En av tidenes mest elskbare biler er 1967-1968 Ford Mustang Fastback. Om du i tillegg vil ha en dunderstrøken en med moderne tekniske og mekaniske oppgraderinger, ja da har Velocity Modern Classics bilen for deg.
Velocity sin Ford Mustang restomod er virkelig gjort på korrekt måte.
En av tidenes mest elskbare biler er 1967-1968 Ford Mustang Fastback. Om du i tillegg vil ha en dunderstrøken en med moderne tekniske og mekaniske oppgraderinger, ja da har Velocity Modern Classics bilen for deg.
Se video: historien og mannen bak Lillegul
For å bygge bilen starter Velocity med en original Mustang som så tas totalt fra hverandre. Den får så et komplett nytt Mustang SPEC chassis bygget av Roadster Shop. Chassiset har blant annet servostyring, stabstag i front, og uavhengig forstilling. For å videre ta den inn i den moderne verdenen er det satt en four-link bak med Fox coilovers hele veien rundt. Bakakslingen er en ny Ford 9-toms med 3,73 utveksling, og bilen ruller på 17-tommer alu-felger på 255/45 ZR17 Continental Contact Sport 02-gummi. Alt av glass er selvfølgelig splitter nytt, og det samme gjelder pakninger. Et nytt ventilert panser er også på plass. Eksteriøret blir fullført med en BASF Glasurit-lakk, komplett krom og med LED-lykter både foran og bak. Ikke slike Cornye greier. LED-lykter som faktisk bevarer bilens klassiske uttrykk.
Les også: Dette er syvende generasjon Ford Mustang!
Så kommer vi til motoren. For her står det ikke lenger en nesten 60 år gammel svettende motor, men heller en toppmoderne Ford Coyote 5-liters V8. Denne gir 466 hestekrefter og 569 Nm dreiemoment. Du får selv velge girboks mellom en 10-trinns automat eller en T-56 sekstrinns manuell. Drivakselen er det Velocity selv som har skapt i aluminium. Borla står for eksosanlegget, og Baer leverer firestemplede kalippere på 11 tommers skivebremser hele veien rundt.
Interiøret er heller ikke gjenkjennbart. Nye bøttestoler fra Procar er på plass, og en ny sofa står på plass bak. Klassikeren har fått seg Alcantara taktrekk, nye tepper, Dynamat lydisolasjon, air-condition fra Vintage Air og lydsystem fra Focal. Instrumentene kommer fra Dakota Digital, og Velocity selv står for den moderne midtkonsollen.
Les også: «V8 er hel motor. Alt annet er brøk» - 1982 Ford Mustang
Resultatet er mildt sagt slående. Restomoden er velsmakende og moderne uten å bli vulgær eller å trampe den originale konstruksjonen på tærne. Så langt har Velocity kun skapt denne ene Mustangen, men det er to nye på vei, og de har også åpnet for reservasjoner hvor du kan få din Velocity Mustang ferdigbygget med dine preferanser allerede til høsten. Det vil dog koste deg et lite basseng med penger. Akkurat denne utgaven er allerede solgt for 3,8 millioner kroner, og da er ikke norske avgifter regnet inn enda. Skal du få dine preferanser i tillegg må du nok fort belage deg på en enda høyere pris.
Se introduksjonsvideoen av Velocity Mustang her: