I 1984 lanserte Renault en van som skulle vise seg å bli en slags kult-bil for oss entusiaster. Skissene på bilen ble originalt tegnet på 1970-tallet av den britiske bildesigneren Fergus Pollock, som da jobbet for Chrysler i Storbritannia. I den franske delen av Chrysler, altså Simca med moderselskapet Matra i ryggen, overtok de etter hvert ansvaret for bilen med den greske designeren Antonis Volanis i spissen. Planen var at dette designet skulle overta for Matra Rancho, markedsført som en Talbot, og tidlige konsepter brukte både inspirasjon og deler fra Simca 1307/Chrysler Alpine.
Vinden snudde dog i 1978 da Chrysler UK og Simca ble solgt til PSA Peugeot Citroën. De nye eierne mente bilen ville bli for dyr og for risikabel å lage, og fokuserte heller på å kjøre Simca i grøften økonomisk til fordel for å få Talbot opp på beina igjen etter noen tunge år. Matra fikk designet tilbake i fanget, og gikk heller til Renault for å høre om det var noe vilje til å utvikle bilen der.