Bilverdenen er fylt med spennende logoer, men ikke alle er like lett å skjønne betydningen av. For mange er den vakreste logoen av dem alle italiensk, og tilhører Alfa Romeo. Merket tok en liten oppfriskning av logoen i 2015, men fortsatt er hovedbudskapet det samme. Et rødt kors, og en slange som spiser en muslim(!). Det er temmelig drøye ingredienser for en bil-logo, men det gjør den også interessant å analysere.
Det er temmelig drøye ingredienser for en bil-logo
Alfa Romeo ble stiftet i 1910 i Milano, Italia som A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), og ordet Lombarda er viktig for å forstå logoen.
Det røde korset
Lombarda er italiensk for regionen Lombardia, hvor Milano er regionens hovedstad. Byvåpenet til Milano er et rødt kors mot en hvit bakgrunn, og skal være inspirert av St. Ambrose, som var biskop i Milano fra 374 til 397. Flagget så dagens lys en gang tidlig på 1000-tallet, og skal således ha vært i bruk før korstogene startet i 1096.
Flagget med rødt kors mot hvit bakgrunn, regnes å ha vært først i bruk i Genova, og har vært vanlig i mange nord-italienske bystater opp gjennom historien. Korsfarerne brukte flagget, og etter korstogene ble det nasjonalflagget til England, hvor det er kjent som Saint George’s Cross.
At Milanos flagg kan relateres til korsfarernes flagg vil ikke være spesielt merkelig. Tross alt sendte Milano ut soldater til det forjettede land, med flagget med det røde korset vaiende i vinden hos korsfarerne. Korset har pleid å ta opp halve logoen, med slangen på den andre halvdelen, men etter redesignet i 2015, har korset blitt mindre på bekostning av slangen.