger med Federal dekk. På innsiden av disse finner vi et Wilwood 300mm bremsekit. Espen forteller at det er plass til større, men han ønsker muligheten til å sette på mindre felger om han får lyst til det. De han har i dag er 17 tommer store. For det rette stuket er det Yellow Speed YSR Dynamic Pro Sport coilovers, samt justerbare bærebroer for å få justert hjulvinklene slik at bilen ligger best mulig på veien. I motorrommet er også et Techno Toy Tuning tårnstag montert for å stive opp karosseriet. For litt bedre styrefølelse ble det også montert elektrisk servostyring.

Se her: Video av Harald Høyviks Datsun 1978 280Z

Innvendig er den heller ikke helt lik seg lenger. Det mest iøynefallende er 4-punktselene fra Sparco og bøttestolene. Disse bøttestolene har fått Z-logoen lakkert på ramma. Interiøret er trukket i skinn av Jan Einar Krakevik, en person som har god kjennskap til Datsuns eldre modeller og lager det meste til disse. Bakover ser en et ombygd tårnstag.
- Disse bilene gir etter og vrir seg rundt C-stolpen i original tilstand, når du har på mer effekt. Da sprekker lakken. For å motvirke dette kjøpte jeg først et tårnstag, men det var ikke nok. Da skaffet jeg disse forsterkningene som er festet på beltefestet øverst og med uniball nederst på tårnstaget. Så da var det bare å hente frem sveiseapparatet og ordne noen fester, sier Espen.

Fant ny inspirasjon
På et punkt i prosessen gikk Espen litt lei av bilen. Espen setter veldig pris på det å bygge bil, det er der han finner gleden. Da skulle det heldigvis ha seg slik at skuespiller Sung Kang, kjent fra Fast And Furious-franchisen, begynte på et Datsun 240Z prosjekt. Den bilen ble breddet og da Espen så dette ble han inspirert.
- Jeg bestemte meg kjapt for at dette måtte jeg ha og fikk da ny glød til å fortsette på bilen.  Kittet er et Pandem Rocket Bunny Aero kit produsert i USA og er spesiallagd for Datsun 240Z. Bakrutesjalusiet som står på bilen er produsert en eller annen gang på 70 eller 80-tallet, den fikk jeg tak i helt ubrukt i original emballasje. Dette hadde vært lagret bortgjemt i over 30 år. Speilene er Ganador-speil som egentlig er til R34 Skyline, det er sjeldne saker.

Nå har Espen kommet dit at han føler at bilen mer eller mindre er komplett, og det er kanskje ikke så rart. Det er nesten snart ikke igjen en eneste urørt bolt, bare grunnkarosseriet står igjen som originaldel. Planene for Espens prosjekt fremover er dermed noe begrenset, men han trekker frem at spesialbygde felger hadde vært en drøm, selv om det koster mye penger.