Karbon, firehjulstrekk og solcellepanel
Dette var ikke første gang Peugeot prøvde seg på en slik type superbil. De hadde allerede laget konseptbilen Quasar i 1984 som har en del likheter med Oxia. Fire år etter introduksjonen av Quasar lanserte de Peugeot Oxia under Paris Motorshow til en folkemengde nysgjerrige tilskuere. Bilen veier kun 1360 kilo, hvor 81,6 av disse er på grunn av selve karosseriet. Dette er laget av karbonfiber og kevlar, mens chassiset er laget av aluminium i en såkalt «honeycomb structure». Den har en midtmontert 2,8 liters V6 som er tvangsmatet med luft fra et biturbo-system. Totalt produserte denne motoren 670 hestekrefter og 720 Nm. Den var utstyrt med en sekstrinns girboks og firehjulstrekk, samt styring på alle fire hjul. Peugeot selv var noe konservativ hva det gjaldt toppfarten på bilen og mente selv den ga seg på 300 kilometer i timen. Under en test utført av Michelin klarte testsjåfør Jean-Philippe Vittecoq hele 350 kilometer i timen. Sprinten fra stillestående til 96 kilometer i timen (60 mph) klarer bilen på under fem sekunder. Kanskje ikke noe tall å bli skremt av nå lenger, men det er ganske respektabelt selv i dag, og var mer enn godt nok den gangen. Det er dog et stykke unna konkurrenten EB110 som klarer det samme på ca. 3,5 sekunder.