«Replica car companies, start your sales!»
En Ford GT40 replika.
«Replica car companies, start your sales!»

«Replica car companies, start your sales!»

Endelig er ferdigbygde replikaer lovlig å kjøpe i USA

Mange jublet i 2015 da kongressen signerte «the FAST act», en lov som ga åpning for at lav-volum produsenter kunne produserer et lite antall ferdigbygde replikabiler hvert år, uten å måtte gå gjennom de vanlige kravene som volumprodusenter har med godkjenning av alle deler, krasjtesting osv.

Men så ble det stille, kun avbrutt av SEMA sine gjentatte forsøk på å trenge gjennom byråkratiet. Det endte med at SEMA måtte komme med et søksmål mot mektige NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), for å få dem til å komme opp med reguleringene som var nødvendige for å få loven gjennomført.

Nå har NHTSA gjort akkurat det, og dermed er endelig loven offisiell, som betyr at lav-volum produsenter kan levere ferdigbygde replikabiler til kundene. For å få lov til det må selskapene registrere seg hos NHTSA, EPA (Environmental Protection Agency) og CARB (California’s Air resources Board). NHTSA må godkjenne replikabilen, for å sikre at den oppfyller kravene til lovens definisjon av hva en replika er (blant annet at den må være basert på en bil som er minst 25 år gammel). Deretter må EPA og CARB godkjenne at motoren som skal brukes oppfyller dagens utslippskrav.

Ifølge SEMA kan dette ta mange måneder, men bortsett fra at motoren må oppfylle dagens krav, er det intet annet som må gjøre det, og det inkluderer sikkerhetsdetaljer, slik at man ikke trenger airbag eller dagens sikkerhetsbelter.

«Replica car companies, start your sales” uttalte SEMA da nyheten ble kjent, og mange selskaper som har sittet på gjerdet og ventet har nå kastet seg rundt. Det inkluderer alt fra Checker Motors Cars sitt Checker Cab project, til DeLorean Motor Company som nå vil bygge replikaversjoner av klassikeren fra åttitallet med ny helelektrisk drivlinje.

Se denne: Porsche 365 replica

Hvert selskap har lov til å produsere maksimum 325 biler årlig av modellen, og det vil bli nøye overvåket av de nevnte statlige organene som følger med. For den som vil bygge sin egen Kit Car selv, er det fullt lovlig, men nå kan man altså endelig kjøpe seg en ferdigbygd replika, hvor det bare er å sette nøkkelen i tenningen og vri rundt. Regn med en overflod av Cobra og GT40 replikaer de kommende årene.