Nesten 1000 hk på 800 kilo bil. Suzuki Escudo var en helt vanvittig brutal maskin!
Nobuhiro Tajima
Japansk Reodor Felgen Nobuhiro Tajima er en nøkkelfigur i historien om akkurat denne bilen. Det hele starter med at Nobuhiro Tajima deltar i en racingserie i japan med en Suzuki Cultus med to motorer og vinner serien totalt 9 ganger. Serien heter for All Japan Dirt Trail og på grunn av sin voldsomme kjørestil får han kallenavnet Nobuhiro «Monster» Tajima. Sammen med Suzuki bygger de om en Cultus med en motor foran og en bak. Begge Suzukis G16-motorer som racingteamet hans Monster Sport hadde bygd slik at de produserte 400 hestekrefter hver. Dette spenstige bygget slet mye med problemer og etter en DNF i 1989 og en DNS i 1990 var ikke resultatene helt det store i Pikes Peak så langt. Derimot gjorde bilen det bedre i den japanske serien All Japan Dirt Trail. Resultatene i Pikes Peak ble gradvis bedre og i 1992 og 1993 vinner han sin klasse med bilen.
Vinnerbilen fra 1993, Nobuhiro Tajimas Suzuki Cultus
Men det legendariske Escudo-navnet dukker ikke opp før i 1994, når Nobuhiro Tajima og Monster Sport bygger en ny bil ment for Pikes Peak. De følger oppskriften fra Cultusen sin og har derfor to G16 motorer montert i bilen. Selv om bilen bærer Suzukis navn er det ikke så voldsomt mye likheter mellom bilen du selv kunne kjøpe i butikken og Nobuhiro Tajimas bil. Karosseriet er bygd, i likhet med resten av bilen, av Monster Sport og består av en håndbygd rørramme samt carbonfiber karosseri. Midt i bilen sitter en girstang med et svært avansert system for å få begge girboksene til å gire til samme gir, samtidig. Begge girboksene har trippelplate-clutcher i carbon og har rettskårne drev, en EMCD senterdiff samt LSD både foran og bak. Med en total på rundt 900 hestekrefter er det ikke rart at denne bilen har blitt en legende.
Legenden slik vi kjenner den, med V6 foran
Gran Turismo Den mest kjente utgaven av Suzuki Escudo og som kanskje de aller fleste kommer til å kjenne igjen er Nobuhiro Tajimas bil fra 1996. Der deltok han med den nå lett gjenkjennelige røde liveryen sin med en helt brutal bakvinge. På denne utgaven valgte han å gå for en ny oppskrift. De to motorene ble byttet ut med en enkelt V6 på 2,5 liter med doble turboer. Dette resulterte i en voldsom effekt, faktisk rundt 981 hestekrefter. I en bil på drøye 800 kilo er ikke bare det ganske rått, det er helt spinnvilt. I tillegg skulle man tvinge dette beistet opp grusveiene i Pikes Peak, noe som krever baller på størrelse med oljetønner. Historien ville dessverre det slik at den siste utgaven aldri skulle vinne Pikes Peak, den ble slått av Rob Millens Toyota i 1996 samt 1998 og 1999. I 1997 fullførte ikke bilen.
Et populært kjøp en kunne gjøre i Gran Turismo for å sikre seg seieren i vanskelige løp av nemlig denne Escudoen.
Bilens popularitet vokste voldsomt da Polyphony lanserte den i videospillet Gran Turismo 2.