Spinnvill Audi S2 med R8 V10-motor!
Spinnvill Audi S2 med R8 V10-motor!
Spinnvill Audi S2 med R8 V10-motor!

Spinnvill Audi S2 med R8 V10-motor!

Sør-afrikanske KZN tok en ikonisk S2 og gjorde den om til et monster.

I 1991 lanserte Audi sin aller første bil i S-serien. Det var første generasjon Audi S2 som ble bygget av Quattro GmbH (som i dag heter Audi Sport GmbH). Bilen var bygget på Audis B4-plattform og hadde en 20 ventilers 2,2 liter stor turbomotor. Det er en slik bil sør-afrikanske KZN har benyttet som utgangspunkt for sitt nye prosjekt.

Firmaet lever av å bygge om biler og var nå i en posisjon hvor et nytt prosjekt var ønsket. De fant derfor en S2 i utsøkt tilstand. Selv om rekkefemmeren som opprinnelig står i disse bilene er legendariske for å kunne trimmes, ville gutta i KZN gjøre noe mer utav dette bygget.

Prior Design
Etter at bilen var kjøpt bestemte KZN seg for at de ønsket å gå for et Prior Design bodykit. Det skulle vise seg vanskelig å skaffe et slikt, men de kom i kontakt med en som hadde tilgang på et slikt. Han bygde derfor et kit fra bunnen av slik at KZN kunne sette det på sin bil. Etter at dette var i boks bestemte de seg for å gjøre noe unikt også under panseret. De vurderte først en motor fra en Audi RS3, men de ville gjøre noe enda villere, som ingen hadde gjort. I et møte ble det avgjort å gå for en motor fra en Audi R8, en V10. En motor fra en slik bil er vanskelig å få tak i, og etter fem forsøk ga de opp jakten og bestemte seg for å bare kjøpe en hel bil. En Audi R8 Spyder ble derfor kjøpt til dette prosjektet. I utgangspunktet høres det ut som en enkel jobb. Skru ut motoren, legge opp det elektriske også vri om nøkkelen. Det viste seg at det ikke skulle bli så enkelt. Etter mange forsøk ga de opp å få det elektriske til å fungere, da det er utallige moduler som i synk må fungere som de skal og gi riktige signaler. KZN la derfor opp eget ledningsnett til slutt. De hadde dermed en fungerende V10 fra R8 på 518 hestekrefter under panseret på S2en. Eksosen er spesialbygd for bilen med en tanke i hodet: ta vare på det majestetiske brølet en slik motor har.

KZN har fått mye kritikk for en ting på denne bilen og det er at de har gått for luftfjæring. Det får være smak og behag om en liker dette. Lederen for firmaet uttaler selv i et intervju med Cars.co.za at «vi mennesker har kommet en lang vei siden vi startet bål med pinner og stein. Dette gjelder også luftunderstell». En morsom detalj i bagasjerommet på bilen er en gedigen Audo-logo som fungerer som lufttank. På grunn av tanken størrelse er det derfor fire kompressorer på bilen for å kompensere for at tanken er liten. Innvendig er den ganske glorete. Det er i noens øyne noe gammeldags med gigantisk stereo i både bagasjerom og dører, med skrikende rødt skinn, men tar du den for det den er så er det jo også et litt morsomt «throwback» til tuner-tiden.


Uansett hva du synes om interiøret så er det liten tvil om at dette er en spesiell og iøynefallende bil.
Dersom du ønsker å se mer av bilen og høre lyden, kan du ta en titt på denne videoen: