Som far, så sønn - 1961 Chevrolet Impala
1961 Chevrolet Impala
Som far, så sønn - 1961 Chevrolet Impala

Som far, så sønn - 1961 Chevrolet Impala

Henrik har hatt flere Impalaer, men måtte overtale hans Pontiac-frelste far om å bli med over på den mørke siden da de skulle ha seg et felles prosjekt.

Denne artikkelen var først på trykk i AMCAR Magazine 5-2023.

Knut Torgersen er navnet på Henrik Torgersens far, og er hovedinspirasjonen for at Henrik til slutt endte opp som bilentusiast selv. Knut startet sin karriere med en amerikansk bil som han hentet hjem fra Canada, og i Henriks oppvekst ble det restaurert flere amerikanske biler. De var stort sett alle Pontiac, noe som på en måte er blitt Knuts favorittmerke. Henrik fikk være med på de tingene han selv ville og ble stadig mer interessert, uten at hans far stappet interessen ned i halsen på sønnen sin. Henrik ble gradvis mer og mer interessert i biler og kjøpte i starten av tyveårene en GMC-pickup som sin aller første amerikanske bil. Interessen peilet seg deretter over på det som med tiden har blitt et lite hjertebarn for Henrik; Chevrolet Impala. Det har gått i noen av både 64 og 65-modellen.
- Etter hvert begynte det å krype inn en ide om at vi kanskje kunne bygge noe sammen. Vi prata lenge og pappa var fast bestemt på at han ikke kunne forlate Pontiac. Etter hvert fikk jeg han interessert i et par årsmodeller av Impala og vi endte til slutt opp med at 1961 kunne være noe vi begge likte. Vi saumfarte nettet både i Norge og Sverige, men fant ingen aktuelle prosjekter. Vi endte da til slutt opp i USA hvor vi fant en bil på Facebook. Vi tok kontakt med selger, fikk se flere bilder og ble overbevist om at dette kunne være noe som kunne være interessant for oss. Det var likevel et behov for oss å få visuelt undersøkt bilen, så vi fikk hjelp av noen amerikanere til å se på den for oss før vi fikk den sendt over dammen, forteller Henrik.

Nybygd maskin
Før Impalakjøpet var gjort hadde Henrik og Knut allerede skaffet seg en Chevrolet 350-motor kjøpt lokalt der de bor. Motoren ble så overhalt med nye pakninger, simmerringer, ventiler, kam og alt av servicedeler og slanger som sitter på en slik motor. Denne var dermed klar til dyst da Impalaen endelig kom til Norge. Noe som derimot ikke var klart, var karosseriet på Impalaen. Knut og Henrik måtte brette opp ermene og fyre opp sveiseapparatet før de kunne begynne på noe som helst. Alt av skadet stål ble fjernet og erstattet med nye deler, før resten av bilen ble klargjort til lakkering. Utallige timer i garasjen ble brukt på å få bilen i orden, og i den forbindelse ble også far/sønn-båndet desto sterkere. Jobbingen sammen og timene i garasjen ga Henrik og Knut en gyllen mulighet til å bli godt kjent med hverandre på en måte kanskje ikke mange fedre og sønner blir.
- Det var en veldig fin opplevelse å bygge bil sammen med pappa. Vi fikk mye bedre kontakt underveis i dette bygget, forteller Henrik om opplevelsen.

