Rotary is back – Mazda med helt nytt sportsbilkonsept
Rotary is back – Mazda med helt nytt sportsbilkonsept
Rotary is back – Mazda med helt nytt sportsbilkonsept

Rotary is back – Mazda med helt nytt sportsbilkonsept

Mazda lanseres sin nye Iconic SP med en wankelmotor, denne gangen som hybrid.

Det er gledelige nyheter for dere der ute som elsker wankelmotoren. Mazda har lansert sitt nye konsept «Iconic SP» som har nettopp det! Den ble avduket under Japan Mobility Show i Tokyo tidligere. Det er ikke veldig mange detaljer som er avslørt helt enda, men det vi vet er blant annet at den er omtrent 25 cm lenger enn forrige generasjon MX-5. Den skal være utstyrt med elektriske motorer, uten at det er avslørt hvor mange. For å lade batteriet til disse motorene sitter det en wankelmotor som foran som fungerer som et aggregat. Det er et tilsvarende system i Mazdas MX-30 e-Skyactive R-EV. Kraftpakken under panseret skal etter sigende produsere 365 hestekrefter, noe som gjør det til en relativt spenstig sportsbil. Mazda sier at motoren i utgangspunktet skal gå på E-fuel, men at den skal kunne gå på mange forskjellige typer drivstoff, inkludert hydrogen.

Designet på bilen er spennende, med linjer som tydelig viser til gammel RX-7 og Mazda MX-5. Den har også en variant av pop-up lykter med LED. Mazda selv sier at bilen helt enkelt er laget for de som liker følelsen av å kjøre bil. Det har derfor vært et fokuspunkt for Mazda å få til 50:50 vektdistribusjon og at tyngdepunktet er så lavt som mulig.

Innvendig er det et simplifisert interiør som møter deg med to skjermer og noen få fysiske knapper. På Mazdas reklamebilder er det en tegning av F1-banen i Monaco og et instrument for å måle g-krefter som vises. Det er dermed helt tydelig at entusiasten er målgruppa til Mazda med denne bilen. Akkurat hvor den skal plasseres i Mazdas flåte av biler er heller uvisst, da de fremdeles skal produsere en ny MX-5, også den med elektrisk drivlinje.