Sigurds flotte E28 – 1982 BMW 525i
Sigurds flotte E28 – 1982 BMW 525i
Sigurds flotte E28 – 1982 BMW 525i

Sigurds flotte E28 – 1982 BMW 525i

Sigurd Forbord var med å modifisere bilen allerede før han visste at den skulle bli hans.

E28 er andre generasjon 5-serie fra BMW, og ble produsert mellom 1981 og 1988. Utviklingen startet allerede i 1975, og designteamet var ledet av Claus Luthe, BMWs sjefsdesigner den gangen. Historien skal ha det til at BMW i 1975 hadde en eneste datamaskin på fabrikken sin. Denne brukte de først og fremst for å holde styr på lønninger og logistikk rundt reservedeler, men mannen med ansvar for chassisutviklingen for E28en, Wolfgang Matschinsky, fikk lov å bruke maskinen for å gjøre kalkulasjoner rundt drivverket og ABS-bremsene. Det var den gangen. Nå er det 24-åringen Sigurd Forbord fra Levanger som har videreutviklet denne 525i fra 1982, og det uten hjelp fra noen datamaskiner!

Sigurd er tidligere industrimekaniker, og nå om dagen jobber han hos Aker Solutions i Verdal. Bil har alltid vært hobbyen, og spesielt E28 og E34 har stått høyt på listen over foretrukne biler.
- Jeg tror kanskje det har noe med de runde lyktene, hainesen og at det er litt størrelse på dem. Den ser litt kvass ut, forklarer Sigurd.

I 2014 kjøpte en kompis av Sigurd en E28. Her skulle Sigurd bli svært delaktig i ombyggingen av bilen, og blant annet ble hele drivverket byttet ut.
- Jeg begynte etter hvert å interessere meg mer og mer for E28er, og jeg nevnte til kompisen min at jeg vurderte å skaffe en selv. Det endte med at han solgte den vi hadde jobbet på til meg i 2017, så da ble jeg lykkelelig eier på denne, smiler Forbord.

Det som frem til da hadde blitt gjort med bilen var blant annet et motorbytte. Det av den litt blandede sorten. Det er i utgangspunktet en M30 3,5 liters BMW-motor, men det er montert 2.5 topp, 2.8 kam, B34 blokk og motorstyring med B34 stempler. Det var også satt inn ny girkasse, men denne ble etter hvert byttet igjen i Sigurds eie.
- Da jeg først tok over måtte jeg fikse bensintilførselen, da den ikke gikk gjennom EU-kontrollen. I tillegg fikk jeg godkjent senking på den, men det tok ikke lang tid før jeg syntes at vanlige coilovers ikke ble lavt nok. Jeg har flere kilometer grusvei hjem med humper og dritt attpåtil, så da bestemte jeg meg for å bygge luftfjæring. Hele systemet der har jeg bygget selv. Jeg kjøpte ventiler og bygde styringen selv, da jeg syntes det ble for dyrt å kjøpe ferdigbygget anlegg. Jeg måtte også sveise om og tilpasse fjærbeinene for å få alt til å passe, forklarer Levangsbyggen.

Det er en spesiell bil, dette. Fronten er aggressiv og fremoverlent, med fire klink runde lykter, hvor de to ytterste så vidt får noen sinte øyenbryn fra panserlinjen. Likevel er det, som Sigurd påpeker, en bil med litt størrelse, og den har fire dører som balanserer uttrykket bilen gir. Den lave hjulbuen bak er dessuten som skapt for å se fet ut med luftfjæring, og med litt camber for å pynte på så blir den lange, kantete kjelken absolutt beintøff med modifikasjonene som er gjort.

Originalt er det en firetrinnskasse som står i denne, men Sigurd har byttet til en manuell 5-trinns Getrag 265-boks. Bremsene var oppgradert til 535-bremser da Sigurd fikk klørne i den, og bilen står på noen deilige mangeeikers BMW Style 32-felger på 17 x 8 foran og 17 x 9,5 bak, på 195/40-17 dekk foran og 205/40-17 bak. Eksosen er også bygget om til dobbeleksos, som er det siste som er gjort nå.
- Det har egentlig gått veldig fint. Med den bakgrunnen jeg har så har det ikke vært de store utfordringene, forteller Forbord.

Interiøret ble bygget om til M-sport for ganske mange år siden. Det begynner å bli noe slitent her og der, men alt i alt er det i helt grei stand. Styringen av luftfjæringen har fått kongeplassen i midtkonsollen.
- Jeg får krysse fingrene for at det blir en litt mer normal sesong i år enn i fjor. Luftfjæringen ble bygget for et år siden, så jeg har ikke fått vist frem bilen noe særlig enda etter det. Etter hvert blir det potensielt ombygging av motor, men får se hva som skjer. Kjøreopplevelsen med luft er egentlig kjempefin. Man taper kanskje noe komfort sammenlignet med OEM eller coilovers, men man må lide litt for skjønnheten!