RXsinn7k – 1994 Mazda RX-7
RXsinn7k – 1994 Mazda RX-7
RXsinn7k – 1994 Mazda RX-7

RXsinn7k – 1994 Mazda RX-7

Du vet at widebodyen buler kraftig når du må ha strekk i 335-dekkene dine!

Du vet de bilene som du bare får hakeslepp av da de kjører forbi? De som bråker ekstra, er unike på et vis, og som helt tydelig er lagt ned massiv jobb bak? Enten du kjenner igjen følelsen eller ikke, det er i alle fall i denne kategorien Shawn Kirkvaag sin 1994 Mazda RX-7 er!

Shawn har vokst opp med kjøretøy. Spesielt hans far har vært pådriver for den interessen, men Shawn selv klarte ikke å finne like mye glede i det tyske og de gamle amerikanske bilene som hans far var interessert i. I stedet ble det driftingklipp fra Youtube, og dermed japansk bil som falt mest i smak. 23 år gamle Kirkvaag kommer opprinnelig fra Follo, men har senere flyttet til Gardemoen. Dagene hans går stort sett i å skru bil, både som yrke og hobby, og ut ifra hvilken bil han har så ser det ut som at han har blitt sabla god til det også!
- Jeg har hatt mye forskjellig. Alt fra BMW M til eldre japanske biler. Etter hvert har jeg landet på at litt eldre japansk er min greie. Det er litt mer sjel på de som er 20-30 år gamle, enn de som kommer nå, forklarer Shawn.

Sjekk også ut videoen på Henriks gromme RX-7!

Kirkvaag gikk så gjennom en aldri så liten japansk renessanse, og både en 200SX og en RX8 var i hans eie. RX8en ga Shawn en smak på wankelmotor. Den smaken var tydeligvis av det gode slaget, for etter det har det egentlig kun gått i motor med Tortillaformet stempel for Østlendingen.
- Akkurat denne bilen fikk jeg tak i da jeg var 15 år. Jeg fikk hjelp av min far og hans kontakter, og fikk dermed byttet den til meg. Den gangen sto den nedstøvet og forlatt i en garasje i Oslo, omringet av deler og dritt. Litt barnfind-vibber. Man må vel kunne klassifisere den som et rep-objekt, spesielt fordi motoren hadde rast. De tre forskjellige eierne før meg hadde enten ikke orket eller ikke fått til å få liv i den. Etter litt jobbing i egen garasje så klarte jeg dog å få den på veien igjen. Det varte dog ikke særlig lenge, da jeg fikk et nytt ras igjen i 2019. Jeg skulle leke kul med launch control ut fra et kryss, og i det jeg dumpet clutchen så raste alt. Ugrei følelse. Det var da jeg bestemte meg. Jeg orket ikke dette lenger. Nå skulle hele bilen fra hverandre, og alt skulle bygges opp fra bunnen av, og siden alt ble demontert så gikk det jo an å gjøre mer enn bare motoroverhaling, gliser Shawn.

Les om Gunleivs Old school racer – 1973 Mazda RX-3!

Da bilen skulle bygges opp igjen ble det ikke spart på noe. Først ble det montert komplett racing-understell fra Megan Racing, med Tein coilovers. Shawn liker åpenbart å ha noe som ingen andre har, så for å gjøre bilen enda mer spesiell enn en RX-7 allerede er, ble det bestilt komplett Rocket Bunny widebody kit. Scoot panser, og en custombygget Key West bakfanger.
- Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle starte. Det er viktig at det sitter rett. Ikke bare for at det skal se bra ut, men bommer man bare med et par millimeter så blir det for eksempel store problemer med å få åpnet tanklokket. Det gikk heldigvis bra, og etter hvert som jeg kom i gang så var jobben ganske rett frem, forteller Shawn.
Foran kom det også på nye lykter fra Car Shop Glow, og baklyktene ble byttet til et sett fra 1999-spec RX7-lamper.

Så kom avgjørelsen som alltid er vanskelig. En avgjørelse som kan vippe et bygg fra bra til eksellent. Nemlig valg av felger. Her er det umulig å si at Shawn ikke traff blink!
- Jeg kjøpte to andre sett før jeg endelig landet på Work Rezax. Felgene var sykt kule, og jeg fikk de til ok pris, så da var det bare å begynne å bygge, forteller 23-åringen.
Kule ble de også. Foran er de 11,5 tommer med 0 ET, og bak er de, hold dere fast, 15,5 tommer med ­‑30 ET! Da snakker vi tønner! Gummien rundt er Michelin Pilot Sport 4S, på 255/35-18 foran, og 335/30-18 bak. 335 er steike bredt, og i tillegg er de strukket masse for å dekke hele felgen! Galskap!

