Speed Yellow – 2009 BMW 320D
2009 BMW 320D
Speed Yellow – 2009 BMW 320D

Speed Yellow – 2009 BMW 320D

Joachim ønsket å skille seg litt ut og lagde derfor breddingen selv.

Joachim Harstad Haaland er en 25 år gammel gutt som bor i Jessheim, og han mener at bilinteressen startet med stefaren sin. Joachims stefar har eid masse BMW, deriblant E46 M3, E46 M3 CSL, E92 M3 og F82 M4 CS
- Det har utvilsomt sin start med at stefaren min tok med disse bilene hjem. Så fikk jeg meg jobb på Bavaria som mekanikerlærling, som igjen førte til at jeg fikk skrudd mye på BMW. Etter dette har det stort sett gått slag i slag med forskjellige BMWer, forteller Joachim.

2009 BMW E90
Joachim beskriver seg selv som en rastløs og nysgjerrig type som liker å holde seg opptatt med et eller annet prosjekt, og da han så seg rundt etter nytt bilprosjekt var det BMW 3-serie E90 som fristet mest. BMW E90 er den femte generasjonen BMW 3-serie og ble lansert i 2005, og var i produksjon frem til 2012. E90 var den første 3-serien som var utstyrt med BMWs iDrive som er et digitalt system for navigasjon, infotainment og for å digitalt kunne følge med at bilens funksjoner fungerer som de skal. BMW 335i E92 (coupeversjonen) var også første gang du fikk kjøpt en fabrikksny 3-serie med bensinmotor og turbo.

- Jeg har alltid likt karosseriformen på BMW E90 og kjøpte derfor en sort 2009 BMW 320d som var helt original. Det eneste jeg synes er rart på E90 er hjulbuene, for karosseriet er ganske bredt i utgangspunktet, men hjulbuene går mer eller mindre rett ned. Det ønsket jeg å gjøre noe med, så først bestilte jeg et breddekit til E92, men fant fort ut at det kom til å ta ufattelig lang tid å tilpasse så det ville se bra ut. Så jeg skar det opp og tok vare på 2-3cm tykke striper av selve hjulbuen så jeg slapp å lage det på nytt. Deretter kjøpte jeg byggskum og begynte en rimelig omfattende jobb for å lage breddinga selv. Tanken var da å bruke byggskum for å lage en form også støpe dette i glassfiber. På dette tidspunktet hadde jeg aldri brukt glassfiber før, så det ble mye prøving, feiling og videoer på YouTube for å se hvordan dette kunne løses. Til slutt fikk jeg det sånn noenlunde til, men fikk hjelp av et par av de som er opprettere i kompisgjengen min «KLOWN» til å gjøre den siste slipejobben på formene, forklarer Joachim om prosessen med å lage breddingen på bilen.

Selve ideen om hvordan bilen skulle ende opp forklarer Joachim med at han hadde et bilde i hodet av hvordan han til slutt ønsket at den skulle se ut. Det var også årsaken for at han valgte å bygge breddingen selv, istedenfor å gå for et ferdig kit fra en leverandør. Noe som også var i det mentale bildet Joachim jobbet ut fra var fargen. Joachim var tidlig klar på at han ønsket en gul farge på bilen og da BMW kom med Speed Yellow, var han solgt. Kombinasjonen av at den gjør linjene litt ekstra lekre, men også at den blir utrolig synlig blant andre BMWer (og i trafikkbildet generelt) var nok til å overtale Joachim om at det var riktig farge. Før den unge Jessheimingen kom så langt måtte han først innom biltilsynet for å vise bilen for å få dette godkjent.

- Det var ikke store greiene jeg fikk påpek om fra kontrolløren hos Statens Vegvesen. De pekte på at skruene jeg hadde brukt på kitet var litt for høye, ellers var det greit. Så på andre runde gikk bilen rett gjennom uten noen som helst anmerkning, det var herlig, forteller Joachim.

Djevelen er i detaljene
I tillegg til Speed Yellow hadde Joachim også bestemt seg for at alle svarte detaljer på bilen skulle lakkeres blank svart. Det spilte ingen rolle om det var karbonleppa på bagasjelokket, gummilister eller andre sorte detaljer. Alt skulle lakkeres blank svart for å stå i stil med konseptet han hadde sett for seg. Dette vises også innvendig der alt av listverk er lakkert blank svart. En gøy detalj der er at restene av lakken til bilen ble brukt som en kreativ effekt inne i bilen. Joachim dro på seg en gummihanske, dyppet fingrene i den gule lakken og sprutet lakken over på listverket. Når vi først snakker om innsiden på bilen så kan vi like godt nevne at bilen også er utstyrt med Sparco bøttestoler og QSP firepunktsseler. Rattet er byttet ut med et LZ Custom ratt.
- Jeg var også tidlig klar på at jeg ønsket luftsenk, så et komplett kit fra Airlift ble kjøpt og montert. Det riktige stuket ble komplett da jeg fikk tak i noen OZ Futura felger og bygget disse i 18x14 tommer bak og 18x12,25 tommer foran. Understellet ellers er originalt, men det ble bytta til borra og slissa skiver. Motoren er den originale dieselmotoren, men den er oppgradert med stage 2 som inkluderer omprogrammering av hjernen, downpipe fra RM Motors og et hjemmelagd 2,5 toms eksosanlegg helt ut som ender i to utblås under diffuseren. Ikke noen voldsom rakett, men det endte på rundt 220 hestekrefter, forklarer Joachim.

Det er ingen tvil om at Joachim har bygd en litt annerledes E90, en E90 som uten tvil vekker oppmerksomhet uansett hvor den drar. Som den rastløse typen han er, så endte Joachim med å selge bilen nå nylig for å begynne på noe annet. Nå går det i en BMW E28 som er godkjent med S54-motor, en motor du blant annet finner i BMW e46 M3.