Smakfull råskap – 1969 Chevrolet Camaro
1969 Chevrolet Camaro
Smakfull råskap – 1969 Chevrolet Camaro

Smakfull råskap – 1969 Chevrolet Camaro

Hvilken bil vi kjører sier mye om oss, sa skuespiller Alexandra Paul en gang. Om det stemmer så er det gode nyheter for Einar Hernes, for det betyr at han er en knakende flott fyr!

PS! Denne artikkelen ble først publisert i AMCAR Magazine #6 – 2022

Var det en bil jeg sirklet rundt en ekstra gang eller sju på Stjørdal Motorshow tilbake i starten av mai, så må det være Einar Hernes sin 1969 Camaro. Makan til smakfull modifisering! Modernisert bil, alt godkjent, rent, pent og ærlig arbeid. Miks inn total råskap under panseret, men en respekt og opprettholdelse av det originale, særegne som ble skapt for 53 år siden, så har du produktet av noen år jobb fra Trondheimeren. Da motorshowet stengte søndag kveld ble jeg stående en halvtime kun for å vente på Einar. Han måtte jeg få tak i, om det så bare var for å fortelle at denne ville jeg virkelig presentere i denne blekka. Omsider kom han spankulerende, og heldigvis for meg (og deg) var han mer enn villig til å stille opp for en fotoseanse!

GM og Toyota(?)
Einar har runda 60 år, og har drevet med bil hele livet. Han er født, oppvokst og bosatt i Trondheim, og selve Amcar-interessen var enkel å gro i Trondheims gater da han var ung.
- Amcar-miljøet i byen var jo ekstremt bra den tiden, så jeg var ofte inne i sentrum og myste på mange velkjente navn i Amcar-historien sine biler. Det gav stor motivasjon både til bilhobby og egen amerikaner etter hvert, og det bidro blant annet i at jeg startet som biloppretter rett etter jeg var ferdig på yrkesskolen i 1980. Da startet jeg hos Ford, før jeg i 1986 gikk over til Toyota. Turbomotor og potensialet i bilene som kom derfra på den tiden fristet veldig. Opp i gjennom ble det perioder både som biloppretter, lakkerer og mekaniker, helt frem til 1997, hvor jeg tok over som leder på skadeavdelingen. Der sitter jeg den dag i dag. Selv om jeg har jobbet med den japanske giganten har det gått mest i amerikansk. Min første bil var en 1965 Pontiac GTO med 398 six pack, men den var litt for dårlig til å gå videre med. 1972 Chevelle SS kom så inn på gårdsplassen, og GM-genet begynte å sette seg. 1967 Camaro med twin turbo, 1969 Camaro med big block og twin turbo, 1970 Nova med small block og twin turbo. En bil jeg for øvrig har enda, men ikke med samme motor. Det ble Chevy som gjaldt, og spesielt de med litt effekt og muskelbil-utførelse. Man blir jo litt fascinert over et gitt merke man driver mye med, så for min del ble det Chevrolet. I tillegg har jeg også en Toyota Supra EU-spec med singelturbo som jeg har kjørt drag med, blant annet. Må jo representere jobben litt også, og det er uansett kule biler, innrømmer 60-åringen.

Hør Lordens Garasje: Hva er galt med Camaro?

Tredje eier ble norsk
I 2016 satt Einar hjemme på Ranheim, like utenfor Trondheim, og scrollet rundt på Ebay. På dette tidspunktet hadde han en 1973 Camaro som han hadde planer om å bygge opp, men etter å ha tenkt seg litt om så var det egentlig førstegenerasjon Camaro som fristet mest.
- Så dukket det plutselig opp en ganske så fin 1969 Camaro på Ebay. Original bil. Original drivlinje. Original lakk. Gått 56.000 miles. Dette var av interesse! Annonsen ble dessverre tatt ned ganske kjapt, men jeg fikk sendt i vei en melding til selger, forteller Einar.
Det viste seg at eieren, en bilsamler fra California, hadde blitt nedringt av useriøse folk. Derfor ble annonsen fjernet. Da Einar tok kontakt ble tonen en litt annen, for med riktig bud og en hyggelig samtale så gikk det en handel i boks.
- Jeg overførte pengene og krysset fingrene for at den var så bra som han sa og som den så ut. California Shipping hjalp meg med frakten over, og et par måneder senere var bilen i Norge. Bilen hadde kun hatt to eiere. Den første, som hadde den i mange år og trolig brukte den som bruksbil, før så samleren jeg kjøpte den av ble den andre. Bilen var i så bra stand som samleren hadde gitt uttrykk for, og helt urørt og rustfri. Det var en helt standard Camaro med 307 og automat, og det eneste man kunne utsette på den var en del små parkeringsbulker og en lysegrønn lakk som hadde den karakteristiske mattheten fra California-solen på de klassiske plassene. Bilen kom på skilter på tidlighøsten 2016, og de første par årene kjørte jeg med den slik den var, forklarer Hernes.