Liker du widebody Mazda? Da bør du også sjekke ut Jimmys ville Miata!

Det holder dog ikke med et bøst stuk for Shawn. Her skal det indre matche det ytre. Etter å ha rast sist landet han på å sette bort motoren til Wankelservice for en full oppbygging av grommeste sort. Motoren er som mange kjenner til en wankel-motor på 1308 cc. En 13B-REW. Her har det som kunne blitt lettet blitt lettet, og alt er maskinert opp. Den har 12 millimeters studs gjennom hele motoren, lettet rotor, lettet veiv, keramiske pakninger, og det er montert et digert sneglehus i form av en Garrett singelturbo. Innsuget er fra Greddy, det er gigantiske dyser, Link ECU, Flexfuel sensor, og et komplett bensinsystem som er kompatibelt med E85-suppe. Med riktig mapping og bensin skal motoren være god for et sted mellom 800-1000 hestekrefter! Girkassen er den originale 5-trinnskassen, men den er forsterket og fått montert en ACT senterclutch. Diffen er også forsterket, og har sperre fra Kaaz. Eksosen er HKS hele veien ut på 3,5 tommer, helt til endestussen som går opp til 4,5 tommer. Blodtrimma Wankel med den eksosen? Ja, jeg kan love deg at lydbildet var ekstremt!

Da vi besøkte Shawn i høst sto det for det meste originalt interiør i. Bak har baksetene blitt byttet ut med kasser, og noen ekstra målere var på plass. I vinter har det dog kommet på plass nytt ratt, og det er handlet inn Bride-seter. I tillegg har bilen også fått seg en runde med snerten folie utvendig i ekte drifting-utførelse.
- Bilen ble benket bare for et par uker siden, men jeg støtte på noen problemer med turboen. Den orket ikke mer, så da er jeg på utkikk etter en ny før den skal tilbake i benken igjen om noen uker, forteller Shawn.
Videre forteller han at dagens oppsett har en god dose turbo lagg.
- Akkurat nå er den som en trimma Corolla opp til 3800 rpm, men derfra og opp er den som en Ferrari. Komforten har forsvunnet helt. Det er nærmest en løpsbil på skilt nå. Alle foringer i understellet er poly også, så den er veldig stiv, og det klunker og slår i diffen. Kjøregleden er dog spektakulær, gliser Kirkvaag.

Les også: Tidenes tøffeste japanske bil!

Det er dog en utfordring med så store hjul og så bredt oppsett. Det går en del utover svingradius, og med coilovers stilt inn så lavt så blir det også litt subbing.
- Men det er også ganske kult. Det er ikke bare en ny BMW M som kommer kjørende. Det er hele pakken. Noe unikt som ingen andre har. Man må virkelig studere bilen for å se alt arbeidet og løsningene som er gjort underveis, og det er ikke slik at det er en bil som skal brukes hver dag. Det er søndagsbilen min som jeg bare skal kose meg med. Jeg må dog få bygget opp eksosstussene, for akkurat nå skyter jeg såpass mye flammer at de når opp og potensielt smelter baklyktene og ducktailen, ler Shawn.

Bilen går heller ikke ubemerket hen blant folk, forståelig nok. Det er video og bilder på utallige mobiltelefoner så fort Shawn kommer rullende på kosetur eller til et treff, og prisene lar heller ikke vente på seg. Beste japansk og beste felg ble tatt med fra Modified i fjor, og bilen skal på mange utstillinger til denne sesongen.
- Jeg fikk dog med et nødskrik ikke plass på Oslo Motorshow i fjor. Da var det herlig å se at folk som var inne kom strømmende ut av Norges Varemesse da jeg parkerte utenfor området. Treffkalenderen er fullbooket i år med både Østfold Motorshow, Gatebil Rudskogen, Modified, og masse Cars & Coffee. Så har jeg naturligvis følerne mine ute for Oslo Motorshow også. Jeg må bare få på plass ny turbo og benke den på E85 først. I tillegg har jeg planer om å få montert luftfjæring på den, så den kan sitte enda lavere uten at det blir alt for mye subbing under kjøring, avslutter Shawn.