Ser du hva slags bil dette er? Her snakker vi om helt ellevill realisering av en manns bildrøm.
Fronten fikk nødvendige endringer for at det skulle se ut som en bilmodell fra et nytt merke.
Ser du hva slags bil dette er? Her snakker vi om helt ellevill realisering av en manns bildrøm.

Ser du hva slags bil dette er? Her snakker vi om helt ellevill realisering av en manns bildrøm.

Noen bilentusiaster går lengre enn andre i å realisere barndomsdrømmen, og dette er et kremeksempel på autofil lidenskap.

Idet jeg går rundt og tar bilder på biltreffet i Schwetzingen ser jeg en gul bil som jeg umiddelbart tenker på som en Fiat. Men det er noe som ikke stemmer, og når jeg kommer nærmere ser jeg en logo med en A i grillen. Hva i alle dager er dette? Noe lisensgreier fra et lavkostnads-land? Bilen ser superstrøken ut, og i baksetet står en haug med brosjyrer. Amalfi CS 1800. Hva i alle dager er det? Uansett hvor mye jeg vrir og vender på hjernemassen er jeg helt blank. Dette er Mystery Car av en art man trenger å være Hercule Poirot for å finne ut av. Men heldigvis står eieren i nærheten i en stilig lysebrun dressjakke, som absolutt ikke er tilfeldig valgt. For her er absolutt ingenting tilfeldig, og svaret på hele gåten ligger i barndommens fascinasjon for en TV-serie.

I 1975 startet en tysk TV-serie kalt «PS» å rulle over tyske fjernsynsskjermer. Serien gikk fram til 1979 og bød på episoder som var 60 til 90 minutter lange, og handlet om intrigene og hverdagslivet hos den fiktive bilforhandleren Neubert. Der ble man kjent med selgerne og kundene, og problemer som oppstod, det være seg økonomiske utfordringer, lån, forsikring, bruktbilproblemer, samt ulike tekniske problemer og feil som førte til gnisninger mellom forhandler, fabrikk og kunder.

Men før innspillingen startet var man redd for søksmål, hvis et merke ble framstilt som et dårlig merke med mye feil. Det ble løst ved at forhandleren Neubert i tillegg til merkene BMW, Citroën og Fiat, også solgte et fjerde fiktivt merke som kunne ta seg av de verste problemene: Amalfi. Bilen dukket jevnlig opp i ulike episoder (i ulike farger slik at det virket som man hadde flere), og selv om den ikke ble fremstilt på beste måte, var det mange som likte bilen, og TV-selskapet fikk spørsmål fra seere som lurte på hvor de kunne kjøpe en Amalfi.

I serien som NDR lagde kommer det fram at det er den tyske bilprodusenten Atlantiswerke som lager familiebilen Amalfi CS 1800, og det blir nevnt i serien at firmaet også lager den mindre Altessa og den dyrere Aldebaran, men disse to bilene får man aldri se. Derimot får man ofte se Amalfi CS 1800, siden NDR som nevnt fikk laget en slik bil. En Fiat 132 ble innkjøpt, og en ombygging som kostet 30.000 DM (en solid sum på den tiden) ble foretatt i 1974. Bilen ble mye brukt i serien, og etter filming var avsluttet gikk den gjennom flere eiere (i 1980 var den hovedpremien i en konkurranse i regi tidsskriftet Funk Uhr), før den i 1982 fikk en motorbrann. Restaureringsforsøk ble foretatt, men eier mente bilen var så skadet etter brannen, at den ble sendt på skroten i 1983.

Men bilen ble ikke glemt. For mange var bilen et kjært minne fra oppveksten, og den ble et kultobjekt for enda flere. En som ble særdeles fascinert av serien var Ronald Genßler fra Mönchengladbach, og han begynte etter hvert å tenke på å lage en nøyaktig rekreasjon av Amalfien.

Det tekniske ved Fiat 132 var jo urørt, men arbeidet med å gjenskape det visuelle uttrykket ville være en formidabel jobb, særlig fordi den opprinnelige ombyggingen involverte en mengde deler og detaljer fra andre bilmerker, alt for å gjøre Fiaten mindre gjenkjennelig.

Her kom det til å bli mye detektivarbeid, men Ronald tok fatt på oppgaven. Fronten og kjølegitteret i svart kunststoff kom fra en VW Passat B1. Lykter fra en Audi 80. Lykterammer fra VW Passat L. De krommede, V-formete listene i fronten kom fra NSU. Kjølegitrene på C-stolpen kom fra en Fiat 126. Hele bagasjerommet og hekkpartiet ble skapt fra bunnen av, for hekkpartiet faller kraftigere nedover enn det gjør på en original Fiat 132. Med ny tankpåfylling på nytt sted måtte en helt ny bensintank lages. Baklys, tanklokk og selve bakenden stammer fra Mercedes /8. Speil er fra en VW K70, støtfanger foran fra Passat, støtfanger bak fra BMW 02 og BMW 5-serie. Innvendig var det gjort en del kosmetiske endringer for å gjøre interiøret litt mer påkostet, som gikk mye på detaljer (som helt nye brytere og nakkestøtter med annen fasong og kledd i VW kunstskinn) og farger, mens f.eks hele midtkonsollen kom fra en BMW 02.

Etter at alt var klargjort ble så Ronalds Fiat 132 S 1600 satt bort til et firma i Düsseldorf som tok seg av ombyggingen, og samtidig ble også motoren skiftet ut med 1,8-liters motoren som Amalfien skulle ha. Arbeidet startet i april 2017, og bilen stod ferdig i mars 2020. En treårig jobb som krevde mye tid og penger, men som oppfylte drømmen til Ronald. Han har nå drømmebilen han husker fra TV-serien. Den fremstår i perfekt stand, og hvis du lurer på Ronalds brune dress, så er det samme type dress og farge som en av selgerne hos forhandleren Neubert brukte i TV-serien. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene…