Den gode rallylyden
Bjørn drar frem at det mest utfordrende med tanke på å bygge en slik bil var å få alle kravene for HTP i orden. Det var mye å sette seg inn i og mange detaljer som måtte være korrekt. En av de var motorvalget, her ble det konferert mye med Aiman Timraz hos Gundersen Motorsport. Heldigvis fant han og Bjørn en fin løsning.
Alan Sherwood i England har i mesteparten av sitt liv bygd motorer og bygde allerede i 1971 sin første Ford BDA-motor. I 1981 startet han MASS Racing som i 1996 ble til Cambridge Motor Sport. Det er ikke bare rekkefirere Alan har god erfaring med, han har også jobbet for Zytek Engineerings motoravdeling i Amerika. Der jobbet han hovedsakelig med V8 og V10-motorer. Nå driver han Sherwood Engineering sammen med sønnen sin Paul Sherwood. Det er dette firmaet som har, på bestilling fra Bjørn med spesifikasjoner, bygd motoren som står i Escorten.
- Motoren er en 2 liters Ford BDG hvor jeg bestilte den bygd slik at den er en vaskekte racemotor, men at den er snill nok til at det faktisk er mulig å bruke den litt som normalt i trafikk. Motoren er bygd med tørrsumpanlegg så motoroljetanken ligger i bagasjerommet og blir pumpet rundt av ei oljepumpe montert på motoren. Totalt går det på ca åtte liter motorolje. Sammen med oljetanken står også en fuelcell med to bensinpumper. Det endte med en effekt på 256 hestekrefter og 225 Nm. Det rustfrie eksosanlegget gjør at motoren høres helt fantastisk ut. Den har den helt korrekte rallylyden. Videre går denne effekten i en 5-trinns ZF-girkasse med korrekt spesifikasjoner i forhold til HTP. Den har videre fått en hel mellomaksling som går bak i en stor Atlas bakaksling med flytende stikkakslinger. Det elektriske til bilen er lagd på bestilling spesifikt for denne bilen. Jeg sendte en oversikt over hvor i bilen jeg hadde plassert forskjellige komponenter til et firma i England, også lagde de et ledningsnett tilpasset hvordan akkurat min bil er satt opp. For full oversikt er alt dette koblet opp mot en Vbox som logger motordata, samt tar opp kjøringa med to kamera. Kommunikasjon med passasjer eller depotet foregår via et Stilo kommunikasjonssystem, forteller Bjørn.
Sett denne? Ford Sierra Cosworth