Sannheten bak Alfa Romeos logo
Sannheten bak Alfa Romeos logo
Sannheten bak Alfa Romeos logo

Sannheten bak Alfa Romeos logo

test

Bilverdenen er fylt med spennende logoer, men ikke alle er like lett å skjønne betydningen av. For mange er den vakreste logoen av dem alle italiensk, og tilhører Alfa Romeo. Merket tok en liten oppfriskning av logoen i 2015, men fortsatt er hovedbudskapet det samme. Et rødt kors, og en slange som spiser en muslim(!). Det er temmelig drøye ingredienser for en bil-logo, men det gjør den også interessant å analysere.

Det er temmelig drøye ingredienser for en bil-logo

Alfa Romeo ble stiftet i 1910 i Milano, Italia som A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), og ordet Lombarda er viktig for å forstå logoen.

Det røde korset

Lombarda er italiensk for regionen Lombardia, hvor Milano er regionens hovedstad. Byvåpenet til Milano er et rødt kors mot en hvit bakgrunn, og skal være inspirert av St. Ambrose, som var biskop i Milano fra 374 til 397. Flagget så dagens lys en gang tidlig på 1000-tallet, og skal således ha vært i bruk før korstogene startet i 1096.

Flagget med rødt kors mot hvit bakgrunn, regnes å ha vært først i bruk i Genova, og har vært vanlig i mange nord-italienske bystater opp gjennom historien. Korsfarerne brukte flagget, og etter korstogene ble det nasjonalflagget til England, hvor det er kjent som Saint George’s Cross.

At Milanos flagg kan relateres til korsfarernes flagg vil ikke være spesielt merkelig. Tross alt sendte Milano ut soldater til det forjettede land, med flagget med det røde korset vaiende i vinden hos korsfarerne. Korset har pleid å ta opp halve logoen, med slangen på den andre halvdelen, men etter redesignet i 2015, har korset blitt mindre på bekostning av slangen.

Slangen

Med slangen begynner logoen å bli virkelig interessant. Det var en ung mann fra Alfas tekniske avdeling kalt Romano Cattaneo, som kom opp med logoen. Han likte våpenskjoldet han hadde sett på Sforza-slottet, som hadde blitt oppført på slutten av 1300-tallet, av den mektige Visconti-slekten.

De regjerte over Milano fra 1277 til 1447, og brukte et våpenskjold med en gigantisk slange som sluker en muslim (et våpenskjold som kan ses på flere historiske bygninger i Milano). Her må man huske at byen Milano som så mange andre europeiske storbyer, hadde bidratt med troppestyrker til korstogene, så at muslimer ble ansett som en fiende på dette tidspunktet var naturlig.

Noen påstår at dyret i logoen er en drage, men Alfa Romeo sier selv at det er en slange, noe som også står i deres jubileumsbok fra 2010. Det handler om «Il Biscione» som kommer fra en vanlig italiensk gresslange kalt Biscia på italiensk (Natrix Natrix på latin), men den er gjort stor og fryktinngytende på logoen.

At den har en krone over seg, sies å være fordi en erkebiskop i det femte århundret drepte en stor slange som terroriserte Milano. Derfor har slangen en krone for å feire denne bragden, men denne historien er vel i beste fall tvilsom. Noen påstår også at det er en baby (uten noen spesiell religiøs tilhørighet) som blir spist av slangen, og går man rundt i Milano og studerer endel av de eldste fremstillingene av dyret, så er menneskeskapningen på enkelte av dem helt klart en baby (eller et lite barn), mens slangen ofte ligner mer på en drage enn en slange. Noen hevder også at dyret ikke spiser noen, men faktisk føder noen.

Alfa Romeo selv er imidlertid klare på at det er en slange som spiser en muslim

Alfa Romeo selv er imidlertid klare på at det er en slange som spiser en muslim. Jeg besøkte Alfa Romeo-museet sist i 2017, og under omvisningen sa guiden at slangen spiser en muslim, så konsernets offisielle holdning kan det ikke være noen tvil om.

Navn og by

I starten sto det Alfa øverst på logoen og Milano nederst, mens det var to knuter på sidene. Knutene er såkalte Savoia-knuter for å hedre Italias kongefamilie fra huset Savoia (Casa Savoia). Victor Emmanuel III var konge fra 1900 til 1946, før hans sønn Umberto II overtok. Men bare en måned senere holdt Italia folkeavstemning, og man ville ikke lenger ha noen konge. Det er også forklaringen på at Savoia-knutene forsvant i den nye Alfa Romeo-logoen fra 1946, hvor fargene ble rød og sølv, til den fikk farger igjen fire år senere.

I 1919 ble logoen forandret til Alfa-Romeo øverst, og Milano nederst. Navnet kom av at A.L.F.A. i 1918 hadde fusjonert med flere andre selskaper, og at forretningsmannen Nicola Romeo hadde fått aksjemajoritet i A.L.F.A. i desember 1915. I 1933 bestemte man at byen Milano skulle strykes fra logoen fra biler ment for eksport, før bynavnet forsvant helt i 1971 i forbindelse med Alfasud, som jo ble produsert ved en fabrikk i Sør-Italia (Sud = sør på italiensk).

Seierskransen

Alfa Romeo har en fantastisk historie innen racing, og allerede i 1925 kunne Alfa Romeo ta tittelen i et nystartet verdensmesterskap. Med en Alfa Romeo P2 vant Antonio Ascari (faren til den senere Formel 1-legenden Alberto Ascari) Grand Prix-løpet på Spa-Franchorchamps, mens Gastone Brilli-Peri vant GP-løpet på Monza.

Det holdt til å gi Alfa Romeo tittelen verdensmester, og man innførte derfor seierskransen på en nydesignet logo i 1925. Den holdt helt til 1982, da man overraskende nok fjernet den. På denne tiden var fortsatt Alfa Romeo svært aktiv i motorsport, og hadde eget fabrikk-team i Formel 1. Samtidig med at kransen ble fjernet, ble også kromdetaljene gjort om til gull i logoen.

Dagens logo

I 1997 finpusset man bittelitt på den ytre kanten med introduksjonen av 156, men den store endringen kom i 2015, hvor man forenklet logoen. Den har nå tre hovedfarger, grønn for slangen, rødt for korset og blått for ringen. Fonten er også enklere, og hvite og blå detaljer er blitt erstattet av en sølvfarget bakgrunn.

Kjøreglede, design og sportslighet

Men de oppsiktsvekkende elementene består. Det røde korset og slangen som spiser en muslim. Det er egentlig utrolig i disse moderne PK-tider, og enkelte ville kanskje ha kalt det blasfemi hvis de tok symbolikken altfor seriøst. La oss håpe ingen gjør det, for det Alfa Romeo handler om er verdier som alle autofile, uansett religion, kan enes om: Kjøreglede, design og sportslighet. Samt bilverdenens kanskje stiligste logo…