Ser du hvilken racerbil som er inspirasjonen til denne Skylinen?
Ser du hvilken racerbil som er inspirasjonen til denne Skylinen?
Ser du hvilken racerbil som er inspirasjonen til denne Skylinen?

Ser du hvilken racerbil som er inspirasjonen til denne Skylinen?

Med inspirasjon fra gamle racerbiler bygde Liberty Walk en av verdens desidert mest omtalte Skyline R34.

For mange er R34 Nissan Skyline GT-R den reneste formen for japansk sportsbil. Det var den siste GT-Ren som ble tilbudt med manuell girkasse, den legendariske RB26DETT rekkesekseren, og den var den siste som ble kalt «Skyline». Så hvordan tar du perfeksjon til neste nivå? Vel, du tar den med til Liberty Walk og lar de tukle med den.

Liberty Walk har I årevis både begeistret og provosert bilentusiaster verden over med sine kreasjoner. I Januar presenterte de sitt nyeste bygg, en Ferrari F40, som skapte voldsomme reaksjoner. Delte reaksjoner var det også da Liberty Walk presenterte sin Nissan Skyliner R34 GT-R under Tokyo Auto Salon 2020. En rød og svart Skyline med voldsomme sideskjermer og et perverst detaljnivå. Denne hadde Liberty Walk flydd inn i kontainer fra Japan, slik at den kunne bli utstilt på Ultrace 2023

Inspirasjonen til dette mesterverket er Masahiro Hasemis KDR30 Skyline Super Silhouette som kjørte Silhouette Formula i Japan mellom 1982 og 1983. Den legendariske liveryen i rød og svart med diger TOMICA-logo, samt det firkantede bodykitet som den bilen hadde, var hovedinspirasjonen til hele dette bygget. Det hele begynte med at Liberty Walk kjøpte en Nissan Skyline ER34(eller kalt GT-T), for å bruke som utgangspunkt. Dette var nok også gjort for å holde kritikken på et minimum, da det trolig ville blitt mer reaksjoner om de «ødela» en GT-R.

Les også: Widebody C3 på luftsenk

Et standpunkt
Hele karosseriet har fått en enorm forandring fra den gangen bilen rullet ut fra fabrikken. Foran har fangeren fått en enorm splitter, eller leppe om du vil, før linjene fortsetter til noen enorme skjermbreddere. De er selvfølgelig laget i et veldig firkantet design, for å holde seg tro til inspirasjonen. På panseret er det noen herlige finner på hver side, akkurat slik løpsbilen den skal ligne på hadde. Videre fortsetter de brede linjene bakover, før de avslutter med en enorm spoiler og en diffuser på bakfangeren. Et sett med Vitaloni-speil er også montert, noe som kan være et nikk til Bosozoku-biler som selv er en trend inspirert av gamle Super Silhouette-biler. Innunder de brede skjermene finner du et sett med Yokohama Advan Racing GT-felger i 18x11, men disse er faktisk for samle, så et sett med spacere ble nødvendig for å fylle ut de nye hjulbuene. Det sier vel sitt om bredden på denne bilen. Understellet er byttet ut med luftfjæring. Noen stusser kanskje på dette, men en må huske på at dette er et standpunkt, ikke en racerbil.

Les også: Vip-stuket blir mer og mer populært

Motoren som kommer i en R34 GT-T er ikke den legendariske RB26DETT, men en RB25DET NEO. Selv om motoren ikke har den samme motorsporthistorikken som storebror RB26DETT, så er det likevel en 2,5 liters rekkesekser med en T3 turbo på 276 hestekrefter. Så absolutt ingen sinke. Den motoren er byttet ut med Nissans L28-motor. Dette holder konseptet mer tro til inspirasjonskilden KDR30, som kjørte en L-seriemotor. Motoren i Liberty Walks R34 er som nevnt en L28, som originalt har 2,8 liters slagvolum. Denne ble sendt til en motorbygger og ble stroket til 3,1 liter, fikk portet toppen, en heftigere kam og tre 50mm Solex forgassere med trakter. Eksosen går ut gjennom original header før den blåser ut på siden av bilen, slik det skal på ekte racerbiler.

Innvendig er bilen lakkert blank svart og har fått et skrudd Cusco veltebur lakkert i svart. Stolene er byttet ut med et sett Bridge Gita i rødt, som står i stil til lakkeringen utvendig, og gir en fin kontrast inne i kupeen. Resten av interiøret er ribbet, og et 90mm deep dish racingratt står foran sjåføren.