Seks godbiter på Amcar-standen på OMS
Seks godbiter på Amcar-standen på OMS
Seks godbiter på Amcar-standen på OMS

Seks godbiter på Amcar-standen på OMS

Ta turen til AMCAR sin stand under Oslo Motor Show!

Gulf- 917cfk

Det tok ni år og omtrent 10.000 arbeidstimer for Knut Markegård å bygge Norges råeste amatørbygg. Bilen er basert på Porsches legendariske 917 som vant Le Mans i 1970 og 1971, og detaljene og gjennomføringen på denne bilen er rett og slett på et helt sinnsykt nivå! Under panseret finner du en 3,3 liters luftavkjølt turbomatet boksermotor. Definitivt noe av det tøffeste på fire hjul her til lands!

1919 Cunningham

Ove Loen har nyrestaurert det som trolig en gang var landets dyreste nybil, nemlig direktøren av Vestfoss Cellulosefabrik sin 1919 Cunningham. Den ble pusset opp for første gang allerede på 50-tallet, og var dermed allerede da en av de tidligste veteranbilene i landet. Loen har tilbakestilt bilen til sin opprinnelige stand både karosserimessig og maskinelt, og resultatet er i en klasse for seg!

1969 Chevrolet Camaro

Smakfulle kosmetiske modifiseringer. Spinnville tekniske oppgraderinger. Einar Hernes har blandet det smakfulle med det råe på sin Camaro. Blandingen mellom det moderne uten å forstyrre det originale sitter som støpt. I tillegg sitter det toppmoderne LSA-blokk med smidd innmat, LS9 CNC portede topper og LS9 kompressor under panseret, samt et vanvittig understell. Den perfekte blandingen mellom gammelt og nytt!

2020 Corvette Stingray

Chevrolets nye flaggskip heter Corvette C8, og er den første Corvetten med midtmontert motor. Bilen ble offisielt avduket i juli 2019, og har siden den gang blitt et hett diskusjonstema. Det som er sikkert er i alle fall at dette er en helt rå bil, og når eier Pål Garberg og Vibeke Olsen har montert på en enda større bakvinge så roper dette bare råskap!

1960 Cadillac Eldorado Seville

En av, om ikke den fineste Sevillen i Skandinavia tilhører Magne R. Kleppe og kona Anita. 1959 og 1960 Cadillac har noen av bilhistoriens mest ikoniske linjeføringer, noe som i utgangspunktet skulle holde lenge for utstillinger. Denne toppmodellen ble levert standard med helautomatisk luftfjæring og «Eldorado Engine» med 3x2 port forgasseroppsett på 345 hestekrefter. Når bilen i tillegg er på kanten til useriøs strøken i den supersjeldne fargen Heather Metallic så er dette definitivt en head-turner man ikke kan gå glipp av på årets Oslo Motorshow.

1995 BMW E36

Halfdan Vatn fikk sin første BMW som 16-åring, og hans siste E36 er en perle. Under panseret har Halfdan fått tak i en 335i N54B30 motor fra en amerikansk spekket E92 3-serie. Det betyr at det nå sitter en 3-liters twin-turbo der hvor det originalt satt en 1,6-liters rekkefirer. Men Halfdan var ikke fornøyd med bare hjertet fra en E92 han ville også ha alt av komfort fra en. Det tok to komplette E9X biler og deler fra mange flere, for å få denne 1995-modellen til å bli som en av flaggskip-modellene fra 2004. Den fremstår i dag som et av de mest fantastiske BMW-bygg i Europa, og alt av detaljer er utført på beste vis. En bil som simpelthen må studeres på nært hold, for at man skal skjønne alt arbeidet som ligger bak.