Selv med SUVer på modellprogrammet stuper salget i USA
Selv med SUVer på modellprogrammet stuper salget i USA
Selv med SUVer på modellprogrammet stuper salget i USA

Selv med SUVer på modellprogrammet stuper salget i USA

Det er 10 år siden Alfa Romeo gikk inn i USA igjen og satset på det amerikanske markedet. Nå ser det ut som det går feil vei nok en gang.

I 2015 returnerte Alfa Romeo på det amerikanske markedet etter en nesten 10 år lang pause, som følger av dårlige salg. Nå er den italienske produsenten nok en gang i trøbbel over dammen. Så langt i år har de solgt under 7000 biler, som er det laveste salgstallet siden 2016. Selv introduksjonen av flere SUVer har ikke hjulpet på. Det har gjort at moderselskapet, Stellantis, nå stadig legger større press på Alfa Romeo for å løse problemene.

Det er dog ikke slik at det bare er Alfa Romeo som sliter blant Stellantis mange merker. Både Jeep og Ram har rapportert nedadgående salgstall på henholdsvis 6% og 19%. Alfa Romeo leder dette med hele 29% nedgang. Alfa Romeos lagerstatistikk er det som virkelig avslører hvor ille situasjonen deres er nå. De har den mest alvorlige lageroverfloden i hele det amerikanske bilmarkedet. Ifølge data fra CarEdge står en Alfa Romeo på lager i 193 dager før den blir solgt. Dette sammen med at Alfa har et av de laveste antallet biler i sin varebeholdning (rundt 4000 biler ifølge CarEdge, som er langt under bransjegjennomsnittet) forteller hvor få som faktisk kjøper en ny Alfa Romeo i USA. Det har ført til at Stellantis nå har stanset all import av nye kjøretøy fra Alfa Romeo inn til USA. Det er heldigvis et lyspunkt i denne historien, og den heter Alfa Romeo Tonale. Siden den ble lansert i 2023 har Tonale bremset den bratte nedgangen Alfa Romeo har hatt i USA de siste årene. Tonale deler også plattform med Dodges nye Hornet. Det er dessverre ikke bare rosenrødt rundt Alfas nye plug-in hybrid, da en feil på bremsepedalen som gjør at bilen mister all bremsekraft, har ført til at 21.000 Tonale og Hornet har blitt kalt tilbake for å få utbedret en feil. Nesten 80% av amerikansksolgte Tonaler har nettopp denne feilen.

Nytt blod
Leder for Stellantis, Carlos Tavares, fortalte journalister under Paris Auto Show at de nå skulle følge nøye med på sine fjorten merker på hvordan deres salg utvikler seg fremover, og at en avgjørelse på hva de deretter vil gjøre trolig vil komme om en par-tre år.

En redning kan komme i form av Alfas nye modeller. I 2025 kommer neste generasjon Stelvio, og året etter følger Alfa opp med en ny utgave av deres flotte Giulia. De har også planer om å lansere en helt ny og større SUV i 2027 med både elektrisk og bensindrevet drivlinje. Denne har som formål å kunne konkurrere mot Porsche Cayenne, og vil være laget for nettopp det amerikanske markedet. Dette kan være det som får det til å snu for Alfa Romeo.