Les også: Chevrolet Camaro med bensinmotor forsvinner

Frontrammen som endret alt

Hernes sitter som nevnt også på en skamtøff 1970 Chevrolet Nova, og til tross for at den har vært ferdigbygget i flere år nå, så hadde han skaffet en frontramme til den fra Detroit Speed. Men med egentlig ferdigbygget bil så vegret Einar seg for å bygge om den mildt sagt fullt kjørbare Novaen.
- Da slo det meg. Jeg kan jo bare bruke rammen i Camaroen! Da ballet det kjapt på seg, og en lengre bestilling ble sendt over til statene, smiler Einar lurt.
Camaroen ble totalt demontert og vinkelsliperen ble kjapt satt i bakre hjulhus og mini tub. Litt om senn ramlet det inn flunkende nye deler fra USA, og Detroit Speed sitt four link-system ble montert i bakenden. Karosseriet stivet han av med frame connectors, og det kom på plass en 9 toms bakaksel fra Ford med 3.50 utveksling. I front kom nevnte frontramme fra Detroit Speed, og samme firma leverte forstilling, med spindler fra Corvette og egenproduserte bærearmer og snekke pulverlakkert og fint fra fabrikk. Samme firma leverte også dempere og fjæring, som blant annet inneholder JDR justerbare dempere både foran og bak.
- Jeg fjernet all lakken som var på og strøyk ut de småbulkene jeg kunne finne på dører og litt slikt. Så fikk jeg grunnet og lakkert opp bilen på jobb. Visjonen på bilen var å få en modernisert kjøreopplevelse, men samtidig respektere den originale jobben og designet som var gjort. Det var en av grunnene til at jeg gikk for fargen jeg gjorde også. Det er en original 1969 Camaro-farge som heter Phantom Green, forklarer Trønderen.

Måtte tunes ned
Konseptet med en modernisert kjøremaskin tok Einar virkelig på alvor. For selvfølgelig skulle ikke den gamle 307en med automat være en del av en oppgradert Camaro. I stedet skaffet han seg en fabrikkny LSA-blokk med smidd innmat og originale LS9 CNC portede topper(!).
- I tillegg var jeg nok en snartur innom Ebay og så at Lingenfelter Racing hadde en fabrikkny LS9 kompressor liggende på hylla, så da bestilte jeg like gjerne den også. Original LS9 motorstyring og reimsett kom også på plass i den sammenhengen, gliser Einar.
Oppsettet er jo mildt sagt helt versting. Dessverre var biltilsynet sitt syn på saken det samme, og det ville de ikke ha noe av.
- Dermed ble det en liten prosess med å få tunet ned motoren så jeg holdt meg innenfor deres krav. Det var over 900 Nm da jeg hadde den i bremsebenken, så tenningen måtte vesentlig ned for å være innenfor. Jeg fikk den til slutt godkjent nedtunet til 500 hestekrefter og 650 Nm. Det flytter greit på seg det også, smiler Hernes.
LS9en er koblet opp mot en fabrikkny T56 Magnum-girkasse, altså en «top of the line» 6-trinns dobbel overdrive-kasse som tåler selv en oppjasset LS9. For så å kunne stoppe med dette villdyret så måtte også skikkelige bremser komme på plass. Foran ble det dermed seksstemplede bremser fra Corvette ZR1 med 14 tommers skiver foran, og firestemplede Baer bak.
- Det er nesten like kult å bremse som å dra på. Jeg har i alle fall aldri kjent maken til bremsekraft på en gammel bil, ler Hernes.
Eksosanlegget er også verdt å merke seg. Her har det blitt montert rustfrie headers fra Hooker, og resten av anlegget har Einar bygget selv i 3 toms rustfritt stål hele veien bak. Det gir den classye bilen en helt vanvittig fet lyd!
En ting som alltid er vanskelig å treffe hundre prosent på er felgvalget. Spesielt vanskelig er det med visjonen Einar har om å vise sin respekt til det originale, samtidig som at bilen blir modernisert. Her må det kunne sies at Einar traff spikeren klink på hodet. Med veivals. Smakfullt er et ord som jeg gjentok ofte både under fotoseansen og intervjuet, og jeg kommer til å bruke det til det kjedsommelige her også. Men det er det mest beskrivende ordet. Oppsettet er rett og slett til å få vann i munnen av. Dette er hjuloppsettenes svar på biff og bearnaise.
- Det er et sett spesialbestilte Forgeline Wheels OE1 som gir det rette originale utseendet, samtidig som størrelsen gjør de moderne. De er jo temmelig like originalfelgen som kom på Copo Camaroen, bare større. Foran er de 9 x 18, og med kappa hjulbue bak fikk jeg plass til 12 x 18 der. Jeg bestilte de på mål ut fra egen tommestokkbruk, og de satt helt perfekt på første forsøk uten å måtte ta i bruk spacere. De skrubbet ikke i det hele tatt heller, og de ble rett og slett perfekte! Dekkene rundt er 255/40-18 foran og 315/30-18 bak, forteller Einar.
Den barnslige delen av meg gliser hver gang det første tallet på bakhjulet starter med «3», så ærlig må jeg være.

