Superdesigneren tar avstand fra den nye versjonen
Åttitalls Countach og nye Countach sett ovenfra.
Superdesigneren tar avstand fra den nye versjonen

Superdesigneren tar avstand fra den nye versjonen

Den nye Countach falt i smak hos noen, men en som ikke gir tommelen opp er mannen som tegnet originalen.  

For mange bilinteresserte er Marcello Gandini den største bildesigner som noensinne har levd. Han ga oss mesterverk som Lamborghini Miura, Lancia Stratos og Maserati Khamsin, samt en hel haug med utrolige konseptbiler. Men aller mest kjent er han for bilen som i 1971 ble presentert som Lamborghini Countach. Et banebrytende design som ble til selve posterbilen for alle som vokste opp på 80-tallet.

I august i år avduket Lamborghini en «ny» Countach, ved å lage et Countach-lignende karosseri på en Aventador-plattform. Bilen kalt Lamborghini Countach LPI 800-4 skal lages i 112 eksemplarer med en prislapp på 2,6 millioner dollar, og alle bilene er forhåndsbestilt.

Men mange har reagert negativt på det de oppfatter som et billig forsøk fra Lamborghini på å cashe inn penger på et legendarisk navn, og nå har mannen som tegnet Countachen: Marcello Gandini uttalt seg, via en presseuttalelse sendt ut fra hans datter Marzia og hennes firma Think PR:

Marcello Gandini clarifies that he has not participated in and does not approve the project, that he didn’t give his placet.

står det å lese (placet betyr godkjenning/anerkjennelse), og det er ingen tvil om at mesterdesigneren føler at han er blitt brukt i denne saken. I fjor ville Lamborghini ha et video-intervju med Gandini med tanke på bilens 50-års jubileum, og til stede sammen med Gandini var Mitja Borkert som er sjef for Lamborghinis Centro Stile designavdeling. En modellbil av den nye Countach ble da gitt til Gandini fra Borkert, og Gandini ble da fortalt at dette skulle bli en «celebratory model» som skulle vises i august i år.

So far, so good. Imidlertid var det ingen som fortalte Gandini at bilen skulle bli satt i produksjon, og han føler seg derfor ført bak lyset. I tillegg mener han retro-designet er alt annet enn det han står for:

“Marcello Gandini would like to reaffirm that he had no role in this operation, and as the author and creator of the original design from 1971, would like to clarify that the makeover does not reflect his spirit and his vision. A spirit of innovation and breaking the mould which is in his opinion totally absent in this new design: ‘I have built my identity as a designer, especially when working on supercars for Lamborghini, on a unique concept: Each new model I would work on would be an innovation, a breaker, something completely different from the previous one. Courage, the ability to create a break without sticking to the success of the previous car, the confidence in not wanting to give in to habit were the very essence of my work. It is clear that markets and marketing itself has changed a lot since then, but as far as I am concerned, to repeat a model of the past, represents in my opinion the negation of the founding principles of my DNA.”

Det kan derfor virke som om Lamborghini har brukt Gandini i sin video for å skape det inntrykket at mesterdesigneren gir sin godkjenning og anerkjennelse av 2021-versjonen, som igjen lettere sørget for at spekulanter skrev under på kontrakten. Den nye Countach skal som nevnt lages i 112 eksemplarer med en prislapp på 2,6 millioner dollar, og allerede er det en som har prøvd seg med å legge ut bilen han har bestilt for 7 millioner dollar. Det er penger i å investere i superbiler, og det er penger i å lage dem i små serier for fabrikantene. Da handler det om å gi bilen samlerverdi, og hvis det virker som Gandini selv gir en nytolkning av hans mesterverk tommelen opp, så vil den automatisk få mer kred og samlerverdi.