I 2015 returnerte Alfa Romeo på det amerikanske markedet etter en nesten 10 år lang pause, som følger av dårlige salg. Nå er den italienske produsenten nok en gang i trøbbel over dammen. Så langt i år har de solgt under 7000 biler, som er det laveste salgstallet siden 2016. Selv introduksjonen av flere SUVer har ikke hjulpet på. Det har gjort at moderselskapet, Stellantis, nå stadig legger større press på Alfa Romeo for å løse problemene.
Det er dog ikke slik at det bare er Alfa Romeo som sliter blant Stellantis mange merker. Både Jeep og Ram har rapportert nedadgående salgstall på henholdsvis 6% og 19%. Alfa Romeo leder dette med hele 29% nedgang. Alfa Romeos lagerstatistikk er det som virkelig avslører hvor ille situasjonen deres er nå. De har den mest alvorlige lageroverfloden i hele det amerikanske bilmarkedet. Ifølge data fra CarEdge står en Alfa Romeo på lager i 193 dager før den blir solgt. Dette sammen med at Alfa har et av de laveste antallet biler i sin varebeholdning (rundt 4000 biler ifølge CarEdge, som er langt under bransjegjennomsnittet) forteller hvor få som faktisk kjøper en ny Alfa Romeo i USA. Det har ført til at Stellantis nå har stanset all import av nye kjøretøy fra Alfa Romeo inn til USA. Det er heldigvis et lyspunkt i denne historien, og den heter Alfa Romeo Tonale. Siden den ble lansert i 2023 har Tonale bremset den bratte nedgangen Alfa Romeo har hatt i USA de siste årene. Tonale deler også plattform med Dodges nye Hornet. Det er dessverre ikke bare rosenrødt rundt Alfas nye plug-in hybrid, da en feil på bremsepedalen som gjør at bilen mister all bremsekraft, har ført til at 21.000 Tonale og Hornet har blitt kalt tilbake for å få utbedret en feil. Nesten 80% av amerikansksolgte Tonaler har nettopp denne feilen.