Sjelden fabrikkbygget Mazda MX-5 Coupe til salgs i Storbritannia
Bilen ser ikke dum ut i coupe-versjon!
Sjelden fabrikkbygget Mazda MX-5 Coupe til salgs i Storbritannia

Sjelden fabrikkbygget Mazda MX-5 Coupe til salgs i Storbritannia

Det er en av bare 179 eksemplarer bygget, som kun var bygget for det japanske markedet.

MX-5 I seg selv trenger ingen videre introduksjon. Den lille roadsteren har blitt både et ikon og en målestokk for gøyal kjøring med begrenset effekt med vinden i håret. Suksessoppskriften med å lage en liten, lett bil med to seter, kabriolet, bakhjulsdrift, og masse kjøreegenskaper har blitt kopiert til det kjedsommelige, men ingen har så langt klart å få til dette helt på samme vis som Mazdas store, men lille flaggskip. Bilene har kommet både med stofftak og sammenleggbare metalltak, med aldri med et fast tak. Men visste du at den originale MX-5-designeren, Tom Matano, alltid hadde sett for seg en MX-5 Coupe med fastmontert tak som et alternativ til roadsteren? Av forskjellige grunner så skjedde dette aldri. Bortsett fra den ene korte perioden det faktisk skjedde.

Etter noen kule konsepter basert på både den første NA, og andregenerasjonen NB, så landet Mazda på å bygge en NB-utgave som coupe. Mazda tok rett og slett en vanlig MX-5 av samlebåndet, og monterte på en passende takstruktur og bakre paneler for å få den rette svingen i bilen. Visjonen var alltid å kun lage rundt 200 biler, men takket være en brann som brøt ut på MX-5-fabrikken sent i 2004, så antas det i dag at det endelige antallet eksemplarer endte opp på 179. Alle disse bilene var ment for det japanske markedet, men i 2023 var det en auksjon som på en slik Coupe i Hong Kong. Vinnerbudet kom fra Storbritannia, og nå skal den på ny under hammeren ved hjelp av Car & Classic. Bilen er nummer 23 av nevnte 176.

Så har du kanskje lagt merke til at en fast takkonstruksjon ikke er den eneste forandringen på denne, sammenlignet med en vanlig MX-5 NB. Fronten er jo også av den … kreative sorten. Grunnen til dette var at MX-5 Coupe var tilgjengelig i tre forskjellige utgaver: Type S, som var den mest sportslige varianten, Type A, og den mer luksusorienterte Type E, som denne bilen er. Et pluss med Type E er at den kommer med blant annet deilige skinnseter. Et mageplask av et minus er at den også kommer med automatkasse. Noe som jo ødelegger minst halve moroa med hele konseptet. Selve utseendet på fronten må vel være opp til hver enkelt om det skal regnes som et pluss eller minus, men jeg har på følelsen av på hvilken side mange havner her.

Utenom dette er bilen akkurat slik du forventer at en MX-5 skal være. 1,8 liters rekkefirer med 146 hestekrefter. Firetrinns automaten har vi allerede slaktet. Ellers er den heller ikke 100% original, da dette eksemplaret er senket, samt har ettermarkedsfelger fra Autostar. Diskutabelt nok, så er det lov å påstå at dette kler bilen veldig godt, samtidig som man ikke trenger å være rakettforsker for å tilbakestille disse, da den originalt ble levert med de samme fjærene og felgene som en vanlig NB.

Så har du lyst på en MX-5 som du skiller deg ut med, samt har en fin historie om på neste Cars & Coffee, så er det bare å slenge seg over på Car & Classic sine hjemmesider og slenge inn et bud. Hva prisen kommer til å ende opp med er vanskelig å si, men antageligvis blir den noe høyere enn din standard NB-utgave.