Det begynte riktig så hyggelig for ekteparet Karl og Ann-Christine Magnusson, som er store Jaguar-entusiaster. De bygde seg en replika av den legendariske Jaguar C-type fra 1951. Kun 53 eksemplarer ble bygget av originalen fra 1951 til 1953, og bilen vant 24-timers løpet på Le Mans både i 1951 og 1953. Det er derfor ikke så rart at Jaguar-entusiaster elsker denne bilen, og mengder av ulike kopier og replikaer har blitt laget i årenes løp fra ulike firmaer og selvbyggere.
Ekteparet laget derfor en replika hjemme i garasjen i Göteborg, og der fikk de også ideen om å bygge ytterligere eksemplarer for salg (disse ble aldri bygget). En brosjyre ble sendt ut, og folk fikk ved en anledning muligheten til å komme til ekteparets garasje for å se den ferdigbygde bilen.
Så startet bråket. Jaguar anmeldte ekteparet for brudd på loven knyttet til rettigheter, og de to står nå i fare for å måtte betale fem millioner kroner i erstatning til Jaguar, samt skrote bilen de har bygget. Ifølge ekteparet har Jaguar alltid gitt støtte og solgt deler til replikabransjen, og de hadde også møte med Jaguar under prosjektets gang, før Jaguar helt endret innstilling.
Dommen kom i desember, og Patent och marknadsdomstolen ved Stockholms Tingsrätt ga paret deres dårligste julegave noensinne. Jaguar vant fram på alle sine punkter, og domstolen dømte paret og deres firma Creare Form til å betale for Jaguars rettskostnader på 5 millioner kroner. I tillegg må de ødelegge bilen de har bygget.
– Vi förstår inte varför ett mångmiljarddollar-företag vill förstöra livet för två far- och morföräldrar. Och detta är bara en av 1 500 C-Type replikor som byggts globalt under de senaste 45 åren. Konsekvensen av detta domslut är att ägarna till dessa 1 500 C-Typereplikorna riskerar att tvingas förstöra sina bilar när JLR kommer efter dem, sier Ann-Christine Magnusson i en uttalelse til SFRO. (SFRO er en svensk nasjonal organisasjon med mål om å gjøre det mulig å registrere amatørbygde kjøretøy)
Ifølge dommen har Jaguar opphavsretten til modellen, og replikaer kan ikke bygges uten tillatelse fra Jaguar. Noe Jaguar tidligere har sanksjonert.