Farge fra Daewoo
Impalaen ble sveiset ferdig og så sendt videre til et lakkeringsverksted som lakkerte bilen i en nydelig farge fra Daewoo kalt Light Evergreen, med hvitlakkert bubble top. Årsakene for at Henrik og Knut ville ha bubble top er fordi de liker designet på den, samt at det er sjeldnere vare. Impala er jo ganske normalt hva angår amcars på østlandet, så for å skille seg litt ut gikk de for en slik. Da bilen kom tilbake fra lakkeringsverkstedet var det nok en storjobb som ventet Henrik og Knut. Impalaen kom til Norge som et prosjekt hvor mesteparten av delene var lagt i diverse kasser og esker. I disse eskene lå det mye brukbart, blant annet nye ruter og nye Dakota Digital-instrumenter. Brukbare deler ble benyttet, mens det som ikke var av høy nok standard ble byttet ut med nye og flotte deler. Til slutt var det mer eller mindre kun nye deler på bilen, sett bort fra listverk og andre småting.
- Da vi gikk i gang med dette prosjektet så var vi helt klare på hva vi ville ha. Vi ville ha en flott cruisebil som var på luft. For å komme i mål med dette ble Statens Vegvesen kontaktet, og vi fikk en smørbrødliste med hva vi måtte gjøre i retur. Sånn sett ble det ganske enkelt å forholde seg til hvordan vi skulle få dette på veien. Vi endte dermed på å montere et Ridetech luftsystem som ble kjøpt gjennom Minges, hvor vi monterte kompressoren helt inne ved bakveggen i bagasjerommet. Den nyoverhalte motoren ble så satt inn og en TH350 ble paret med denne. Bakakslingen sto på bilen da den kom til Norge og er en standard bakaksling med 3,36:1 utveksling. Felgene vi endte opp på var et sett med Ridler Wheels 606 i krom i 18x8 og 18x9,5 tommer. Disse felgene skjuler et skivebremseoppsett som kommer fra en Chevrolet Corvette C4, forklarer Henrik.

Elsker du Imapla? Da kan du også lese om denne flotte lowrideren!

Musikkanlegg sto også høyt på listen over noe som var ønsket av Henrik. En strøken løsning på dette ble å bygge inn luftkompressoren med en kasse i bagasjerommet hvor to åtte tommer store subwoofere ble plassert. Høyttalerene i resten av bilen ble oppgradert og en moderne retrospiller ble montert i bilen slik at musikk kan spilles av med blåtann.

Godkjent familiecruiser
Til syvende og sist ble endelig Impalaen til Knut og Henrik klar for godkjenning hos Statens Vegvesen. Det skulle imidlertid bli en skikkelig melkerute for å komme i mål. Til å begynne med hadde Henrik og Knut vært i kontakt med stasjonen som var på Risløkka, men som en følge av at den stasjonen ble nedlagt så ble de sendt hit og dit. Da de til slutt landet på en visningstime og kom seg inn hos Statens Vegvesen var derimot ting mye enklere. Kontrollen gikk som smurt og ut kom en ferdig godkjent ombygd Chevrolet Impala, med en far og sønn smilende bak frontruta.
- For meg har det vært litt todelt i forhold til bilhobbyen det faktum at jeg selv nå har to små barn. På den ene siden ble det en utfordring å få tid til å mekke på Imapalaen. Der var det genialt å ha en far som kunne ta over stafettpinnen når det ble mye familieting, på en annen har de etter hvert begynt å interessere seg for kule biler, og vil være med meg på ting. De får være med på cruising og treff, samt når vi driver på i garasjen. På den måten tilbyr jeg den samme fine tiden jeg hadde med pappa, til mine småtroll. Bilen ble godkjent sommeren 2022, så vi har ikke rukket så mye turer med den enda, men planen er at i 2023 skal vi få dratt mye rundt i bilen, på alt fra bading med ungene til treff, forklarer Henrik.

Generasjonsbilen er i Henrik og Knuts øyne strengt tatt ferdig, men noen småting har de tenkt å forbedre slik at kjøreopplevelsen blir enda bedre. Det aller første som står på lista er å få satt inn en TH700-girkasse til fordel for TH350-kassa som står der i dag.
- Det har så langt vært gode tilbakemeldinger på bygget, så vi er veldig fornøyde. Det blir herlig å bruke sommeren på Impala nå, kjenner vi, forteller Henrik avslutningsvis.