En uvanlig Cobra-replika til salgs for 80.000 kroner.
AC Cobra. Hvor mange replikaer har du ikke sett? Mange holder en høy standard, og prøver å legge seg så tett opp til originalen som mulig, mens andre kanskje tar litt lettere løsninger.
Bilen du ser her lå til salgs på eBay, og må sies å tilhøre den andre kategorien. For man trenger ikke å være ihuga BMW-entusiast for å kunne se at det er en BMW Z3 som ligger til grunn for denne Cobra-replikaen. Når det er sagt er dette langt ifra noen ille utført jobb, som i sin tid ble utført av et selskap kalt Classic Coachworks.
Linjeføringen appellerer nok til mange.
En uvanlig Cobra i jungelen av Cobra-replikaer.
At bilen ikke er strøken er en helt annen ting, her trengs både ny lakkjobb og litt sårt tiltrengt TLC her og der for å få den virkelig fin igjen, men til gjengjeld var ikke prisen avskrekkende. 7950 Euro, eller sånn litt under 80.000 kroner kan ikke sies å være fullstendig galemattias. Eller er det for mye for en Cobra-replika som er bygd på en BMW og har det bayerske konsernets rekkesekser på 150 hk under panseret med 178.000 km på telleren?
Ikke et interiør du venter å finne på en Cobra-replika.
Her mangler det nok for mange noen sylindre.
Bilen ser kanskje best ut på skrå bakfra, hvor man ser klart og tydelig de karakteristiske svulmende Cobra-linjene. Rett forfra ser den også veldig Cobra ut, og for så vidt også på skrå forfra selv om det der begynner å bli en del elementer som ikke helt matcher, men midtseksjonen er klart og tydelig BMW Z3, og gjør det hele litt merkelig. Eller er det egentlig motsatt? At nettopp BMW-linjene kombinert med Cobra-linjene andre steder gjør bilen til noe virkelig unikt, og noe som skiller seg ut i jungelen av Cobra-replikaer der ute? Ikke vet jeg, men det var i hvert fall en person som likte bilen godt, for den ble relativt raskt solgt på eBay.
Ser du denne i speilet er vel ikke BMW det første du tenker.
En gøyal blanding av stiler, eller helt feil. Her er nok meningene delte.