Svensk rettsavgjørelse sender sjokkbølger inn i bilhobby-miljøet
Ekteparet Magnusson og deres C-type.
Svensk rettsavgjørelse sender sjokkbølger inn i bilhobby-miljøet

Svensk rettsavgjørelse sender sjokkbølger inn i bilhobby-miljøet

– Vi kommer att behöva sälja vårt hus och alla våra tillhörigheter om vi förlorar ett överklagande, sier det fortvilte ekteparet.

Det begynte riktig så hyggelig for ekteparet Karl og Ann-Christine Magnusson, som er store Jaguar-entusiaster. De bygde seg en replika av den legendariske Jaguar C-type fra 1951. Kun 53 eksemplarer ble bygget av originalen fra 1951 til 1953, og bilen vant 24-timers løpet på Le Mans både i 1951 og 1953. Det er derfor ikke så rart at Jaguar-entusiaster elsker denne bilen, og mengder av ulike kopier og replikaer har blitt laget i årenes løp fra ulike firmaer og selvbyggere.

Ekteparet laget derfor en replika hjemme i garasjen i Göteborg, og der fikk de også ideen om å bygge ytterligere eksemplarer for salg (disse ble aldri bygget). En brosjyre ble sendt ut, og folk fikk ved en anledning muligheten til å komme til ekteparets garasje for å se den ferdigbygde bilen.

Så startet bråket. Jaguar anmeldte ekteparet for brudd på loven knyttet til rettigheter, og de to står nå i fare for å måtte betale fem millioner kroner i erstatning til Jaguar, samt skrote bilen de har bygget. Ifølge ekteparet har Jaguar alltid gitt støtte og solgt deler til replikabransjen, og de hadde også møte med Jaguar under prosjektets gang, før Jaguar helt endret innstilling.

Dommen kom i desember, og Patent och marknadsdomstolen ved Stockholms Tingsrätt ga paret deres dårligste julegave noensinne. Jaguar vant fram på alle sine punkter, og domstolen dømte paret og deres firma Creare Form til å betale for Jaguars rettskostnader på 5 millioner kroner. I tillegg må de ødelegge bilen de har bygget.  

– Vi förstår inte varför ett mångmiljarddollar-företag vill förstöra livet för två far- och morföräldrar. Och detta är bara en av 1 500 C-Type replikor som byggts globalt under de senaste 45 åren. Konsekvensen av detta domslut är att ägarna till dessa 1 500 C-Typereplikorna riskerar att tvingas förstöra sina bilar när JLR kommer efter dem, sier Ann-Christine Magnusson i en uttalelse til SFRO. (SFRO er en svensk nasjonal organisasjon med mål om å gjøre det mulig å registrere amatørbygde kjøretøy)

Ifølge dommen har Jaguar opphavsretten til modellen, og replikaer kan ikke bygges uten tillatelse fra Jaguar. Noe Jaguar tidligere har sanksjonert.

«Svarandena har framställt ett exemplar av Jaguar C-type genom att tillverka en replika samt gjort verket tillgängligt för allmänheten genom visning, marknadsföring och försäljning. Visningen har bestått i att replikan visats upp vid en s.k. garageträff i januari 2018», skriver Stockholms tingsrätt i dommen, som nå skal tas opp i Svea Hovrätt. Om den slår fast at dommen skal stå, kan den i verste fall få langtrekkende konsekvenser for tusentalls av bilentusiaster rundt om i verden, som har gjort replikaer av kjente bilmodeller. I første omgang gjelder dette selvsagt Jaguar, men det er langt fra utenkelig at andre merker kan hive seg på ballen. Siden Sverige er med i EU, kan dommen brukes i andre EU-land, og Jaguar har allerede brukt dommen i advarselsbrev som er sendt til engelske replikabyggere.

– Vi förstår fortfarande inte varför Jaguar plötsligt har valt att driva detta med tanke på deras långa historia av att samarbeta med replikabranschen, sier en fortvilet Karl Magnusson. En fundraiser er startet av Jennifer og Elizabeth Magnusson, ekteparets døtre, under tittelen Support appeal to save the replica community, som du finner under gofundme.com sine sider.

