Stellantis-sjefen «Vi ønsker å være på riktig side av historien»
Stellantis-sjefen «Vi ønsker å være på riktig side av historien»
Stellantis-sjefen «Vi ønsker å være på riktig side av historien»

Stellantis-sjefen «Vi ønsker å være på riktig side av historien»

Stellantis ønsker ingen endringer på EU-forbudet som kommer i 2035, og mener bilbransjen nå må innse realitetene, selv om det blir steintøft.

Under Paris Auto Show nylig satte Stellantis-sjef Carlos Tavares seg ned sammen med journalister (i denne saken sakset fra The Detroit News) for en liten diskusjon om fremtiden for bilindustrien.

Når det gjelder å utsette forbudet mot salg av nye biler med forbrenningsmotor som kommer i EU i 2035, ønsker ikke Tavares noen endring i så måte, og begrunner det med at Stellantis ønsker å være på rett side i historien for å bekjempe klimaendringene:

"Vi ønsker å være på riktig side av historien. Vi ber ikke om noen form for utsettelse. Vi ber bare om at reglenes stabilitet skal fungere ordentlig og tjene samfunnene vi opererer i. Og jeg tror at hvis du ber om å utsette ting, betyr det at alt dette (klimaendringene) ikke er et betydelig problem. Så brannene, oversvømmelsene, orkanene, alt dette er ikke et problem.»

Han kom også med en personlig historie som involverte hans datter, og mener bilbransjen nå må innse realitetene, selv om det blir ekstremt tøft for bransjen:

«Forleden kjørte min yngste datter bilen sin i en skog i Portugal, og skogen sto i brann. Hun måtte kjøre gjennom skogen i brann. Dørpanelet på høyre side smeltet. Så hvordan føler du deg hvis en av døtrene dine er i denne posisjonen og du sier: 'Jeg kommer til å be om å avvikle CO2-regelverket'? Det er et øyeblikk hvor vi må møte virkeligheten. Hvis problemet er reelt, må vi bidra til å fikse det. Er det tøft? Ja, det er kjempetøft. Det er ingen diskusjon. Det er supertøft. Men jeg tror det er den rette tingen å gjøre."

Imidlertid er det tunge tider for Stellantis, som strever med å kutte kostnader samtidig som salget for flere merker i deres portefølje har falt drastisk i mange markeder. Netto fortjeneste første halvår var ned 48 prosent og Tavares har hintet om at ingen merker er trygge så lenge de ikke kan vise til noen fortjeneste. Akkurat nå er man inne i en «Darwinistisk periode», hvor alt må vurderes: «Når du kjemper om å overleve, så må du vurdere alt som blir lagt fram for deg».

Stellantis var tidlig ute hva gjelder overgang til ren EV-produksjon, og merker som Maserati, Alfa Romeo, Opel og Lancia har alle fått grønt lys for en fremtid som EV-merker, og man har også gått til det omdiskuterte trekket om å fjerne V8-motorene fra Dodge-modeller på det amerikanske markedet.

På det amerikanske markedet har man også i motsetning til Ford og Tesla valgt å ikke fokusere på mindre, rimeligere elektriske modeller, noe mange kritikere nå peker på som en hovedgrunn til at det hoper seg opp med biler på Stellantis-forhandlernes lagerplasser. I juni var det hele 430.000 usolgte biler i forhandler-inventaret til Stellantis rundt om i USA, og Tavares sier man håper å klare å være nede i 350.000 biler innen jul. I gjennomsnitt står en bil til salgs hos Stellantis-forhandlere i USA i 100 dager før den blir solgt, det dobbelte av gjennomsnittsnormalen.

I stedet for å satse på å tilby rimeligere mindre elektriske modeller, har Stellantis valgt å satse på å elektrifisere de typiske bilene som folk kjøper i USA i form av pickuper, muskelbiler og SUVer. Nylig investerte man 406 millioner dollar i tre fabrikker i Michigan for å sette fart i EV-produksjonen, inkludert RAM 1500 REV og Jeep Wagoneer EV.

Tavares selv har sagt han vil tre til side i 2026 når kontrakten hans går ut, og styret i Stellantis har gått ut og sagt at man leter etter hans erstatter. Nå handler det bare om å møte realitetene i tiden som kommer:

«Vi står alle overfor den samme virkeligheten. Og folkene mine, de har også angst, men vi takler det. Vi håndterer det, og alle må ta en rettferdig del og håndtere det» fortalte Tavares til The Detroit News.