Rally helt etter boka - 1980 Ford Escort MK2
1980 Ford Escort
Rally helt etter boka - 1980 Ford Escort MK2

Rally helt etter boka - 1980 Ford Escort MK2

Da Bjørn Lund bestemte seg for å bygge seg en bil tok han den helt ut!

Bjørn Lund vokste opp i Trondheim blant motorglade kamerater. Bilen sto i sentrum og var kompisgjengens sosiale møteplass. Med tiden ble også en spire sådd om å delta i bilcross. Dette førte til at gjengen satte sammen en bilcrossbil og deltok på noen løp. Noen år senere prøvde de seg på litt rallycross med en Ford Escort MK1. Kapital var den store utfordringen for den ungen gjengen, så de slet med å få budsjett nok til å henge med. Det endte med at rallycrossen også ble lagt på hylla.
Etter det ble det mer det du kan kalle for vanlig bilhobby. I 1986 så jeg en helt ny Ford Sierra Cosworth i et bilblad, en såkalt vingebil, og da kjente jeg at en slik måtte jeg bare ha. Så da ble det en slik etter en stund, etterfulgt av en vanlig Sierra Cossworth og 4x4 sedan. På 90-tallet hadde jeg også en Escort MK2 med Cosworth motor og Zakspeed bredding. Bjørn husker den som en kjempemorsom veibil.

1980 Ford Escort
Inspirasjonen for dette bygget forteller Bjørn er en kompis som heter Øyvind Hansen fra Holmestrand som skal ha æren for. Øyvind har selv bygd en slik racerbil og har lang fartstid innen motorsport og rallycross, deriblant klasse 4 i Supernasjonal.
- Jeg bestemte meg for at jeg ønsket å bygge en bil som var godkjent etter HTP-forskriften til FIA. Det er et ganske strengt reglement både når det gjelder delebruk og selve byggekvaliteten. Sånn som bilen står nå er det ikke en eneste del som ikke er ny, forklarer Bjørn.

HTP er en godkjenning som leveres ut av FIA til biler som har oppfylt alle kravene til å kjøre historisk racing. HTP står for Historic Technical Passport og gjør det mulig for Bjørn å delta i løp verden rundt med sin Escort.

Bjørn skaffet denne 1980 Ford Escorten som et utgangspunkt for en rallybil. Den gangen var den relativt bra for rust, men noe var det i kriker og kroker. Bilen ble så sendt til sandblåsing før Henning Trømborg (HT Motorsport), som har lang fartstid innen sveising og bygging av Escort, tok over jobben med å sveise og reparere karosseriet etter HTP spesifikasjoner. Det ble ifølge Bjørn utført en fantastisk jobb av Henning, slik at bilen var en god plattform å bygge på da den kom tilbake fra sveising. Tanken var å ta utgangspunkt i en Ford Escort RS1800 og bygge etter det.

Den gode rallylyden
Bjørn drar frem at det mest utfordrende med tanke på å bygge en slik bil var å få alle kravene for HTP i orden. Det var mye å sette seg inn i og mange detaljer som måtte være korrekt. En av de var motorvalget, her ble det konferert mye med Aiman Timraz hos Gundersen Motorsport. Heldigvis fant han og Bjørn en fin løsning.

