Skodas morsomste?
Skodas morsomste?
Skodas morsomste?

Skodas morsomste?

Hvis du setter inn ordet moro i en setning, er det stor sannsynlighet for at det ikke gjør saken noe morsommere, derfor var det særdeles vågalt å sette ordet «Fun» inn i navnet på denne utgaven av Skoda Felicia.

Felicia er et av de aller første prosjektene Skoda gjorde sammen med VAG (Volkswagen Audi Group) etter at de gikk inn og kjøpte rundt 30 prosent av aksjene i firmaet. Nye, mer moderne designlinjer ble innført og en rekke utgaver av Felicia var mulig å få kjøpt. Her skulle alt fra arbeidsmannen til familiemannen kunne finne en Felicia som passet perfekt til sitt formål og det er her Felicia pickup dukker opp. Under motormessen i Geneve i 1995 står spesialutgaven av Felicia navngitt «Fun». Den ser mer ut som en konseptbil enn noe annet. En lysende gul pickup som knapt kan brukes til noe annet enn å kjøpe et par kasser pils, eller ta med seg et snowboard på tur til skitrekket. Om du synes fargen utvendig var sprek, så var den overraskende nok like sprek innvendig. Girstang, girpose, ratt, dørtrekk, tallskiver i instrumentpanelet og seter delte samme gulfarge som den hadde utvendig.

Det kanskje mest oppsiktsvekkende på hele bilen er at den ikke er en to-seter, men en fireseter. Med en innovativ løsning løsnes hele bakveggen og trekkes ut og bak i platten. Der ligger det to ekstra seter skjult. Det går på bekostning av lastekapasiteten, men hva har det å si når det er 29 varmegrader ute, du har på badeshorts og to kasser iskald øl ligger klart til du kommer på stranda?

Skoda Felicia kan dog ikke klandres for å være spesielt rask. Den minste bensinmotoren ga 67 hestekrefter, den kraftigste 74. Kjøpte du diesel måtte du klare deg med usle 63 hestekrefter. Det er altså knapt nok effekt nok i denne til at du klarer å få med deg fire venner, et surfebrett og noen håndklær.