Les også: Denne Camaroen ble solgt for nærmere 2 millioner kroner

Velholdt interiør
Tar vi en titt på interiøret så er det også … vel … utrolig smakfullt! På samme måte som utvendig så er det originale respektert, og det er faktisk stort sett urørt.
- Jeg byttet skummet i framsetene, da det var litt nedslitt. I tillegg er det ikke noen hemmelighet at disse stolene kanskje ikke er de mest sportslige, og de har heller ingen regulering på rygg. Dermed kjøpte jeg nytt skum fra TMI i USA, som lager både setetrekk og skum. Skummet de bruker er det mye mer støtte i, så man sitter både mer komfortabelt og fastere, uten at det går utover det originale utseendet på noe vis. Trekket på forsetene er også skiftet i bilens originale farge. Alle dørtrekk og baksete er originalt. Gulvmatten, taktrekket og dashbordpaden er dog byttet, da de ikke sto helt i stil til resten av bilen etter hvert. Instrumentene er byttet ut med moderne Dakota Digital-instrumenter i klassisk utførelse. Rattet er originalt Chevrolet, men tatt fra Corvette, og girstangen er ettermarked. Det viktigste for meg her var å få beholde originale lokasjon på girspaken slik som i en manuellbil, igjen for å ikke måtte bygge om for mye, forklarer Einar.
Ser man bilens oppsett skulle man nesten tro det var noen form for bredding og andre finurlige karosseridetaljer som Hernes har utført, men det er faktisk kun høyde og hjuloppsett som lurer det blotte øyet.
- Karosseriet er så å si urørt. Jeg har byttet panser, da det som fulgte bilen var helt flatt. Det er bestilt fra AMD, som leverer repro i flott kvalitet. Camaroen kom jo også med denne typen scoop, og jeg synes det passet fint med resten av bilen, sier Einar. Jeg sier meg kjapt enig i den konklusjonen, og kaller den smakfull. Ellers er som nevnt resten originalt fra bilen han hentet i 2016. Både lykter foran og bak, fangere og grill, selv om sistnevnte måtte gjennom en liten restaurering. Utrolig!

Blir bare bedre og bedre
Det må være lov å si at Einar er temmelig kjapp når det kommer til å bygge bil, for allerede for et knapt år siden var bilen registrert og klar for norske veier. Noen stor utfordring påstår han at det ikke har vært, men samtidig må vi ikke glemme at vi har med å gjøre en svært erfaren bilbygger og GM-mann å gjøre, så noe hverdagsbygg tror jeg likevel ikke han skal få påstå at dette er.
- Det er jo mest tiden som er en utfordring for min del. Det å kombinere dette med et vanlig familieliv, samtidig som jeg holder på for det meste om vinteren. Sommeren driver jeg med mye annet. Da skal det kjøres og koses. Med det sagt så ble jeg veldig fornøyd med resultatet. Både effekten, til tross for at den er tunet ned, og kjøreegenskapene står virkelig til forventningene, og det føles litt ut som å kjøre en litt mer moderne Corvette. Selv om den selvfølgelig aldri blir helt moderne, med den stive rammen og den kvasse lyden, men det tåler man da! Jeg har vent meg til å kjøre mye turbobil også, så det var veldig gøy å fikse en kompressorbil denne gangen. Den har jo utrolig respons. Ellers er jeg veldig fornøyd med både fargevalg og hjulvalg. Felger er alltid vanskelig, men det er flere som har kommet innom og sagt at slike felger skal steike meg de anskaffe seg også, så det betyr jo at de liker det de ser, og det er jo alltids gøy, smiler Hernes.
Det er ikke bare vanlig forbipasserende som uttrykker sin glede for Einars ferdige resultat. Under Stjørdal Motorshow tok han (forståelig nok) med seg pris for «råeste bil», og det er jo langt fra feil å få sette på hyllen i garasjen.
- Men jeg er ikke noe treff-type. Jeg var på Stjørdal Motorshow, og jeg har vært på ett Cars & Coffee med den. Det som gir meg noe er gleden ved å bygge noe eget, og så få kjøre det etterpå. Den blir bare morsommere og morsommere for hver gang jeg bruker den. Når alt er nytt på en bil er man jo veldig forsiktig, så man blir bare tryggere og tryggere på bilen jo mere den går, så det er veldig artig bare å få brukt den, forteller Einar.
Med en så strøken rakker så følte jeg meg litt teit da jeg spurte om det var noe fremtidsplaner på bilen. Naturligvis var det ikke noen enorme planer, men jeg fikk presset ut litt fra den ydmyke versting-byggeren:
- Det er alltids noe småtteri å flikke på. Jeg skal lage meg en girstangmansjett som passer litt bedre, for eksempel. I tidligere stadier var jeg inne på å sette inn Recaro-stoler, men jeg landet på at det ikke passet helt inn med resten av stuket, så de får bli til neste prosjekt, avslutter 60-åringen.
Blir neste prosjekt bare halvparten så deilig utført som dette, så vet du hvor du skal følge med for å få det presentert. Og Einar … Du vet hvor du skal ringe for neste fotoseanse!