Jaguar Land Rover sier i en pressemelding: «Vårt søksmål ble rettet mot et firma, Creare Form AB, for å stoppe dem fra å ulovlig anvende seg av våre rettigheter for økonomisk gevinst. Karl Magnusson og hans kone har skapt et firma for å selge og markedsføre replikabygg under varemerket C-TYPE og annonsert disse for salg. Deres firma brukte en agent i Storbritannia for å markedsføre seks biler, hvor det ferdigbygde eksemplaret var ett av dem. Minst ett markedsføringsbrev ble sendt ut. Jaguar Land Rover går ikke etter private eiere av replikabygg, og insisterer heller ikke på at deres kjøretøyer skal ødelegges. Derimot kommer vi til å gå til rettslige skritt for å stoppe firmaer fra å ulovlig bruke våre opphavsrettigheter for egen profitt».  

Den 12. februar i år gikk Dan Pink, sjefen for Jaguar Land Rover Classic ut med et åpent brev til Jaguar-entusiaster:

To the Jaguar community,

You may have seen a recent news story relating to a C-type replica which portrays Jaguar Cars negatively, after a Swedish court ruled in our favour confirming that the C-type is protected by copyright. We wanted to reassure our customers and loyal enthusiasts that most of this news release was misleading, conjecture or completely untrue. At Jaguar Land Rover we wholeheartedly value our communities’ continued support. Importantly, we want to allay any fears amongst the network of enthusiasts that Jaguar Land Rover might pursue individual owners of replica Jaguars and insist upon their destruction. This is not true. We will however, take action to stop businesses using our Intellectual Property illegally for their own profit, as in this case.

The Swedish court’s decision in our favour confirms that we were correct to take this case forward. According to the Swedish court, the external shape of the Jaguar C-type is protected by copyright, and this was infringed by a car being built by the defendants’ company, the first of six that they planned to build and sell at over Euros 250 thousand each.

At Jaguar Land Rover we understand that original C-types and official continuations are attainable for only a few and would like to be enjoyed by more enthusiasts. We have never, nor would we, take action against private owners of pre-existing individual replica vehicles, nor insist upon the destruction of their cars. In this case Jaguar Land Rover offered the defendants an opportunity to retain their completed replica for private use and enjoyment, however this was declined, and the defendants chose to continue with their plans to make money from our copyright”.

Dan Pink, Director Jaguar Land Rover Classic.

Magnusson-ekteparet har kommet med dette tilsvaret til Dan Pink og Jaguar Land Rover Classic:

Open letter to Mr. Dan Pink, Director Jaguar Land Rover Classic.

In response to your letter to the Jaguar community 11 February 2021.

Dear Mr Pink,

It is sad to have to conclude that your letter is full of false statements.

In this case you have in fact gone after two private citizens and life-long Jaguar enthusiasts, Karl and Ann-Christine Magnusson. And at no point were they offered the “opportunity to retain their completed replica for private use and enjoyment” as you put it in your statement. To the contrary, JLR have throughout the process insisted on the destruction of Magnusson’s privately built C-Type replica, despite many attempts from the Magnussons to reach a reasonable settlement. We are attaching extracts from JLR’s initial lawsuit in 2018 and from JLR’s September 2020 settlement proposal clearly showing JLR demanding destruction. These facts stand in direct conflict with your public statement to the community.

With respect to the company Creare’s ambitions to build two replicas, you describe this as “using our Intellectual Property illegally for their own profit”, and that you will “take action to stop businesses” from doing this. This begs the question how it was possible for Karl Magnusson to be in correspondence with senior managers at JLR for many months discussing potential business collaborations, even being invited to JLR Classic HQ, receiving nothing but appreciation and encouragement. Attaching court document annexes 7, 25, 29, 30, 32, 35, 36, 37, 40 and 41 showing this. Here again, the facts of this case stand in direct conflict with your public statement to the community.

If JLR truly stands by the statements made in your open letter, how is it possible that we find ourselves in this situation? The company plans were dropped when JLR suddenly decided to object to them. All we are left with is a pensioner couple and their one and only C-Type replica. Who JLR decided to take to court.

Together with the Jaguar enthusiast community, we can only establish that your attitude towards replicas have shifted, conveniently lining up with the launch of your own continuation program. Actions speak louder than words, and based on your actions in this case we doubt that other owners of Jaguar replicas feel reassured that Jaguar Land Rover will not come after them, demanding destruction.

Best Regards,

The Magnussons

 

Enhver sak har to sider, men så langt er det ingen tvil om at denne saken har vært særdeles dårlig PR for Jaguar Land Rover. Rettssaken har kostet dem mye godvilje i entusiast-miljøer, hvor nyheten om at selskapet kun skal satse på elektrisk fra 2025 heller ikke falt i god jord. Jaguar selv vil bygge 8 nybygde «continuation cars» av C-type til en pris av 1,5 millioner pund per eksemplar i tiden som kommer.