Alan Sherwood i England har i mesteparten av sitt liv bygd motorer og bygde allerede i 1971 sin første Ford BDA-motor. I 1981 startet han MASS Racing som i 1996 ble til Cambridge Motor Sport. Det er ikke bare rekkefirere Alan har god erfaring med, han har også jobbet for Zytek Engineerings motoravdeling i Amerika. Der jobbet han hovedsakelig med V8 og V10-motorer. Nå driver han Sherwood Engineering sammen med sønnen sin Paul Sherwood. Det er dette firmaet som har, på bestilling fra Bjørn med spesifikasjoner, bygd motoren som står i Escorten.
- Motoren er en 2 liters Ford BDG hvor jeg bestilte den bygd slik at den er en vaskekte racemotor, men at den er snill nok til at det faktisk er mulig å bruke den litt som normalt i trafikk. Motoren er bygd med tørrsumpanlegg så motoroljetanken ligger i bagasjerommet og blir pumpet rundt av ei oljepumpe montert på motoren. Totalt går det på ca åtte liter motorolje. Sammen med oljetanken står også en fuelcell med to bensinpumper. Det endte med en effekt på 256 hestekrefter og 225 Nm. Det rustfrie eksosanlegget gjør at motoren høres helt fantastisk ut. Den har den helt korrekte rallylyden. Videre går denne effekten i en 5-trinns ZF-girkasse med korrekt spesifikasjoner i forhold til HTP. Den har videre fått en hel mellomaksling som går bak i en stor Atlas bakaksling med flytende stikkakslinger. Det elektriske til bilen er lagd på bestilling spesifikt for denne bilen. Jeg sendte en oversikt over hvor i bilen jeg hadde plassert forskjellige komponenter til et firma i England, også lagde de et ledningsnett tilpasset hvordan akkurat min bil er satt opp. For full oversikt er alt dette koblet opp mot en Vbox som logger motordata, samt tar opp kjøringa med to kamera. Kommunikasjon med passasjer eller depotet foregår via et Stilo kommunikasjonssystem, forteller Bjørn.

Sett denne? Ford Sierra Cosworth

Ellers innvendig sitter det noen tidsriktige Recaro stoler som er omfavnet av et veltebur. Velteburet er satt sammen og sveiset av JH Linderud. Årsaken for at han bygde buret er at han er en av landets beste og med korrekt kunnskap og sertifisering for å bygge et slikt bur i en bil som trenger godkjenning av FIA. Til slutt er det verdt å nevne at bilen har ventilerte skivebremser fra AP Racing og Reiger justerbare coilovere, samt et godkjent brannslukningsanlegg med dyser både i kupeen og motorrommet som kan løses ut både utenfra og inne i bilen.

«Her på Hønefoss er alle racerbilene oransje»
Da det kom til fargevalg var Bjørn innom både rød, gul og blått, men det var først da Trond Lyseng fikk levert bilen at et valg ble tatt.
- Da jeg leverte bilen til Lyseng Billakkering var jeg veldig usikker på hvilken farge jeg skulle velge. Da skøyt Trond Lyseng inn at stort sett alle racerbilene han hadde hatt og lakkert på Hønefoss hadde vært oransje, så da ble det sånn. Vi hadde jo litt flaks, for i ettertid har jeg sett at vi traff bra med fargen og ser at flere nå har lakkert sine i tilsvarende farge, sier Bjørn.

Da bilen var ferdig sto bare eksamen igjen, nemlig det å få godkjent sertifiseringen fra FIA. For å kontrollere bilen kom en mann fra motorsportforbundet for å se over at alt av innfestninger, brukte deler og spesifikasjoner på disse var korrekte.
- Han lagde ei svært omfattende mappe med detaljerte bilder, sikkert 50-60 bilder, av alt på bilen. Dette ble så sendt over til FIA som igjen til slutt godkjente bilen for HTP. Så da var bilen klar for action, sier Bjørn.

Se video om Mads Dalsengs 1969 Ford Escort!

Litt av poenget med bilen var å kunne bruke den, forklarer Bjørn, for bilen skulle ikke ende opp som garasjepynt.
- Jeg har kjørt ferdig løpene jeg hadde lyst til å delta på i år. Det ble fire asfaltløp og to bakkeløp. Det har vært kjempespennende å kunne være med å sette opp bilen, gjøre forandringer og delta i løp og bilen har fungert helt utmerket. Nå står den hos Øyvind Hansen for få en god service slik at den er klar til neste år. Ellers er jeg nå mekaniker for Solberg Hansen som skal kjøre EM i Super 1600, så det blir kanskje ikke så mye tid til å bruke Escorten fremover, men jeg har en plan om å få på noen ishjul og sette den opp med rallyoppsett nå i vinter og bruke den på isbanekjøring, avslutter Bjørn.