Splitter ny BMW 3.0 CSL
Splitter ny BMW 3.0 CSL
Splitter ny BMW 3.0 CSL

Splitter ny BMW 3.0 CSL

Blir svanesangen for 50-årsjubileumet til BMW M.

Endelig har BMW vist frem sin eksklusive nye moderne 3.0 CSL. Bilen er basert på M4 med et redesignet karosseri, og er inspirert av det som på 70-tallet ble kalt «Batmobile» på folkemunne. Bilen er en hyllest til BMW Ms 50-årsjubileum, og vil kun bli produsert i 50 eksemplarer.

3.0 CSL er lettere enn M4, og blir levert med den kraftigste sekseren som BMW noen gang har laget, som er på 560 hestekrefter og har manuell girkasse. De gule framlysene har sin opprinnelse fra M4 CSL, men ser annerledes ut. Grillen fra M3/M4 har blitt tonet ned og er bygget i aluminium. Selvfølgelig er det også masse karbondeler rundt om, og lyddemperen bak er i titan.

Les også:
Nye BMW M2 er en rampete tjukkas 

Bak finner man også en retromoderne vinge, noe man også finner på taket. Noe man også fant på den originale 3.0 CSL, selvfølgelig. En annen ting som er lett å falle for er den vakre og legendariske racing-liveryen bilen blir levet med. Grafikken på den Alpine White-lakkerte bilen krever en helt spesiell lakkprosess, og det legges ned 6700 arbeidstimer bare i dekalene. De kontrastfylte felgene kommer i gull, og måler 20 tommer foran og 21 bak, montert på Michelin gummi.

Under panseret som nevnt er en knallsterk sekser, og den kommer med twin turbo. 560 hester. 550 Nm dreiemoment. Kreftene går bak gjennom BMWs Active M Differential, og chassiset har blitt tunet med adaptiv M-understell, og keramiske M Carbon-bremser er også representert.

For å virkelig hedre CSL (Coupé, Sport, Leichtbau/Coupe, Sport, Lettvekt) så er 3.0 CSL lettere enn samtlige varianter av M4 som den er basert på. Forskjellen er dog ikke spektakulær. 1624 kg skal den ende opp på, noe som er kun 1 kg lettere enn M4 CSL med automatkasse.

Les også:
Spinnvill BMW XM med 748 hestekrefter!

Interiøret henter også mye fra M3 og M4, og er badet i svart alkantara og matt karbonfiber. Baksetene er fjernet til fordel for bagasjeplass, med dedikerte rom for to racinghjelmer. M Carbon bøttestolene er plassert i bilen med 3.0 CSL-emblemet gravert inn i aluminiumsplatene, og nummereringen på hvert eksemplar blir å finne over hanskerommet. En annen spesiell touch og hyllest til det som har vært er den hvite retro-inspirert girkulen.

Produksjonen av alle 50 bilene vil ta omtrent 3 måneder, og bilen blir sluppet som 2023-modell. Noen pris har enda ikke blitt sluppet, men med tanke på hvor mye som ligger i hver bil kan man fint anta at dette blir den dyreste nybilen BMW selger, og det med ganske god margin!